Blokrevisie, Hybride turbo en nieuwe schokbrekers,.....

Arjan1985

Forumguru
Je kunt hem toch ook zo mappen dat je koppel heel laag blijft en de pk’s heel hoog? Dat je enkel de power haalt uit het hoge rpm bereik? Dat rijd (persoonlijk) het leukste.
 

Tees

Donateur
Zonder die 260 Nm aan koppel kan je nooit dat maximale vermogen eruit halen, vermogen is tenslotte een vermenigvuldiging van koppel met toerental.

Ik kan me wel vinden in de verklaring hier dat je misschien ff te veel uit die 1.2 hebt willen halen, wat de bak en eventuele om andere onderdelen niet zo leuk vinden. Is t geen idee om een (sloop)bak van een 1.4 of 1.8 erin te leggen? Denk dat je dan beduidend minder geld kwijt bent
 

RR Vliet

Senior Member
...
Die koppeling is gemaakt voor 175 Nm, en krijgt nu bijna 50% meer koppel voor zijn kiezen als waarvoor ie gemaakt is. Geen wonder dat ie gaat slippen.
....

Dat is wel goed balen! Ik was niet bekend met de beperkingen van deze versnellingsbak. Het koppel is al enigszins beperkt om de drijfstangen te sparen (260nm i.p.v. 280nm) en het max koppel ligt vrij hoog (3600rpm i.p.v. 2800rpm) dus ik hoop dat deze vermogensopbouw de bak enigszins spaart. Nu ben ik wel van het doorrijden en vlot schakelen, dit zal de bak weer geen goed doen. Als ik het koppel ga beperken tot 200nm dan komt er helemaal niks meer uit, dus ik moet nog even bedenken wat ik ga doen met deze informatie.

En waarom geen 1.8? Omdat ik een 1.2 heb gekocht. Geloof me, bij een 1.8 of een 2.0 zou ik vergelijkbare grenzen gaan vinden. Ik wil namelijk geen 180pk (dan had ik de 1.8 kunnen kopen) maar ik wil aanpassen, rommelen, mensen ontmoeten en samen iets opbouwen. Dat is gewoon de hobby, en daar horen deze avonturen bij. Ik ben allang blij dat er een aantal lezers zijn die wel begrijpen dat dit niet om ratio maar om plezier gaat. En plezier mag geld kosten, problemen opleveren, nieuwe ervaringen bieden en soms zelfs kopzorgen veroorzaken. De huidige stap gaat waarschijnlijk een combinatie zijn van geld, problemen en kopzorgen. Het is wat het is!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

RR Vliet

Senior Member
.....Is t geen idee om een (sloop)bak van een 1.4 of 1.8 erin te leggen? Denk dat je dan beduidend minder geld kwijt bent
Wellicht, al heb ik (nog?) geen idee welke versnellingsbak überhaupt op de EA211 1.2 TSI past. Meteen het nadeel van het aanpassen van de 1.2, (bijna) niemand die mij voor is gegaan. Ik zal eens kijken of ik iets over deze swap kan vinden en leren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

RR Vliet

Senior Member
Betere investering? Dat is de beurs, je huis of desnoods een spaarrekening. Als je een auto als investering ziet ben je niet handig bezig, laat staan dat je er geld in gaat steken om hem sneller te maken. Ik ben niet bezig met restwaarde, ik wil plezier halen uit het proces. En het tunen van een snellere auto brengt me niet meer plezier dan het tunen van deze auto.

Als we het willen hebben over geld weggooien kunnen we het beter hebben over mijn andere hobby; circuitrijden met de motorfiets. Het heeft alleen zo weinig zin om te denken in termen van 'investering' of 'restwaarde' als het om een hobby gaat. Het is jouw goed recht, maar heeft niets te maken met mijn eigen motieven
 

RR Vliet

Senior Member
@Tees
Een zoektocht op Briskoda laat zien dat de MQ350 NJU versnellingsbak (oorspronkelijk geleverd bij de 1.4 TSI met motorcode CPT(A)) wel lijkt te passen, waarschijnlijk ook met mijn originele enkelmassa vliegwiel. Dan moet ik nog steeds een nieuwe koppeling die het vermogen kan houden. Ik ga nu eerst de koppeling vervangen voor een verzwaard geheel en hou de bak in de gaten. Als deze meer geluiden gaat maken of, godbetert, een van de versnellingen knikkert eruit dan weet ik in ieder geval welk upgrade pad ik kan bewandelen om aan een betrouwbare 6 bak te komen. Dank voor je advies!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kanerr

Forumguru
Heb echt niet eerder gehoord dat de bak als een granaat uit elkaar spat met 260Nm.

Maar hier is de keus wel simpel: upgrade koppeling is een must :) Ik zou de versnellingsbak pas vervangen als die stuk is.
 

andrehj

Forumguru
Je kunt hem toch ook zo mappen dat je koppel heel laag blijft en de pk’s heel hoog? Dat je enkel de power haalt uit het hoge rpm bereik? Dat rijd (persoonlijk) het leukste.
Dat gaat natuurlijk maar beperkt. Als je zou begrenzen op 200 Nm, dan haal je bij 5800 rpm (wat nu het einde van de grafiek is, geen idee waarom er niet langer gemeten is) weliswaar 5800*2*pi*200/(60*1000) = 121 kW = 161 pk, maar dat is dan de piek, bij lagere toeren is het evenredig lager.
 
Laatst bewerkt:

RR Vliet

Senior Member
Dat klopt. En de run is afgebroken omdat de vermogensopbouw ophield, de dalende lijn was ingezet. Ik trek hem zelf (als ik de auto echt uitmelk) ook niet volledig naar redline, schakel bij 5500-6000 afhankelijk van omstandigheden
 

RR Vliet

Senior Member
5 garage's aangesproken en tot nu toe 3 negatieve reacties gekregen. De ene garage monteert geen artikelen die niet door de OEM voorgeschreven zijn, de andere garage kan de koppeling bestellen maar vraagt voor alleen de onderdelen al 1000+ en de laatste kan hem niet bestellen en wil geen door mij aangeleverde spullen monteren.

Man man, wat rottig! Peinzend over hoe verder dacht ik plots aan de eigenaar van een getunede BMW E90 335i die ik onlangs bij de pomp tegen het lijf liep. Als eigenaar van een getunede auto hoopte ik dat hij me zou kunnen adviseren over welwillende garages. Hem meteen een Instagram berichtje gestuurd.

Hij vertelde dat hij zijn auto in onderhoud heeft bij een zelfstandige VAG/BMW specialist. Wat denk je, zit die specialist zelfs bij mij in de straat! Daar langs gelopen, en de garage die ik altijd als hobbyruimte had geïdentificeerd blijkt een volwaardige onderhoudsgarage te herbergen! Aan de praat geraakt met de eigenaar en meteen een klik. Een man met passie voor auto's, die alles op vier wielen aanpast tot het doet wat hij wil. Gezellig staan ouwehoeren en na een half uur tevreden vertrokken. Met hem de afspraak gemaakt dat ik onderstaande Sachs set bestel zodat hij hem daarna kan monteren:

Sachs drukgroep 883082.002548
Sachs koppeling 881861.000050 (organisch ipv sinter ivm behoud OEM gevoel)
Sachs druklager 3189.000025

De plaat kan in de beste omstandigheden 380nm houden. In combinatie met een enkel vliegwiel en bijbehorende drukgroep blijft hier 275nm van over. Aangezien de harde limiet van de drijfstangen op 280nm ligt, zit ik hiermee helemaal goed.

Ben zo blij dat de stress van het zoeken voorbij is! Medio november of anders begin december zit er een koppeling onder mijn auto die ik zelfs met stevig gebruik niet zomaar meer sloop. Hoewel het me weer goed geld gaat kosten ben ik helemaal blij dat ik straks weer onbezorgd rond kan bollen!

En om dat te vieren heb ik meteen maar een setje Bilstein B6 24-229883 achterschokbrekers gekocht. Proberen om die deinende Octavia kont een beetje in te toom houden.

p7932161_552_376.jpg


Ik hoop dat ik ze vrijdagavond nog onder de auto kan lepelen. Zal het topic zeker updaten met wat foto's en ervaringen als ik deze mod uitgevoerd heb!

Voor nu; BLIJ :yeehaa:
 

RR Vliet

Senior Member
Hop hop hop, Skoda in galop. 230 teller, 225 GPS. De koek was nog niet op maar ik vond het wel best op de grijze, natte en bochtige Duitse snelweg.

Maar eerst! Druk bezig geweest met de achterkant. Eerst natuurlijk het mooie Skoda krikkie d'r onder en het wiel eraf. Ik gooi het wiel altijd onder mijn auto, just in case. Zou jammer zijn als ik plots 1.60 ben omdat de auto me een stukkie platter heeft gedrukt.

skoda wiel los (2).jpg

Daarna de schokbreker aan de onderkant loshalen met een doppie 18 en mijn luiemensenratelaar.

Skoda schokbreker onder.jpg

Daarna met doppie 16 de 2 bouten bovenaan de schokbrekermount losratelen. Je ziet de 2e bout rechtsboven in de foto. Het internet geeft aan dat je eerst de 2 torx schroeven die je wielkuip vasthouden moet loshalen. Ik vond dit onnodig, wielkuip is flexibel genoeg om de ratelaar erlangs te steken.

Skoda bouten boven schokbreker.jpg

Et voila. Je schokbreker breekt geen schokken meer maar bungelt heel zielig losjes in je subframe. Even hard duwen op de bovenkant om hem in te korten en je tilt de schokbreker er zo uit.

schokbreker los.jpg

Daarna de schokbreker mee naar binnen en in de werkbank, wel zo makkelijk. Als je geen ratelaar hebt kan je de schokbreker loshalen met een diepe steeksleutel 16 en een bahco om de zuigerstang vast te houden.

officieel mount loshalen.jpg

Maar ik ben lui en heb een ratelaar, dus deed het zo. De tikken van de ratelaar zijn zo kort dat de zuigerstang niet meedraait en je de boel zo losschroeft.

ratelaar mount loshalen.jpg

Even een beetje rare foto volgorde, maar dit is wat je loshaalt. De mount zit dus over de zuigerstang heen (en daarop vast met een moertje) en bevat een gele bumpstop. Als je volledig door je schokbreker klapt vangt deze de boel op voordat het staal op staal wordt.

schokbreker mount.jpg

Dan stop je de Bilstein in de mount (mooi geel hè!) en zet je deze ook met een meegeleverd moertje vast. In plaats van een diepe steeksleutel 16 heb je een diepe steeksleutel 17 nodig, en in plaats van een bahco gebruik je een Torx .. maat vergeten. Die Torx houd de zuigerstang weer netjes vast. Ik heb natuurlijk gewoon gerateld met een dop 17.

bilstein werkbank.jpg

Dan duw je even op de Bilstein B6 om te voelen dat ze een stukje stugger zijn dan de B4 die je vervangt (verschil was kleiner dan gedacht) en prop je ze in geduwde toestand weer tussen je subframe en je wielkuip. 2 bouten 16 bovenaan, 1 bout 18 onderaan en het feestje is compleet!

Bilstein gemonteer.jpg

Eindresultaat mag er zijn hoor. Ik zie het nooit, maar als ik dan weer een keertje op straat lig kan ik best genieten van de gele schokbrekers en de blauwe Hardrace ARB.

Eindresultaat.jpg

En het eindresultaat? Fantastisch! De achterkant van de auto deinde standaard na op drempels. Wipte omhoog bovenop de drempel, zakte door na de drempel en pompte nog 1x heen en 1x weer voordat de boel tot stilstand kwam. Zeker als je het tempo opvoert brengt dat heel veel onrust in de auto, en ik vind het nog oncomfortabel ook. Daarnaast zorgt de wip omhoog ervoor dat achterpassagiers op hoog tempo loskomen uit de stoel, ook suboptimaal.

Dit is WEG. De auto beweegt 1x omhoog, komt naar beneden en stopt meteen op de originele positie. Het voelt heerlijk! Plots merk je dat bij snelle snelweghobbels (bijvoorbeeld op de A16 vanuit het zuiden richting R'dam, bij Ridderkerk) de voorkant na blijft deinen terwijl de achterkant strak is! Gelukkig voelt dat een stuk minder onrustig, maar zeker reden om na te denken over een upgrade naar Bilstein B6 vooraan. Samen met de Eibach Proline is het overdreven zachte Skodagevoel eindelijk weg, hij rijdt nu een stuk fijner.

En Duitsland? Geen probleem. De koppeling heeft zichzelf op schittermagische wijze gerepareerd. Ik verwacht dat de koppelingsplaat licht verglaasd was, of dat er afzettingen op het vliegwiel zaten. Deze zijn tijdens de rustige ritten die ik heb verreden sinds hij begon te slippen blijkbaar verdwenen, want momenteel houdt de koppeling het maximale koppel netjes vast. Vol gas in 3, 4, 5 en 6 waren geen enkel probleem bij het invoegen of bij het snelwegrijden. Ik ga de koppeling nog steeds vervangen, maar was hier heel blij mee gezien het doel van onze trip naar DE.

Genoten van de stad Keulen, genoten van de wegen eromheen, genoten van de LOH collectie in het Duitse automuseum en genoten van het rijden op de linkerbaan. Ik vond 160 een prettige kruissnelheid en de auto is gewoon vlot tot de 180-190. Daarboven heb je iets meer geduld nodig, maar ondanks het vochtige weer toch een nette 230 teller / 225 GPS neer kunnen zetten. Dit was in de 5e versnelling en de koek was nog niet helemaal op, maar het is goed zo. Wellicht nog een keer met mooier weer en een rechtere snelweg proberen, voor nu vooral gewoon genieten!

230.png
 

gehaktbal

Forumguru
Mooi!! Herkenbaar projectje met die achterdempers, alleen ben ik toen van lekke dempers naar bilstein B4 gegaan, waarbij B4 idd wat te deinerig was.
Dat is wel genieten nu, kan ik me voorstellen!
 

hemi24

Forumguru
Ik gooi het wiel altijd onder mijn auto, just in case. Zou jammer zijn als ik plots 1.60 ben omdat de auto me een stukkie platter heeft gedrukt.

Bekijk bijlage 119979

Idee, is top, de uitvoering flop…

Daar waar jij het wiel heb liggen zit namelijk veel lucht en kunststof, wat de auto niet echt gaat opvangen!

Verder wel lekker uitgebreid verhaal om te lezen, met goede foto’s :thumbsup:
 

Arjan1985

Forumguru
Wilde niet negatief zijn, ik volg je verhalen met veel plezier maar wat @hemi zegt dat schoot vanmorgen ook door m’n hoofd. Zeker zo’n lullig Skoda krikje donderd snel om.
Daarnaast is een kapotte velg ook zonde van het geld. Ik zou investeren in zo’n as steun :)

Ps mooie inspiratie die B6 dempers. Wat was je afweging met de veren. Pro kit of sport line keuze.
 

Slider

Forumguru
Gebruik zelf liever een echte garage krik en een auto steun inderdaad. Zit ziet er best link uit, prima om langs de weg een wiel te wisselen, maar deze klus....

@RR Vliet Heb je ook een foto van de zijkant na je B6? Dacht dat hij dan ook iets lager kwam te staan, B4 zou stock hoogte zijn? (dacht ik)

Viel me op dat je ook een torsie as hebt, ben er zelf niet over te spreken helaas. Zitten nog de Skoda dempers onder met hulpveren, maar ik voel echt alles van de weg.....wordt er gestoord van. Elke oneffenheid overal. Rij al standaard met gewicht achterin om het enigszins tegen te gaan.
Reedt pas in onze kantoor pool O3 FL (zelfde als ik heb maar zonder hulpveren) met dezelfde as, en die had het nog erger! :confused:

Durf er niet in te investeren, omdat het wellicht in de torsie as zelf zit dan in de dempers. Kan ze niet zelf vervangen, dus zou zonde zijn geld in te steken voor niets.
 

RR Vliet

Senior Member
@hemi24 @Arjan1985 @Slider jullie hebben allemaal gelijk. Ik was helemaal blij met mezelf toen ik het wiel daar neerlegde (want ik doe het normaal zonder...) en toen ik de foto's terugzag .. Naja, we zien allemaal hetzelfde. Ergste hieraan? Ik heb gewoon een hydraulische garage krik met 2 assteunen. Je weet hoe het gaat hè, geen zin om naar de schuur heen en weer te lopen. Even snel snel. Ik ben er gelukkig mee weggekomen. Volgende keer beter!

@Arjan1985 mijn vrouw rijdt ook met deze auto en zij rijdt door. Het woord "drempel" komt daarbij niet voor in haar vocabulaire. Volgens mij is ze van mening dat ze, lang de auto niet loskomt van de grond, niet hard genoeg over de drempel ging. Ik heb daarom (na lang wikken en wegen) besloten om voor de subtiele verlaging van de sport line te gaan. Bijkomend voordeel is dat de neus net wel / net niet over varkensruggetjes en stoepranden heen past. Soms hoor je de windkering vooraan de bumper wat schrapen. Aangezien dit onze enige auto en dus gezinswagen is, is het erg prettig dat niemand het rijgedrag hoeft aan te passen.

@Slider zowel B4 (standaard demping) als B6 (stuggere demping) is bestemd voor autos met standaard rijhoogte. B8 is voor verlaagde autos. Gezien de geringe verlaging van de sport line ben ik voor de B6 gegaan. De dempers hebben an sich geen effect op de hoogte van de auto omdat ze het gewicht niet dragen, dat doen de veren. Het verschil tussen de B6 en B8 is vooral de lengte en het werkgebied van de schokbreker, je wil dat de auto in rust ongeveer in het midden van de demperslag zit zodat je wielen zowel netjes in- als uit kunnen veren.

Ik heb verder weinig vergelijkingsmateriaal voor wat betreft de stugheid van de achteras maar ik denk wel te voelen wat jij bedoelt. Korte richels worden relatief duidelijk doorgeven in het interieur. Ik vind wel dat dit verbetert is met de Eibach veren, de achteras reageert een stuk rustiger op oneffenheden. De stoten die momenteel nog doorkomen kunnen mij tot nu toe gelukkig niet storen. Ik vond het wel vervelend dat de achterkant zowel deinerig en zacht over de grote drempels is als kort en hard over de riggels, beetje worst of both worlds. De nieuwe dempers hebben de hardheid over het korte spul niet veranderd, de deinerigheid over het lange spul wel. Veel beter in balans. Maar tijdens de vlotte rit richting de golfbaan gisteravond irriteerde ik me aan het gebrek aan rust in de voorkant. We weten allemaal wat dit betekend... Meer B6 meer beter!

Mocht je ergens in de buurt van Gouda zitten dan mag je best eens een rondje rijden zodat je kan voelen hoe deze combi rijdt
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan