Bizar ongeluk met vrijwel nieuwe auto - getuigen gezocht

andrehj

Forumguru
De uitlijning wordt zeker gecontroleerd. En hij heeft geen ESP. Wat zou er anders zijn gebeurd, als hij wel ESP had?
Ik weet niet hoe hard de tik was, maar gezien de geringe schade misschien niet eens zo hard. Als je dan netjes blijft sturen in richting die je wilt, zou ESP de auto in deze situatie recht hebben gehouden, door de remingrepen op de afzonderlijke wielen.
 
Ik heb toch wat vragen:

- Verdween de Skoda niet in de dode hoek van de vrachtwagen?
- Wat deed de Skoda op de tweede baan? Zoveel mogelijk rechts rijden is nog steeds regel. Voorsorteren hoor je pas te doen vanaf de blokmarkering!
 

SweetRevenge

Actief lid
@kiekkiek: Ik was er zelf niet bij en weet dus ook niet of het verhaal van Skodacor klopt (voor de duidelijkheid: ik heb geen reden om eraan te twijfelen). In elk geval, indien het verhaal klopt ontslaan geen van de door jouw gestelde vragen de vrachtwagenchauffeur van zijn verantwoordelijkheid. Indien het verhaal niet klopt, en Skodacor tegen de vrachtwagen is gereden, zijn de vragen zowiezo niet relevant.

- Als de Skoda in zijn dode hoek zat, wat heel waarschijnlijk is als ik het verhaal lees en de tekening bekijk, is dat uiteraard geen vrijgeleide om er dan maar tegenaan te rijden. Het niet zien van een medeweggebruiker ontslaat je niet van alle schuld als je er tegenaan rijdt. Het is enkel een verklaring waarom het ongeval gebeurd is.
- Ik lees nergens of er al dan niet sprake was van andere weggebruikers. Misschien was de Skoda wel een andere aan het inhalen die op de linker rijstrook reed. Zoals Skoody Boo al schreef; je zegt toch zelf al "Zoveel mogelijk...". Daarenboven, het is niet omdat iemand niet zoveel mogelijk rechts rijdt dat je deze dan maar van de baan mag drukken. Ik heb het ook niet zo met middenvak- of links rijders, maar ze van de baan drukken is weer iets helemaal anders.
 

Cordoba

Forumguru
Korte uitleg over de wegsituatie daar: Skodacor, kwam blijkbaar de oprit op (deze 'oprit' bestaat uit 2 banen) die met de bestaande banen van de N2 bij elkaar komt. Even verderop splitsen deze 4 banen weer: 2 banen gaan richting Tilburg/Breda, en 2 banen gaan naar richting Den Bosch/Son/A50 (die laatste 2 banen splitsen weer/komen met andere banen bij elkaar om vervolgens naar de verschillende richtingen te gaan). Kortom je kan een hele goede reden hebben om niet uiterst rechts te rijden, namelijk om zo snel mogelijk op de banen richting Tilburg in te kunnen voegen. (ik dacht tenminste dat de linkerbanen richting Tilburg/Breda gaan, maar de situatie is daar de laatste jaren zo vaak veranderd dat ik niet meer blindelings weet hoe het zit).
 

Max5

Senior Member
Ik ken de situatie daar maar al te goed, en kwam er ook de bewuste dinsdagochtend langs maar dan zo'n anderhalf uur eerder dus die pirouette heb ik (gelukkig) gemist.

Het linke van de invoeg is dat er een stukje later meteen weer een uitvoeg volgt. Chauffeurs die van de N2 de afslag willen hebben moeten dus 2 banen naar rechts, en naar goed gebruik moet dat zo snel mogelijk... Niet geheel ten onrechte overigens, want ze staat met enige regelmaat stil op die afslag. En zie er dan nog maar eens tussen te komen.

Er geldt een snelheidslimiet van 80 waar iedereen in varierende mate lak aan heeft..., kortom best een spannende kilometer in de ochtendspits. Het is makkelijk praten maar liefst heb ik daar (komende vanuit de Tilburgseweg) helemaal niemand links naast me als de banen bij elkaar komen, en al helemaal geen vrachtwagen. Dan rem ik wel even, en zéker niet rechts inhalen!
(Want ik vraag met toch echt af hoe anders tollend vóór een vrachtwagen terecht komt?)
 

Constant

Erelid
Ik weet niet hoe hard de tik was, maar gezien de geringe schade misschien niet eens zo hard. Als je dan netjes blijft sturen in richting die je wilt, zou ESP de auto in deze situatie recht hebben gehouden, door de remingrepen op de afzonderlijke wielen.
Ik heb op tv gezien dat een kleine tik (zelfs zonder schade) een auto volledig uit balans kan brengen, een auto gaat dan alle kanten op zoals de topic starter is overkomen. Alhoewel ik zeer veel vertrouwen heb in ESP en ik het als één van de belangrijkste uitvindingen op autogebied beschouw, kun je er geen wonderen van verwachten en heeft ESP ook haar grenzen.
 
Het vervelende van de rechterbaan daar is dat er vaak file staat op de afrit naar Eindhoven Airport. En ik kwam vaak vanaf de N2 vanuit Leenderheide en vond het ook altijd kunst en vliegwerk om netjes in de rij te komen en de mensen van de Tilburgseweg er nog tussen te laten. Deze laatste komen soms ook met een aardig vaartje de N2 op, soms zie je ze pas op het laatste moment. Ging altijd goed doordat ik zelf in snelheid zakte tot 60 en veel over mn rechterschouder keek.
 
- Wat deed de Skoda op de tweede baan? Zoveel mogelijk rechts rijden is nog steeds regel. Voorsorteren hoor je pas te doen vanaf de blokmarkering!

Voorsorteren doe je al vanaf het bord dat voorsorteren aangeeft. In dit geval staat het bord er ruim voor de plaats van het ongeluk:

voorsorteerbord.jpg
 
Heden vernam ik van mijn ANWB-verzekering dat de schade op de tegenpartij is verhaald. Het eigen risico is inmiddels aan me over gemaakt. Het kost me dus geen no-claim. Prima afloop.
 

Cordoba

Forumguru
Het heeft even geduurd, maar is uiteindelijk toch geregeld. Overigens ook de complimenten voor de correcte terugmelding hier Cor.
 
Bovenaan Onderaan