Bilstein b4 schokdempers ter vervanging van originele?

Okkie2017

Actief lid
Even een reactie op een oude post. (Mod edit: die post stond in een Superb topic)

Ik heb onlangs Eibach Pro verlagingsveren geplaatst. Als ik met volwassenen achterin of een zwaardere belading in de auto heb, vind ik dat de auto aan de achterkant te diep inveert als ik een drempel af ga.

De auto heeft 117.??? gelopen en rij voor zover ik weet nog met de standaard schokdempers achter. Lijkt me niet dat deze aan vervanging toe zijn.

Ik zou graag de achterkant wat stugger willen hebben (dat hij minder diep inveert) maar niet lager. Welke schokdempers kan ik dan het beste plaatsen?

Ik rij met een O3 FL 1.4 TSI
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Okkie2017

Actief lid
Met de verlagingsveren heb ik nog geen 500 km gereden. Dan waren ze voor die tijd al op/lek.
Ik vind dat eigenlijk best snel. De auto is net 6 jaar oud.

Kan iemand mij tips geven, wellicht uit eigen ervaring, welke dempers ik het beste achter kan plaatsen? De auto moet niet lager worden maar hij mag wel wat stugger t.o.v. de originele dempers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JeSko

Forumguru
@Okkie2017

Aangeraden word door specialisten om originele dempers die meer dan 100.000 km gereden hebben niet te belasten met enkel verlagingsveren, dan ben je vaak beter af om alles te vervangen, dempers plus veren. Je dempers zijn 100.000 km oud en zijn ingespeeld op de originele slappere veren, met het monteren van stuggere verlagingsveren duw je de originele dempers verder in, waardoor deze niet alleen harder moeten werken om een dempende beweging te maken, maar ook nog eens heel anders gaan zitten. Daardoor gaan ze heel snel lekken.

Bilstein dempers zijn top icm Eibach veren.
 

gehaktbal

Forumguru
De auto moet niet lager worden maar hij mag wel wat stugger t.o.v. de originele dempers
Van dempers wordt een auto niet lager. Wel stugger/soepeler. Het is de veer die de hoogte bepaalt.
Heb zelf sinds een klein jaartje 2x Bilstein B4 dempers aan de achterzijde op mijn O3, zonder verlaging. Ben er tevreden over.
 

Antera

Donateur
Alleen vervangen van de dempers kan dit wel iets tegengaan maar verwacht geen wonderen. Wil je dat hij achter minder door gaat hangen dan zou je naar de sportdempers moeten gaan maar ook dat houd het zeker niet tegen. De veren bepalen de draagkracht de dempers alleen de demping niks met belading,
 

Okkie2017

Actief lid
Alleen vervangen van de dempers kan dit wel iets tegengaan maar verwacht geen wonderen. Wil je dat hij achter minder door gaat hangen dan zou je naar de sportdempers moeten gaan maar ook dat houd het zeker niet tegen. De veren bepalen de draagkracht de dempers alleen de demping niks met belading,
Volgens Google heeft de B8 dezelfde prestaties als de B6 maar is deze beter geschikt voor het gebruik met verlagingsveren.

Op autodoc zijn van ieder 2 soorten. 2 types B6 en 2 types B8 dempers.

Welke dempers zijn in mijn geval dan het beste? B4, B6 of B8?
cf0853b6b8e98ed8f79a15102438aa02.jpg
 

gehaktbal

Forumguru
Pin me er niet op vast maar volgens mij was het:
B4 = gelijk aan origineel
B6 = wat strakker/sportiever
en B8 is dan dus blijkbaar strakker/sportiever en beter met verlagingsveren.

Aangezien origineel wordt ervaren als slap/zompig zou ik zeggen dat je in combinatie met jouw rijhoogte aan B8 de goeie zou moeten hebben.

Maar nogmaals: pin me er niet op vast :-)
 
Laatst bewerkt:

Okkie2017

Actief lid
Zoiets had ik ook op Google gevonden.

Het prijsverschil tussen de B6 en de B8 is niet veel. De B8 had na het lezen op Google ook al meer mijn voorkeur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Okkie2017

Actief lid
Ik rij een 1.4 TSI (2017)

Als ik het goed heb zou ik dan de variant voor de vaste as moeten hebben en niet degene voor de 4 punts draagarm.
419df43c9c0cd1ae1e78658609942d10.jpg
dceb4b30e73b3b5265a7019e5c09b38e.jpg
 

Antera

Donateur
Houd er rekening mee bij B8 ism met Eibach word de auto een heel stuk sportiever. Hier moet je echt van houden
 

Arjan1985

Senior Member
Misschien een wat off-topic :ot:vraag van mij, maar er wordt over het stugger of sportiever rijgedrag gesproken en over het hinderlijk vinden van het te ver in veren van de achteras wat ik soms ook ervaar met de O3FL.

Wellicht een schot voor open doel, maar betekent dit bijvoorbeeld in mijn situatie dat ik de 3 lage drempels in de polder (60, Voorheen 80km/h) die ik met beide Skoda’s (Fabia 1 en O3FL) nu met 80 tot 110 zonder dat het hinderlijk is kan nemen, met een verlaagde auto óf stuggere achteras wellicht minder hard kan nemen? (Of net zo hard maar zeer oncomfortabel)? (Dus een nadeel)

En het voordeel van het sportievere rijden zich meer bevind in het bochten werk?
Minder vertraging met insturen, sneller door de bocht sturen etc.

Dus OF snel door de bochten en remmen voor drempels OF visa Versa :ROFLMAO:

De reden dat ik er uitgebreid over aanhaak is dat ik voorheen een Zafira B had. Zeer stugge auto in mijn beleving. Veerde niet echt door met drempels. Die 3 drempels met Max 60 anders stuurde je je stoel uit. Kortom ik ervoer dat allemaal als een groot nadeel.
 

haassie

Forumguru
Zijn die drempels snelheidsbeperkend? 80/100 over een drempel.haha.

op m’n vorige superb b4 met eibach verbeterde aanzienlijk aangezien deinen echter korte oneffenheden werden wel redelijk aan het interieur doorgegeven…zelfde ervaar ik nu met het adaptieve onderstel op sport stand ipv comfort. Desalniettemin voorkeur is sport….dat deinen is niks…
 

Tees

Donateur
@Arjan1985 ik heb weliswaar geen ervaring met echt sportieve dempers, maar wel recent mijn oude dempers vervangen door standaard nieuwe. En het effect is precies zoals jij het beschrijft: bochten zijn strakker, bij hobbels deint de auto minder na, maar de eerste tik is wel wat harder. Het is altijd een compromis hè, sportief én zwevend comfortabel krijg je nooit helemaal samen. Een adaptief onderstel komt dan het dichtste in de buurt.
 

Antera

Donateur
Sportiever is meer bochten gedrag. Inveren doet elke auto. En drempels zijn er om met gepaste snelheid te nemen en dat is de reden dat ik mijn klanten altijd zeg met een verlaging kan je elke drempel over zolang je dit niet met “ 50” doet
 

Hendrik5E

Senior Member
@Okkie2017 ; ik heb ook de B4 rondom gemonteerd met de Eibach veren en ben er echt tevreden over. Het rijdt wel strakker hoor maar nog steeds comfi. Heb vroeger altijd met schroefsetjes gereden maar ik vind dit prima. Zakt ook zeker niet door. Je moet natuurlijk niet met 80 over een drempel heen. Heb ik nooit gedaan en zal het nooit doen. Ben altijd voorzichtig blijven rijden omdat ik de schroefset gewend was en dan heb je toch je rijstijl aangepast bij drempels.
Mocht je toch voor een andere Bilstein zijn gegaan dan is dat natuurlijk ook goed! Suc6!
 

Okkie2017

Actief lid
@Hendrik5E Ik heb nog geen keus gemaakt voor nieuwe schokdempers. Twijfel nog steeds tussen de B4 en B6. Hoe is jouw ervaring met de B4 in vergelijking met de originele schokbreker met het inveren als je een drempel af gaat?

Ik heb, met 4 volwassenen in de auto, dat de auto dusdanig inveert dat de wielkasten lichtjes de zijkant van de banden raakt. Dan ga ik ook vrij rustig en drempel af.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan