Binnenspiegel in blikveld

Fabia 123

Forumguru
Persoonlijk heb ik voldoende zicht door de hoek van de binnenspiegel zo in te stellen dat je er een beetje van bovenaf tegenaan kijkt maar wel met voldoende zicht naar achter. (Ik ben 1 meter 86) dus voor iemand die langer is kan dit anders zijn.
 

Pindasaus

Forumguru
Wat anders: zit er inherent verschil tussen de hatchback en combi wat betreft de hoorbaarheid bandenlawaai in het interieur? Ik kan me voorstellen dat een hoedenplank het geluid beter tegenhoudt dan een rolluik. De hatchback vond ik stil, de combi storend luid. Nou was dit alleen geen eerlijk vergelijk, want de hatchback stond op banden die aanmerkelijk stiller zijn volgens het bandenlabel.

Hatchback
185/60R15
Dunlop Sport BluResponse 66 dB

Combi
215/45R16, 86H
3x Continental ContiPremiumContact 2 71 dB
1x Bridgestone Turanza 71 dB
 

Tees

Donateur
5 dB is echt een megaverschil qua geluid, dus ik denk dat het daaraan gelegen heeft. Overigens: 3 banden van 1 type, eentje van een ander...:nono:
 

EdK

Forumguru
Rij de combi en kan het geen lawaaibak noemen...
Op die ene keer dan dat ik me kofferbak vol belletjes had hangen.....

Maar er is wel degelijk verschil in geluid als de rolhoes ingerold of uitgerold is
En rij met vredestein 4 seizoensbanden die ik redelijk stil blijf vinden.
Op bedrijfswagen conti gehad en nu good year 4 seizoens en beide maken een stuk meer herrie
 

Pindasaus

Forumguru
Dat is mooi! :thumbsup:

Tsja.. die 3+1 banden snap ik ook niet helemaal. Juist die afwijkende band was de oudste van het stel.
 

Tees

Donateur
3+1 zou voor mij reden zijn om nog eens serieus naar de onderhoudshistorie te kijken, want dat riekt wel zeer sterk naar een B. de Haas. Wie weet wat meneer de Haas nog meer gedaan heeft...
 

EdK

Forumguru
Tsja meneer haas...

Ik rij met de bedrijfswagen momenteel ook 3+1
En hoe dat zo is gekomen ??
Wel de voorbanden waren aan vervanging toe, dus daar werden er twee nieuwe voor geplaatst en dus ander merk dan wat er van fabriek op zat.
2 weken erna rij ik een brok aluminium in een achterband maar de andere band was nog gewoon goed.
Dus werd er achter dus 1 nieuwe van t merk wat voor ook al was geplaatst gemonteerd en zo rij ik momenteel dus nog 3+1
En als de 1 op is dan word het weer 4 + 1 , want ja het reservewiel heeft band nog vanaf fabriek
 

Tees

Donateur
Tsja...t wordt niet aangeraden, en banden bezuinig je wat mij betreft niet op. Maar jouw werkgever blijkbaar wel ;)
 

EdK

Forumguru
Maar jouw werkgever blijkbaar wel ;)
Verkeerde aanname !
Als ik morgen er een andere band op wil hebben dan gaat die er morgen op.
Maar met 6mm profiel blijft deze bij mij gewoon zitten
Had ook en kan nog het reserve wiel eronder doen voor de +1
Zodat ik 2+2 rij.

Maar wat ik wil zeggen met mijn bovenstaande verhaal is dat die opmerking beun de haas vanwege 3+1 beetje vergezocht is.
Door mijn voorbeeld te verwoorden naar je !!
En als je dit bij kopen tegenkomt en het zint je niet dan zorg je toch dat de verkoper er voor zorgt dat dezelfde banden rondom worden gemonteerd en anders gaat de koop niet door .....
 

Tees

Donateur
Die ;) deed t m hè Ed :-).

Ík zou het nooit doen. Zo heeft iedereen zo z'n dingetjes, ik vind banden nogal belangrijk, zeker sinds ik ooit C-merk banden op m'n auto heb gehad en die vervangen had door A-merk, weet ik wat een verschil een band maakt. Maar 3+1 zou ik dus niet willen, maar tis niet verboden. En in NL wordt gemiddeld genomen wel netjes gelet op veiligheidsdingen, dus zo dramatisch zal t wellicht ook niet zijn.
 

EdK

Forumguru
weet ik wat een verschil een band maakt.
Jaren motorfiets gereden en had altijd Metzeler eronder
Maar die waren op bepaald moment niet voorradig maar wel Dunlop en waren volgens me dealer ook topbanden.
Dus tsja op zijn aanraden die eronder laten zetten, na 2 maanden en 3 regenbuien heb ik ze er weer af laten halen.
Als ik bocht nam dan voelde ik achterwiel uitbreken, en dat was voor mij een NO GO.
Dus naar me dealer toe, en die was zo reëel om de Dunlops eraf te halen en Metzeler er onder te zetten zonder een gulden bij te leggen.

En had ik met de 3+1 nu geen goed gevoel gehad, dan had ik al bij de bandenboer bij ons om de hoek gestaan en had er al een zelfde omgelegen....
Wat dat betreft doet onze firma geheel niet moeilijk hierover, ze weten ook dat we een 70K gemiddeld per jaar op de teller zetten
 

Pindasaus

Forumguru
Inmiddels heb ik nog een andere auto proefgereden. Hij rijdt goed, maar geeft in de 1e versnelling geluid bij het optrekken en afremmen op de motor. Hoe zwaarder de belasting, hoe harder. De toonhoogte stijgt mee met het toerental en het geluid treedt pas op na het warm rijden. Het gaat om een 1.2 TSI 90 pk uit 2017 met 100.000 km met handbak, ex-lease.

De eerdergenoemde F3 met 3+1 banden had hetzelfde en na verder warm rijden ook in de 2e versnelling, een ander exemplaar was gewoon stil. Een overeenkomst is dat de versnellingspook losser voelde bij de auto's die het wel hebben, wat misschien een indicatie is dat de versnellingsbak veel is gebruikt? Ik ben een beetje bang dat het geluid duidt op een versleten lager in de versnellingsbak. :(

Herkent iemand dit geluid?

Negeer het geklik, ik geloof dat ik de gordel niet dicht kreeg. :D
 
Laatst bewerkt:

Fabia 123

Forumguru
Ik hoor in het filmpje klikken en iets wat lijkt op veel toeren maken.
Versnellingsbak problemen bij handgeschakelde Fabia/ Polo/Ibiza/ A1 met slechts 100.000 km zijn volgens mij zeldzaam.
Bij twijfel: ANWB keuring ?
 

Pindasaus

Forumguru
Dank je voor het luisteren. Een aankoopkeuring heb ik inderdaad gevraagd aan de verkoper, maar dat weigerde hij... Lijkt me geen goed teken.

Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt en een (andere) F3 gekocht!:yeehaa: Mét aankoopkeuring. Volgende week kan ik hem ophalen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan