Blijven draaien van de 'koeling' ?

Gege

Lid
Tijdens de eerste week met mijn nieuwe SIII heb ik reeds enkele malen voorgehad dat na het stilleggen van de motor er ergens vooraan aan de motor (sorry, ben technische leek) een ventilator begint te draaien (koeling ???) die dan enkele minuten aan een stuk tegen hoog toerental staat te draaien bij een uitgeschakelde motor.

Tevens gaat dit gepaard met een soort van 'brandlucht'...

Enig idee wat hier (eventueel) aan de hand is ?

Alvast bedankt !

G.
 

Joske

Forumguru
Dat is een roetfilterregeneratie die niet volledig of wel volledig afgewerkt was en nog wat extra koeling vraagt.

Heel normaal, tenminste als je met een diesel rijdt natuurlijk... ;)
 

Joske

Forumguru
inderdaad, zeer normaal en al zeker een wat sterkere geur bij een nieuwe wagen. Dat moet normaal wel wat minderen, die brandgeur.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Met de kans op verbetering van het weer is het verstandig om de auto niet te parkeren boven een brandbare ondergrond (hoog dor gras)
 

oco1979

Forumguru
Normaal,probeer eerste dagen eens lange ritten te doen.
Brandgeur is goed mogelijk,uitlaat "roetfilter" moet +/_ 650 °C bereiken
 

oco1979

Forumguru
Zou normaal tijdens het rijden ook ietskes zwaarder klinken, bij het gasgeven in de uitlaat.
S2 hoor ik dat redelijk goed en draait iets vlugger en harder stationaire toerental.
Kan bij de S3 iets anders klinken of eerder meer gedempt zijn.
Raadzaam als deze kenmerken voorkomen van eventjes verder te rijden dan direct stil te leggen.
Afgebroken regeneratieproces is niet aan te raden, van een paar keer geen ramp, maar beter te vermijden.
 
Zou normaal tijdens het rijden ook ietskes zwaarder klinken, bij het gasgeven in de uitlaat.
S2 hoor ik dat redelijk goed en draait iets vlugger en harder stationaire toerental.
Kan bij de S3 iets anders klinken of eerder meer gedempt zijn.
Raadzaam als deze kenmerken voorkomen van eventjes verder te rijden dan direct stil te leggen.
Afgebroken regeneratieproces is niet aan te raden, van een paar keer geen ramp, maar beter te vermijden.

Is de wagen stationair laten draaien ook goed? Of effectief rijden?
 
Het regeneratieproces werkt niet bij stationair of langzaam rijden. Even uit mijn hoofd is de minimumsnelheid 65 km/h voor minimaal 10 aaneengesloten minuten
 
Raadzaam als deze kenmerken voorkomen van eventjes verder te rijden dan direct stil te leggen.
Afgebroken regeneratieproces is niet aan te raden, van een paar keer geen ramp, maar beter te vermijden.
In basis is afmaken van dit proces wenselijk. Maar dan moet de auto wel de kansen pakken die hij heeft :jaja:

Heb al meerdere malen meegemaakt dat hij na ritten van 300 km of verder pas bij mij in de straat tot de conclusie komt dat hij moet regenereren. En dan zien ze me aankomen thuis, ik ga nog even een extra rondje doen want als ik hem nu uitzet is mijn roetfilter niet lang genoeg op temperatuur:maakmegek::deuk:
 

oco1979

Forumguru
Is de wagen stationair laten draaien ook goed? Of effectief rijden?

Enkel geforceerd ga dat wel,via diagnosetoestel,draaid dan 1500TR/MIN
Beter meerijden en iets hoger toerental dan normaal.
Tussen de 2500 _ 3000tr/min niet meer want kan dan het proces afbreken
Op autostrade in 5de rijden ipv 6,anders 4de,al te zien hoe vlug je mag en kan rijden en je bakverhouding toz v toerental.
 

Gege

Lid
Is dit 'probleem' niet te verhelpen door het aanpassen van enkele instellingen (door de dealer) of toch niet ?
Hebben alle TDi's dat probleem of alleen de 2.0 ?
 
Bovenaan Onderaan