Binnenverlichting LEDs van Superskoda

Status
Niet open voor verdere reacties.

Captain Hook

Forumguru
Morgen kan ik mijn Roomster ophalen.
En dan zal ik ook zsm fellere binnenverlichting er in zetten. En wel een setje LEDs. Heb deze al binnen, besteld bij superskoda.com.

Zelf gemaakte foto van hoe deze LEDs er uitzien:
Leds1.jpg

Zoals je ziet zijn het drie blokken met LEDs, bestemd voor de binnenverlichtingsunit in het plafond. Door de zachte kunststof blokken onder de printplaat kunnen ze keurig klem (zonder rammelproblemen) in de bestaande holtes gestoken worden.

Zodra ze er in zitten, zal ik nog meer foto's maken.

Om ze te testen heb ik ze al eens aangesloten op een 12V voeding. Wow, wat een licht! :super:

FredV

Banned
Dan zou ik ze maar zo schakelen als ik jou was, dat ze nooit kunnen branden tijdens t rijden....

EdK

Forumguru
Fred dan is door het armatuur waar de lampen (LED ) inzitten de lichtuitval weer anders
Dan als je ze nu los met een 12V voeding laat branden.
Dit gaat echt mooi worden, ben alleen ff benieuwd wat je BC gaat doen.
Geen lampje in dashboard branden (storing) of wel zoals velen hier hebben ervaren.

FredV

Banned
ja Ed, met dik matglas:)
vandaar dat er nu ook een klein pitje in zit:)
En als t donker is en je vrouw naast je zegt, ik doe ff t licht aan, ff in mn tas zoeken, tsja, dag weg.....

EdK

Forumguru
Ze mot alleen dat lampie aan haar zijde aandoen en niet de middelste !
Die aan haar kant is naar haar gericht.
En dag weg zal reuze meevallen.
Trouwens Captain Hook voor de kofferbak verlichting heb je niet die LED modules genomen ?

Multi1100

Actief lid
Ja, daar zou wel een beter lampje in mogen..beetje zielig licht in de kofferbak. De hemelverlichting is mij "bright" zat! (heb niet voor niets donkere ramen..)

___JC___

Forumguru
Ik zou opzich wel de voetenruimteverlichting (dubbele woordwaarde) willen vervangen met LED. Maar de angst voor het canbusspook houdt me tegen. Wil je dat ook gaan vervangen Captain Hook?

Captain Hook

Forumguru
@JC: de Roomster heeft geen ondersteledematenilluminatie (nog mooier scrabblewoord). Dus die kan ik ook niet aanpassen.

Maar als je precies weet wat voor een lampje er origineel inzit, is het wel aan te passen.
Die jongens van hypercolor.de leveren hun LEDs ook met ingebouwde belastingsweerstanden.

Eén van de zaken die ik inmiddels ontdekt hebt qua CAN-bus check op funktionerende verlichting is het volgende:
Alleen lampen die electronisch in/uit-geschakeld worden, worden door de CAN-bus gecheckt. Iets wat nog via een mechanische schakelaar (b.v. een 'ordinair' relais) wordt geschakeld, valt niet onder de CAN-bus check.

___JC___

Forumguru
Okee, dan ga ik toch maar eens kijken wat voor een lampjes erin zitten. Geen idee hoe die lampjes aangestuurd worden, maar ik gok elektronisch.

Captain Hook

Forumguru
@JC: Ik kan inmiddels bevestigen dat montage in de Roomster geen enkel probleem is/was. :)
Voorzichtig het afdekvenster losgeklikt, de twee steeklampjes + buislampje verwijderd. De LED-blokken vervolgens ingeprikt. Controleer eerst even of ze qua polariteit correct zijn ingeprikt (50% kans dat je het meteen goed hebt). De LEDs zijn namelijk +/- specifiek. Dus als ze het niet doen, kwestie van omdraaien. Afdekvenster weer terug klikken en voila, mooie witte LED verlichting in het interieur.

Zelfs bij daglicht zijn ze nog zichtbaar:
Leds2.jpg

Dit is de plafondunit boven de achterbank. De laagstaande zon werpt via het panorama dak een mooie gloed naar binnen.

En vanaf de andere kant gezien, ziet het er zo uit:
Leds3.jpg

Gelijk een aardige impressie van het panorama dak! :super:

Captain Hook

Forumguru
Oh ja, en geen foutmeldingen van defecte lampjes ofzo.
Zelfs het langzaam uitdimmen v.d. binnenverlichting als je de auto verlaat, werkt nog! :super:

Captain Hook

Forumguru
Dan zul je bij b.v. hypercolor.de zelf de gewenste kleurtemperatuur moeten kiezen. Maar die hebben alleen losse lamp-LED-vervangers. Niet zo'n custom-made blok als dat superskoda verkoopt.

EdK

Forumguru
Op die foto zitten we nog met zijn allen te wachten !
En lijkt me nu donker genoeg
Maar de lichtval van buiten zal wel niet goed genoeg wezen voor een mooie foto :24:

Captain Hook

Forumguru
U vraagt, wij draaien! :grin:

Net ff naar buiten geweest. Camera op 1600 ISO gezet en geprobeerd uit de losse hand opnames met een belichtingstijd van 1 tot 1/3 s gemaakt.

Donker1.jpg

Donker2.jpg

Donker3.jpg

Let ff niet op de gloed van de straatverlichting op de achtergrond. Zoals je ziet is de hele auto goed blauw-wit verlicht van binnen.

Had geen tijd om een statief te pakken, anders waren de foto's een stuk scherper geweest. Sorry daarvoor.

Dit geeft gewoon veel meer licht dan die standaard armetierige gloeibuisjes die er af-fabriek inzitten. Bijkomend voordeel, deze worden niet warm en gebruiken nauwelijks stroom. De standaardverlichting is na een paar minuten al zo heet, daar brand je dan je vingers al aan. (let op met vervangen dus)

FredV

Banned
goed dat je dan geen borrel op hebt:)
Knappe foto's , lijkt wle of t je vak is:)
En heeeeel mooie verlichting.... en...... heeeel mooi:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan