Bizar ongeluk met vrijwel nieuwe auto - getuigen gezocht

Sinds 13 juni ben ik de blijde eigenaar van een nieuwe Skoda Fabia Combi. De auto heeft inmiddels echter al zijn vuurdoop gehad:
Afgelopen dinsdag 19 juni werd ik rond 9:35 uur aangereden door een Roemeense vrachtwagen op de N2. Ik kwam vanaf Eindhoven, oprit 30, terwijl de vrachtwagen vanaf het zuiden kwam (zie schets). Daar terplekke verbreedt de N2 zich van 2 banen naar 4 banen. De vrachtwagen verwisselde botweg van baan en raakte mijn linker achterwiel en - spatboard.
Door een Godswonder zijn er geen persoonlijke ongelukken gebeurd; ik had het idee dat Gods engelen mijn auto bestuurden en beschermden. :2133:
Ik zag de vangrail 3 x op mij afkomen, maar ik raakte die niet en ook geen enkel ander voertuig. Er reed ook geen auto tegen mij op en de auto sloeg niet over de kop, terwijl we toch ruim 80 km/uur reden.

schets (1440 x 380).jpg

Na afloop kwam ik links (!) van de vrachtwagen tot stilstand en wilde de auto niet meer starten. Politie gebeld, die de weg afzette en vroeg: “waarom rijdt u niet verder, meneer”? Ik heb de situatie uitgelegd en toen hij zag dat ik linksachter schade had, begreep hij het wel. Maar hij vond het wel een wonder dat ik er zo ongeschonden vanaf was gekomen.

IMG_6677 (1000 x 750).jpg

Inmiddels startte de auto wel en zijn we met de politie naar een parkeerplaats gereden, waar de politie hielp met invullen van het schadeformulier. Overigens heeft zelfs de auto niet eens zoveel schade, gezien de aard van het ongeluk.

schade.jpg

Probleem is echter dat de Roemeen botweg ontkent dat hij van baan wisselde. Ik zie dat filmpje van die naar rechts gaande vrachtwagen echter nog steeds voor me. En na afloop stond de vrachtwagen (met Nederlandse oplegger) wel degelijk helemaal op mijn baan.
Nog afgezien van de schade van € 2500, vind ik dit soort vrachtwagenchauffeurs gevaarlijk. Of hij weet inderdaad niet dat hij afsloeg en dan is hij een gevaar op de weg, of hij liegt bewust. Dat hij me niet zag, kan ik me wel voorstellen; want iedereen kan fouten maken.
Ik zou dan ook graag in contact komen met mensen, die dit ongeluk hebben zien gebeuren.
 

darkprojectx

Forumguru
Jeetje, dat moet je inderdaad niet te vaak in je leven mee maken :eek:
Ik kan me voorstellen dat hij je over het hoofd heeft gezien of je verkeerd heeft ingeschat, neemt niet weg dat hij dan zn verantwoordelijkheid moet nemen en toegeven. Hij zal toch ook een paar keer een tollende skoda voorbij hebben moeten zien komen?
Gelukkig geen persoonlijk letsel, ik wens je heel veel succes met de afhandeling!
 

Kensel

Forumguru
Pfff.. Goed dat je de auto zo onder controle hebt weten te houden (al dan niet bewust)..
Beetje erg jammer inderdaad dat de vrachtwagenchauffeur zich zo kinderachtig opstelt..

Succes met de afhandeling.
 

SHEDAI

Lid
Hallo Skodacor,

Ben iig blij dat er geen persoonlijke letsels zijn..
Hoop dat je ook getuigens kan vinden en ik neem aan dat je dit verhaal ook op meerdere forums enzo plaats om zo getuigens te vinden..
Wens je heel veel succes met de afhandeling.. En natuurlijk hierna nog veel schadevrije en fijne kilometers kan maken met je Faab
 

Skoody Boo

Actief lid
Probleem is echter dat de Roemeen botweg ontkent dat hij van baan wisselde.

Gezien het wegverloop is er dan maar 1 andere versie mogelijk: hij zou jou wel hebben gezien, jij zou naar links zijn gegaan, en dan zou jij hem over het hoofd hebben gezien. Lijkt mij niet aannemlijk dat je een vrachtauto die nog half naast je rijdt over het hoofd ziet. Lijkt me veel aannemelijker dat een vrachtwagenchauffeur een auto over het hoofd ziet die qua zicht half achter/onder z'n dasboard zit.
 

andrehj

Forumguru
Even een vraagje tussendoor: Heeft je Fabia ESP? Inderdaad weinig (oppervlakkige) schade. Ik zou trouwens na zo'n spin-actie wel de uitlijning laten controleren.
 

EdK

Forumguru
Tsja lulig voor die schrammen op het blik

Maar het belangrijkste is en blijft toch dat je dit hier in verdere volle gezondheid vanuit je eigen luie stoel achter je eigen PC of laptop hebt kunnen typen.
Maw je hebt zelf er niets aan overgehouden op een flinke schrik na in de benen , en de afhandeling van de schade van de Fabia is over een paar weken ook weer geregeld !

Geniet van de mooie zonnige dag vandaag en denk er af en toe maar eens over na dat je deze zon ook vanuit een raampje van het ziekenhuis had kunnen bekijken !
 
Even een vraagje tussendoor: Heeft je Fabia ESP? Inderdaad weinig (oppervlakkige) schade. Ik zou trouwens na zo'n spin-actie wel de uitlijning laten controleren.

De uitlijning wordt zeker gecontroleerd. En hij heeft geen ESP. Wat zou er anders zijn gebeurd, als hij wel ESP had?
 

Ridley

Forumguru
Jezus wat een verhaal! Uiteraard ben ik bekend met de situatie daar en heb dit al enkele malen eerder bijna zien gebeuren! Ik was daar dinsdag wel, echter een uur vroeger. Sluit me wel aan bij de vorige posts: wees blij dat er niets gebeurd is! Jammer vind ik altijd dat bij schade het nieuwe er weer vanaf is :icon_smile_dead:

Succes met de afwikkeling!
 

Cordoba

Forumguru
Sterkte met de afhandeling Cor. Geen toevoegingen aan eerdere posts, alleen dat de chauffeur misschien zo ontkent omdat ie bang is voor zijn baan.

Ik zal een linkje naar dit topic op het Seat Online forum plaatsen: daar zitten ook veel leden uit de omgeving van Ehv.

Edit: Cor, probeer eens uit te zoeken of de technische recherche of ongevallendienst of hoe het ook mag heten van de politie aan de hand van de schades en plaats van tot stilstand komen, kunnen beoordelen welk verhaal het juiste is (of anders wel verhaal niet kan kloppen, gezien de sporen). Ik weet niet of je dit via de verzekering of de politie aan moet kaarten, maar het lijkt mij de moeite van het proberen waard.
 
Edit: Cor, probeer eens uit te zoeken of de technische recherche of ongevallendienst of hoe het ook mag heten van de politie aan de hand van de schades en plaats van tot stilstand komen, kunnen beoordelen welk verhaal het juiste is (of anders wel verhaal niet kan kloppen, gezien de sporen). Ik weet niet of je dit via de verzekering of de politie aan moet kaarten, maar het lijkt mij de moeite van het proberen waard.

De politie loopt niet hard in dit soort zaken. De verzekering hopelijk meer. Ik ben de volgende dag nog een keer over de weg gereden en heb gefilmd en zo wat bandensporen ontdekt, die vermoedelijk van mij en de vrachtauto afkomstig zijn. Je kan dan zien dat de vrachtwagen tijdens het remmen inderdaad van baan aan het wisselen was. Bij de vangrail zijn (mijn?) bandensporen te zien:

autobandenspoor2.jpg

Hier zie je aan het eind dat de vrachtwagen een remspoor naar rechts (geel) en nog een bandenspoor van mij (blauw):

remspoor-vrachtwagen3+autobandenspoor3-hulp.jpg
 

Bijlagen

  • remspoor-vrachtwagen2+autobandenspoor3-hulp.jpg
    remspoor-vrachtwagen2+autobandenspoor3-hulp.jpg
    42,9 KB · Weergaven: 288

Cordoba

Forumguru
Het geel lijken de bandensporen van de rechterkant van de truck, als ik het goed zie op de eerste foto, zie je de bandensporen van de linkerkant? van de truck net links van de middenstreep tussen baan 2 en 3. Belangrijkste is het punt waar de bandensporen beginnen: als jouw sporen gewoon op je eigen rijstrook beginnen (in politietermen strook nr. 3, die tellen vanaf de vangrail in het midden) en die van de vrachtauto beginnen (in elk geval aan de rechterkant) ook in rijstrook 3, dan is het duidelijk.

Verder misschien slim om te vragen of de politie tachograaf gegevens heeft van de Roemeen? Misschien zijn er zaken als te hard rijden, of te lang achter het stuur op een eventueel aanwezige tacho die jouw positie sterker maken. Misschien kan politie de bandensporen in beeld brengen met hun auto voor 'ongevallen onderzoek' (dan maken ze beeld vanaf een hoge mast aan een busje met bovenin de mast een camera, waardoor je een beeld van bovenaf krijgt, en bandensporen e.d. veel beter in beeld zijn. Ik weet niet of de lokale politie of de KLPD aanwezig is geweest, maar verzekering zou de gegevens op moeten kunnen vragen, en eventueel ook zo'n verzoek tot het vastleggen van de sporen kunnen doen.
 

deusjevo

Forumguru
De politie loopt niet hard in dit soort zaken. De verzekering hopelijk meer. Ik ben de volgende dag nog een keer over de weg gereden en heb gefilmd en zo wat bandensporen ontdekt, die vermoedelijk van mij en de vrachtauto afkomstig zijn.

Als de politie geen sporen vastgelegd heeft direct na het ongeval kun je met deze foto's weinig denk ik.
 

Cordoba

Forumguru
Spoorbreedte en breedte van de banden kan overeenkomen met de auto's en voor de sporen van Cor mogelijk ook nog de wielbasis (waar ie overdwars sporen heeft getrokken), dat maakt het wel waarschijnlijker, maar dan moeten er wel sporen opgemeten worden.
 

Cuprani

Actief lid
Als je een flinke tik krijgt helpt ESP daar ook net meer tegen kan ik uit ervaring vertellen..

Inderdaad, de ESP helpt je alleen maar, maar is geen wondermiddel.
Het heft geen natuurwetten op.. is de tik hard genoeg, dan ga je hoe dan ook rond.

Wel gelukkig dat je er zo vanaf ben gekomen!!
Alleen is het zoeken van getuigen niet het werk van jou verzekeringsmaatschappij?

Ik neem aan dat de Fabia goed verzekerd is.. dan lijkt het mij de taak van de verzekeringsmaatschappij om de tegenpartij aansprakelijk te stellen.
Zij hebben denk ik ook net iets meer middelen daarvoor, bijvoorbeeld de beelden van de wegcamera's opvragen? Op zo'n forum bereik je daar niet genoeg mensen mee.

Succes en sterkte met de afhandeling (en het bijkomen van de schrik..)
 

Antera

Donateur
Gelukkig geen persoonlijk letsel dat is het voornaamste. Hoop dat de schade netjes word afgehandeld.

esp is meer voor snel willen uitwijken waardoor de auto zijn grip verliest maar met een te snel tikken en daardoor uitbrekende auto gaat het wel werken maar moet je alsnog zelf mee corrigeren.
 

Fabia

† In Memoriam
Je had echt een engeltje op je schouder zitten. Wel heel erg balen dat de chauffeur niet wil mee werken.
 
Bovenaan Onderaan