Binnenspiegel in blikveld

Pindasaus

Forumguru
Dag forumleden,

Al enige tijd houd ik mijn ogen open voor een volgende auto en de Fabia 3 lijkt mij een goede optie. Afgelopen zaterdag ben ik bij een dealer geweest om eens te proberen hoe dat zit. Nu blijkt helaas dat de binnenspiegel pontificaal midden in mijn blikveld zit. Op de voorruit was nog prima ruimte geweest om hem hoger te plaatsen. :pieker:Bij de broertjes VW Polo, Audi A1, Seat Ibiza is het vergelijkbaar. Ook bij de Octavia 3 zit hij net wat laag. Is er een mogelijkheid om de spiegel hoger te krijgen?

Ik ben 1,92 m en zit met de stoel in de laagste positie. Benen licht gekromd bij volledig ingetrapte pedalen, stuur volledig naar me toe en zo laag dat de tellers net afleesbaar zijn, rugleuning redelijk rechtop om bij het stuur te kunnen. Het stuur had overigens nog wat verder naar me toe gemogen en de hoofdsteunen hoger, maar dat lijkt me beide net te doen.

De volgende topics heb ik reeds gevonden:

Hieruit maak ik op dat de voet niet te verplaatsen is, maar dat er een 3D-geprinte verhoger beschikbaar is voor de Superb met regensensor / automatisch dimmend. Zou die ook in de Fabia 3 passen, al dan niet met regensensor e.d.?

Onderstaand is hoe ik het nu op mijn Opel Astra heb opgelost. Van een aftermarket spiegel heb ik de houder schuin afgezaagd, de uiteinden in een vlam gehouden en tegen elkaar gedrukt, zodat ze aan elkaar smelten. Tevens zit er een gat in de hemelbekleding om ruimte te maken. Hiermee kijkt de onderste helft van de spiegel nog net door de achterruit, de bovenste helft zit daarvoor te hoog en kijkt tegen het dak aan.

binnenspiegel 1.jpg

binnenspiegel 2.jpg
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Is er een mogelijkheid om de spiegel hoger te krijgen?
Tsja zelf wat gaan tekenen en met een 3D printer uit printen.
Zelf herken ik het probleem totaal niet met me 1,96mtr en stoel en stuur in zelfde stand zoals jij beschrijft.
En ja zoals je in slopel hebt gedaan prima , maar zeker niet waardig voor een Skoda....:koffie:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik herken het probleem uit mijn Leon ST, ik moet een (klein) beetje "bukken" om echt goed onder de spiegel door te kunnen kijken voor optimaal zicht op verkeer van rechts. Maar na wat onderzoek heb ik besloten dat bij het hoger plaatsen van de binnenspiegel het middel erger is dan de kwaal, omdat het zicht in die spiegel vanwege de lage achterruit ineens beperkt wordt tot ca. 30 meter wegdek direct achter de auto. En dat kan ik dan niet verruimen: met het hoofd hoger zie ik de kofferbakrollo beter, met het hoofd lager zie ik meer van de dakhemel. Maar verkeer op 100 meter achter me zie ik in beide gevallen nog steeds niet...

Dus besloten om het zo te laten - in voorkomend geval kijk ik wel even onder de spiegel door. Dat bleek trouwens vrij snel te wennen.
Het helpt trouwens ook wel dat er geen slingerende rotzooi aan de spiegel hangt, zoals ik nog bij (veel te veel) andere auto's zie.
 

EdK

Forumguru

Ja ja ze zijn nog steeds verkrijgbaar.....:deuk:
 

Tees

Donateur
Net eens even opgelet in de O2: inderdaad zit de spiegel wat aan de lage kant, maar het heeft me nog nooit geërgerd. Ik kan zonder in elkaar te duiken eronderdoor voldoende zien en ik kan ook makkelijk in de spiegel naar achteren kijken. Voor mij de ideale positie dus.
En ik ben 1.97m (met uiteraard de stoel op z'n laagst). De spiegel hoger zou inderdaad het zicht naar achteren ernstig beperken, dat zou niet best zijn...
 

EdK

Forumguru
En anders spiegel geheel weghalen van de voorruit en dan op achterruit een camera plaatsen met groothoeklens
En beeldscherm voor op dashboard plaatsen....
Heb je een bijna vrij raam en toch weet je wat er achter je gebeurd...
 

Highway

Forumguru
Voor de S2 is er idd een verhoger ontworpen. Hiermee komt de spiegel wat hoger en kan je er beter onderdoor kijken. Fijn, vooral in de bergen. Ik ondervind geen belemmerd zicht naar achter (zoals @Tees aangeeft, maar dat is met een O2).

Ikzelf ben 1.98. S2 is dan wel een best ruime auto dus mogelijk zit ik anders dan in een O2.

Of die past op een F3 - geen idee.
 

Pindasaus

Forumguru
Allen bedankt voor de reacties. Inmiddels heb ik 2x een proefrit gemaakt in een F3 1.2 TSI 90 pk en wat rijdt dat fijn. Heerlijk stil op de snelweg; het windgeruis is beperkt en de motor houdt zich ook koest. Qua geluid dan, want de auto komt er goed mee vooruit. Cruise control, boordcomputer, airco, wat een luxe. Een klasse hoger dan ik nu gewend ben met de oude Astra. Helaas hadden beide auto's gebreken, dus heb ik ze laten staan.

Met een los spiegeltje heb ik geprobeerd of je zicht niet wordt belemmerd door het dak. Met de spiegel 3 cm hoger, was de horizon nog net te zien. Voor het verplaatsen van de spiegel, zit ik eraan te denken om de originele spiegel van de voet te draaien en een plakspiegel iets hoger terug te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Als er eenzelfde spiegel in zit als in de O2, dan kan je de spiegel zelf er wel afhalen zonder de sensoren eraf te halen. Blijft dan natuurlijk wel een redelijk blok zitten vanwege de sensoren en de voet.
Bij mijn O2 zit ook een draad van de sensoren omhoog de hemel in, dus een plakspiegel is niet perse makkelijk te bevestigen aan de ruit denk ik.
 

EdK

Forumguru
Ach als je een achteruit rij camera plaatst en je spiegels links en rechts goed instelt en goed over de schouders blijft kijken dan kun je die middenspiegel wel geheel weglaten...
En die camera word bij de duurste uitvoering standaard geplaatst, maar als je er voor zorgt dat je een Amundsen met navi in de wagen hebt zitten dan is die camera (OEM )zonder veel extra kosten zelf ook te monteren.
En bezit je 2 linker handen dan kan @Antera dit ook nog altijd voor je regelen voor een nette prijs...
 

Captain Hook

Forumguru
Ik vraag me af of dat zomaar mag, die binnenspiegel weghalen/-laten?


Personenauto’s in gebruik genomen na 25 januari 2010, moeten zijn voorzien van een linkerbuitenspiegel, een rechterbuitenspiegel en een binnenspiegel.

In afwijking van het eerste, derde en vierde lid mogen verplichte spiegels zijn vervangen door goedwerkende cameramonitorsystemen. Indien spiegels vervangen zijn door cameramonitorsystemen, dan moeten deze systemen deugdelijk bevestigd zijn.


Als je maar zorgt dat het goed werkt en deugdelijk bevestigd is, dus...
 

Tees

Donateur
Je mag een spiegel dus weghalen mits er een camerasysteem gemonteerd is, zoals Ed ook suggereerde.

Persoonlijk zou ik dat een matige oplossing vinden, omdat het scherm van de MMU veel lager hangt dan de voorruit, en je dus je ogen een stuk langer van de weg af hebt om achteruit te kijken. Ik ben zelf nogal een binnenspiegel-kijker, veel meer dan buitenspiegel. Maar dat is ook een kwestie van gewenning
 

Captain Hook

Forumguru
Wat ik zelf een probleem zou vinden:
Elektronische apparaten doen het alleen als ze voedingsspanning krijgen... :pieker:

Een ouderwetse spiegel werkt altijd! :jaja:
 

EdK

Forumguru
Aan ene kant is verplicht de achteruitkijk spiegel.
Maar let eens op hoeveel bedrijfsbusjes er zijn met een dichte achterzijde van fabriek af en derhalve geen achteruitkijk spiegel.
Zelf rij ik zoals sommige weten een verlengde Caddy en met gewoon achteruitkijkspiegels binnen en buiten.
En ondanks dat heb ik giga dode hoeken en moet ik af en toe vragen aan meerijder om te kijken of er geen fietsers od aankomen
Maar die gasten die dus geen binnenspiegel hebben omdat die achterzijde geen ramen heeft die zijn dode hoeken zijn nog groter.

Vloegel zat er rechts in zijdeur altijd ( vaak ) een raam maar die benne in de tijd verdwenen ( volgens mij vanwege de europallet maten ) maar kwa veiligheid is het er zeker niet op vooruit gegaan hierdoor....
 

Tees

Donateur
Daarom spreekt de APK wetgeving ook over personenauto's, een vrachtwagen is net als een bestelwagen tenslotte ook moeilijk uit te rusten met een binnenspiegel (nouja, t kan wel maar t heeft weinig nut). Overigens zou het me niet verbazen als over een tijdje ook die een verplichting voor een camerasysteem krijgen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Aan een gewone achteruitrijcamera heb je niet veel als binnenspiegelvervanger, tenzij je zorgt dat het beeld altijd zichtbaar is bij contact-aan. Dus ook vooruitrijdend.
Plus een losse tomtom voor de navigatie erbij nodig natuurlijk... :)

Los daarvan is er geen wet ter wereld die verbiedt om de ruimte achter de voorzittingen van een personenwagen tot het dak toe vol te laden. Toen de rechterbuitenspiegel nog niet algemeen verplicht was, gold (meen ik me te herinneren) nog dat je die wél moest hebben als het zicht via de binnenspiegel werd belemmerd door lading of bv. door een aanhanger, fietsen achterop, etc. Een laag "bakkie" waar je overheen kon kijken mocht wel. Mijn 1982'er Opel Ascona had een rechterspiegel als optie; in combinatie met de goedkoopste hennarode lak bleef hij daarmee nog net onder de 22.000 gulden, toen een magische grens omdat daarboven een hoger belastingtarief (BPM of de voorloper daarvan) gold.
 

EdK

Forumguru
(nouja, t kan wel maar t heeft weinig nut).
Wel de binnenspiegel die ik in caddy heb heeft wel zeker veel nut hoor ! Helemaal in combi met achteruitrijsensoren die zelfs op grassprieten reageren ......
En denk dat grootste deel van de busjes gewoon een achterruit hebben ipv een deur/klep zonder glas
 

Pindasaus

Forumguru
Jep. De Skoda-dealer wilde de spiegel niet verplaatsen. Ik kan me niet meer herinneren of dat nou was omdat het niet mocht, of omdat het niet kon. De andere handelaar zei dat het wel mocht en ging kijken op welke manier. De koop is echter afgeblazen voordat hij met een praktisch voorstel kon komen.

Bij de volgende poging vraag ik het weer, ik ben benieuwd of de garagist een creatieve oplossing heeft.

De binnenspiegel weglaten is ook een optie, al heb ik er liever wel eentje. :jaja:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan