Binnendak sluit zichzelf. Spookdak?

RayDelft

Forumguru
In mijn Superb zit een panoramadak met daaronder een binnendak.
Ik zet hem vaak open, dat geeft lekker veel licht.
Meestal is hij dicht als ik weer in de auto stap en ik vraag me af hoe en wanneer dat gebeurt.
Ik heb een tijdje staan kijken wat er gebeurt als ik uitsap en de auto op slot doe, maar dan gebeurt er niks.
Een tijdje later is hij dan toch dicht.
Weet iemand hoe dat gaat? en na hoeveel tijd?
Voor mij is het een spookachtig fenomeen.
 

Cordoba

Forumguru
Het heeft misschien te maken met opwarmen van het interieur als ie in de zon staat (extra werk voor de airco). Ik durf niet te zeggen na welke tijd, en hoe dit precies gaat, maar waarschijnlijk werkt het samen met de lichtsensor. Je kunt eens proberen als je de auto 's avonds (in donker) parkeert, of het dak dan ook na een tijdje dicht is.

Het heeft in elk geval niet te maken met 'rain close' want dat gaat over het panoramadak (of het moet zo zijn dat 'rain close' geactiveerd wordt en dat daarbij ook het binnendak dicht gaat)
 

CDO

Forumguru
Kijk eens even tussen de oude bijdragen, ik heb hier ongeveer een jaar geleden ook een post over gedaan. Is toen een aardig aantal reacties op geweest met verklaringen.
 

RayDelft

Forumguru
Dank! Ik dacht eerst dat de zon of de temoeratuur het deed, maar vandaag hadden we noch zon, noch hitte.
Het zal dan wel na x uur dicht gaan, zoals ik las.
Ik hadal gezocht op panoramadak, maar wist niet dat zo'n ding een rollo heet.
 
Bovenaan Onderaan