Bijzondere geur

Sinds een enige tijd ( 3 a 4 weken) heeft onze Octavia rs een vieze chemische penetrate geur in de auto, deze geur komt dan uit een ventilatie rooster. Het treed op wanneer je aan het rijden bent en dan tot stilstand komt(bijvoorbeeld) bij een stoplicht of als ik thuis kom. Eerst wat zelf verdacht was de pcv klep, later op aanraden magneet kleppen bij de distributie geen verbetering. Hierna de Nokkenas plunjers laten vervangen, geen verbetering. Dus op onderzoek uit onder de motorkap, kijken, luisteren en ruiken. Wat mij op viel was het ruikt in de buurt van de accu. Dus dacht accu niet goed, nieuwe accu geprobeerd maar geen verbetering. Nu ben ik er achter gekomen dat er bij naast de accu bak een kastje hangt die naar de dsgbak gaat voor ontluchting ofzoiets. Maar neem ik een zo nu en dan een bijzondere vieze chemische penetrate geur hierbij. Kan het zijn dat dit uit de dsg komt zetten??? Hebben geen last onder het rijden, alleen als we tot stilstand komen maar soms ook niet heel bijzonder maar wel erg vervelend.

Alvast bedankt voor eventuele ideeën

PizzaPieter

Donateur
Ik weet niet wat je met chemische geur bedoelt, maar zou het aircovloeistof kunnen zijn? Zou wat zoetig zijn, heb ik me eens laten vertellen.
Niet alleen onprettig, maar ook erg ongezond. Btw: alles wat chemisch ruikt zal niet per se heel gezond zijn om in te ademen

Tees

Donateur
Voor wat het waard is: versnellingsbakolie heeft wel een wat merkwaardig / naar en vrij sterk chemisch geurtje. Alleen zou ik geen idee hebben hoe dat naar binnen komt, dat zou toch niet zomaar moeten gebeuren. En de olie zou al helemaal niet uit de DSG-bak moeten komen...

Terzijde: elke geur is een chemisch geurtje, zei de chemicus ;)

Arjan1985

Forumguru
@Tees dat was mij gedachte ook. De olie uit de keerkoppeling van de boten waar ik mee werk kan soms enorm stinken. Maar de DSG lijkt mij een gesloten systeem. Wellicht dat de DSG experts dat kunnen vertellen.
Kan ook nog zijn dat (ook al wordt de airco koud) er enorm veel schimmel in of rond de condensator zit.

Tees

Donateur
De meeste mensen zouden schimmelgeur denk ik niet als chemisch omschrijven. Ik zit nog na te denken wat er verder aan vloeistoffen in een auto zit die zo zou kunnen ruiken, maar ik kan niet echt iets anders bedenken.

Tees

Donateur
Stuurbekrachtiging is al heel lang elektrisch (iig in VAG autos). Remvloeistof (is ook hydraulisch tenslotte) weet ik eigenlijk niet hoe dat ruikt, dat kan t wellicht ook nog zijn.

Zojuist maar even een stukje gereden 60 a 70 km. Even een paar keer stil gestaan, ene keer niks en dan soms een beetje. Door het toerental bij stationair te verhogen tot ongeveer 2100 toeren dan begint hij vies te stinken. Zou de katalysator misschien niet goed werken? Airco aan of uit maakt niet uit.
Wat ons wel is opvallen, de geur komt uit het ventilatie rooster passagierkant (raam)

Ps, op de dsg bak zit een breather vent, deze zou je zelf kunnen veranderen met een speciale Catch can. Even op gezocht op google.

JeSko

Forumguru
Het is je kat die kapot is, Ik rijd zelf met een stage 2 VRS, waarbij een katalysator delete (open downpipe) vereist is om de pk's te laten renderen, de auto kan namelijk niet voldoende ademen met een katalysator ertussen bij stage 2 tuning, door de open downpipe (catless) komt een penetrante chemische geur het interieur binnen, dit enkel als ik stil sta bv aan een rood licht met draaiende motor. Als de katalysator er weer op zit voor de jaarlijkse keuring, is de geur weg. Dit is een bekend neveneffect van het stage 2 tunen van de RS ( downpipe fumes ).

Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@skoda anné

Ja dat kan je doen, dan ben je zeker, ik ben echter bijna 100% zeker dat je katalysator kapot is. Ik kan de dampen zo ruiken alleen al aan de hand van je beschrijving.

Ik heb trouwens vcds, zou kunnen kijken of er iets niet schort. welke waardes moet je naar kijken en wat zouden deze moeten zijn? Kunnen we dit meteen uitsluiten, en anders verder op zoektocht.

Tot nu toe bedankt voor zover alle reacties, je kunt zelf niet alles weten.

JeSko

Forumguru
Met VCDS kan je volgens mij de sensor na de kat uitmeten, maar geen idee hoe en welke waardes je moet meten, @Antera kan je daarmee wellicht helpen, die kent deze auto's zowat van binnen en buiten. :)

Tees

Donateur
Volgens mij zit er alleen een lambda-sensor na de kat, geen sensor die andere stoffen in het gasmengsel meet. Ik denk niet dat je echt iets nuttigs met VCDS kan achterhalen wat betreft werking van de kat. Een viergastest is toch wel het .eest betrouwbaar.

Wel een duur grapje als je kat echt kapot is. En bovendien APK afkeur.

Dit heb ik kunnen uitlezen met vcds, dit is met verhoogd toerental(2000 toeren stationair)
Misschien dat iemand weet of er iets niet schort. Zie bijlage Screenshot_2025-10-19-13-07-38-041_com.google.android.apps.photos.jpg

Bovenaan Onderaan