Blind spot rechts kuren

Wolf75

Senior Member
Het viel me vanmorgen op dat mijn blind spot rechts het soms te laat doet en soms helemaal niet. Ik ben een vrachtauto al een heel eind voorbij en dan gaat het lampje in de spiegel aan. Soms gaat hij ook helemaal niet aan. Links werkt gewoon.
Iemand dit ook ooit gehad?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Mogelijk omdat het snelheidsverschil zo groot is dat de software 'het niet nodig vindt', dat komt bij mijn Kia ook voor (maar daar staat het in het instructieboekje).
 

fanSkoda-VW

Donateur
Zelfde probleem mer Scala 2019.
Als je een treintje vrachtwagens traag en met gelijke snelheid inhaalt wordt de ene wagen soms wel gedetecteerd en de volgende niet.
Hyundai Bayon 2023 heeft dit probleem beduidend minder.

Grtsss
 

Wolf75

Senior Member
Of ik ze nou hard voorbij ga of langzaam het lampje gaat niet meer aan of veel te laat. Vanmorgen deed hij helemaal niks meer. Op de linkse kant geen enkel probleem.
 

Antera

Donateur
uitlezen en hopen dat er iets in te vinden is. Gissen is missen. Anders eens uit zetten en weer aan.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat is normaal..
Als iemand je van rechts inhaalt zal ie gaan branden, als je zelf iemand inhaalt niet tenzij je de richtingaanwijzer aanzet en er iemand naast je zit.

Zo werkt het bij mij en dit schijnt normaal te zijn. Ik vind het ook vreemd en heb er toen zelf naar gekeken met obdeleven waarna de basis instelling weg was en de boel gekalibreerd moest worden bij de dealer (a 300 euro). Dus blijf er zelf vanaf is mijn advies.
 

Wolf75

Senior Member
@Bakkertje met OBDII ga ik sowieso niks meer doen. Ik zal er eens op gaan letten als ik rechts van de blokmarkering ingehaald word. Het is dat het me opviel, dat hij niet aan ging. Het is niet dat ik hem mis. Ik heb de functie blind spot nooit gehad en kijk uit automatisme toch altijd over mijn schouder.

@hemi24 Ik heb nog geen trekhaak. Deze wordt ergens half maart door @Antera eronder gezet.
 

Bakkertje

Forumguru
@Wolf75 precies, je zult altijd zelf op moeten blijven letten. Bij mensen die mij inhalen werkt het echt feilloos, het is alleen de rechterkant die anders reageert dan ik had verwacht (en wat jij ook ervaart).
 

hemi24

Forumguru
Het systeem heeft zo z'n beperkingen en dat staat ook zo omschreven in de handleiding:

1677829197971.png


Met de opmerkingen van bladzijde 236:

1677829286547.png
 

JeSko

Forumguru
@Bakkertje

Bizar, is dat dan op alle generaties VW zo? Bij onze Mazda gaat het gewoon altijd aan, ook als je zelf inhaalt en geen richtingaanwijzer gebruikt. Als er toch zo'n systeem op zit, waarom het dan niet altijd laten werken vraag ik me dan af.
 

jesse_s93

Donateur
Die side assist (of blind spot) sensoren zitten toch in de achterbumper? Dan is het ook wel logisch dat het lampje aan de linkerkant, waar mensen jou inhalen, eerder gaat branden dan wanneer jij mensen inhaalt. De sensoren kijken met name naar achteren en deels naar de zijkant (uitparkeerassistent). Op het moment dat jij een auto inhaalt die rechts van jou rijdt, zal de side assist sensor dit pas opmerken op z'n vroegst als je ernaast rijdt. Op dat moment zit hij echter nog niet in je dode hoek (want je rijdt er gewoon naast), dus zal het lampje niet gaan branden. Als het snelheidsverschil dan ook nog eens 10 km/h of hoger ligt, dan volgt er ook geen waarschuwing conform de handleiding die @hemi24 hierboven heeft weergegeven als hij wel in je dode hoek zit.

Ik denk zelf ook dat dat je met een snelheidsverschil van 10+ km/h, je redelijk snel geen auto meer in je dode hoek hebt zitten op het moment dat je naar de rechter baan opschuift.
 

Rainesh

Forumguru
Hou het goed in de gaten wanneer rechts aan gaat. Time het even. Maar zoals eerder gezegd maar snelheidsverschil niet te groot zijn.

Daarnaast is het wel een issue geweest bij bepaalde modellen en is er een software update voor geweest.
 

Wolf75

Senior Member
Ik sukkel met 104km/h de ene naar de andere vrachtauto combinatie voorbij. Daar zou in theorie inderdaad meer dan 10km/h verschil tussen kunnen zitten. Wel vreemd dat hij links alles met grotere snelheidsverschillen ziet en op rechts een combinatie van 18.5m helemaal mist met lagere snelheid.
 
Laatst bewerkt:

EJS

Forumguru
Nooit opgevallen maar ik heb dit ook op de S3. Ergens niet zo gek. Als je zelf met een verschil in snelheid iemand in de dodehoek rechts hebt dan ben je waarschijnlijk zelf de betreffende auto aan het inhalen en je dus bewust van die auto. Aan de linkerkant wordt je zelf ingehaald en is het dus een ander verhaal.

Maar goed het was mij iig nooit opgevallen dus voor mij werkt het prima.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Naar aanleiding van dit draadje wat beter opgelet hoe het systeem nu eigenlijk echt werkt..
Volgens mij kwam het hier al voorbij, maar het heeft dus te maken met het snelheidsverschil, dat moet niet te groot zijn wil het lampje gaan branden. Dus als je een vrachtwagen inhaalt zal ie niet gaan branden, in de file wel..
Overigens is het ook zo dat als je van rechtsachter ingehaald wordt het lampje ook gaat branden.

Daarnaast gaat het lampje pas branden als de auto in de dode hoe zit, dus je bent de auto / vrachtwagen al voorbij voordat het lanpje gaat branden.

Ergens best logisch nu achteraf ..
 

Canon-Eye

Forumguru
Allicht. Het heet toch niet voor niets "blind spot detection"?
Gewoon zelf opletten - zeker op alles wat niet in die dode hoek zit - is ook hier de boodschap.

Bij afwezigheid van dit hulpmiddel hou ik bij inhalen altijd in de gaten of ik het gehele front van de ingehaalde auto in mijn rechterspiegel kan zien voordat ik naar rechts ga.
 
Bovenaan Onderaan