Blauwe rook bij koude start

Een van de problemen uit ander topic, die nu serieus wordt. Moet inmiddels een liter olie bijvullen na 500/700 km. De blauwe rook zie ik alleen bij koude start en ook niet altijd. Volgens een garagehouder zijn dat de klepstelen die te ruim zitten. Ik krijg morgen te horen wat dat gaat kosten. Feit dat hij daar aan moet rekenen belooft niet veel goeds.

Als iemand hiermee ervaring heeft hoor ik graag wat zoiets mag kosten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als iemand hiermee ervaring heeft hoor ik graag wat zoiets mag kosten.
In een ver verleden reed ik (na een hele serie VW's: 2 kevers en 2 Golf-1's) in een Opel Ascona 1.6S die vanaf nieuw naar mijn smaak veel te veel olie verbruikte: 1 liter op 1000-1500 km. Klachten bij elke beurt haalden niets uit, totdat ik het bij 60.000km helemaal zat was: "Hij blijft hier staan en ik blijf in de leenauto rijden tot het opgelost is" was de boodschap aan de receptie.

Toen wisten ze opeens wél een oplossing: de klepsteelafdichtingen (of zoiets) werden vervangen. De volgende 50.000 km geen last meer gehad; toen ging-ie eruit om te worden vervangen door een Audi 80. Dus informeer eens bij je dealer of dat bij jouw auto ook mogelijk is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Gedeeltelijk Engels klinkt misschien interessanter - inhoudelijk zie ik geen verschil.


Destijds werd overigens gesproken over klepsteelrubbertjes, herinner ik me nu. Maar ja, da's een jaar of 34 geleden en toen had die' Engelse ziekte' nog niet zo erg toegeslagen...
 

s-line

Forumguru
In de jaren 80 heette dat ook al klepseals hoor! Ik heb ze ook toen vaak vervangen vooral bij Audi's 80 en coupe's(5E) van mijn maatjes. Waren toendertijd 25 gulden per stuk.:nailbiting:
Die krengen werden keihard met als gevolg blauwe pluimen.
 

Kuikuhnek

Senior Member
Ik heb bij Peugeot gewerkt, ik was 16. Dat was 1990 en inderdaad toen al klepseals.
BMW staat er ook bekend om. Die dingen drogen inderdaad uit en gaan dan lekken.
Het verschilt per merk hoe makkelijk je er bij komt. Daar gaat dan ook de grootste kostenpost inzitten. Die klepseals zelf kosten geen drol.
 

Mettes

Forumguru
Yep ,is inderdaad ook een groot probleem bij BMW.
Heb deze verleden jaar laten vervangen bij de zoon zijn wagen.
Kosten 2000 euro . Deze hoge prijs heeft vooral te maken met het variabel lift-systeem dat BMW gebruikt(Vanos).
Vermits de nokkenassen ,bij deze wagen,eruit moeten is dit een vrij groot werkje.
Indien de wagen fel begint te roken op een langdurig stationair toerental kan je er vanuit gaan dat de seals het probleem zijn.
 
Bovenaan Onderaan