turboturbo

Forumguru
Vandaag een mini meet met @energycare gehad :)

Nu liet hij me iets bijzonders zien; hij vroeg mij of ik als Fabia-ervaringsdeskundige (:) ) wist wat dit lampje is.

Nu weet ik vrij zeker dat ik dit lampje nog nooit in mijn auto rijdend leven gezien had, maar mijn nieuwsgierigheid is enorm gewekt.

Ik kan het het beste omschrijven als een stoel, waarvan de rug leuning naar voren is geklapt en dat die terug moet in de richting van de pijl.

@energycare had het een keer gefilmd en daarvan hebben we effe een screenshot gemaakt. Het gaat om het volgende lampje:

lampje.jpg

Herkent iemand dit en weet iemand wat dit betekent? Het lampje komt niet voor in de Skoda service app, daar heb ik al gekeken.

EDIT: hier nog een foto uit ander topic:
http://www.skodaforum.nl/forum/i/lampje-vergrendeling-rugleuning-achterbank.4935/#post-73235
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Dit is volgens mij van de achterbank, daar zit een contact in. Maar is maar in bepaalde uitvoeringen geleverd geweest.
 

turboturbo

Forumguru
Klinkt logisch @Joske . Ik vroeg me al af hoe in vredesnaam of waar er in de voorstoelen sensoren zitten voor die leuning. Maar we moeten het dus zoeken in de achterbank :)

Wat is eigenlijk het doel van zo een lampje? Wil dit waarschuwen voor dat de rugleuning bijv. los zit en dat je kroost achterin in gevaar is?
 

memoscan

Senior Member
Klopt volgens mij, had in mijn vorige auto fabia Elegance uitvoering de achterbank regelmatig naar beneden om al mijn visspullen te vervoeren dus niet vreemd
 

turboturbo

Forumguru
Duidelijk! Mysterie voor mij en @energycare opgelost :bloemen:

Zijn Faab is redelijk luxe uitgerust zag ik al, dus zal niet vreemd zijn dat die optie ook op zijn auto zit.
 

Joske

Forumguru
Wat is eigenlijk het doel van zo een lampje? Wil dit waarschuwen voor dat de rugleuning bijv. los zit en dat je kroost achterin in gevaar is?
inderdaad :jaja:

als je het gebruikt om inboedel te vervoeren maakt het niet uit, maar als er passagiers zitten kan de leuning helemaal vooruit klappen (bij een aanrijding bijvoorbeeld) als ze niet goed vergrendeld zit :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Net als Joske weet ik dat er inderdaad auto's zijn waarbij zo'n verklikker op de rugleuning van de achterbank zit, en als ik het goed heb, is dat maar voor één helft van de rugleuning. Ik heb ook al eens gelezen dat mensen problemen hadden doordat de sensor wat te gevoelig was, en het lampje (met bijbehorend piepje als ik het goed heb) omzeilden door een los 'oog' van de achterbank in de vergrendeling te steken: de vergrendeling stond dan niet onder spanning, en er was duur geen probleem meer volgens de sensor.
 

EdK

Forumguru
en ik maar hopen dat het was voor als schoonmoeder met haar overgewicht op stoel / bank zou zitten en dan de schietstoel functie eindelijk geactiveerd zou zijn......
Helaas nog even blijven wachten op deze functie dus....
 

turboturbo

Forumguru
Het vreemde vind ik wel, dat dit verklikker lampje niet in het overzicht van de Skoda service app is opgenomen :lezen:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik reed een Fabia 1 combi Elegance van 2002 tot 2007 - met enige regelmaat de achterbank neergeklapt om volumineus spul te vervoeren, maar never nooit zo'n lampje zien branden. Misschien pas vanaf een later jaar geleverd?
 
De sensor (zit dus aan het oog van de dubbele zitting) blijkt dus wat cordoba zegt heel erg gevoelig te zijn.

Ik heb de bank neergeklapt en het knopje ingedrukt, en het lampje ging branden (geen piepje).
Dus doordat die zo gevoelig is springt het lampje een seconde aan bij een hobbel.

Bij het checken ben ik er ook achtergekomen dat me single rugleuning niet naar beneden kan, ivm kapotte mechanisme...
(daarvoor linkje van @turboturbo gekregen om dat te maken :) ).
 

Elmarrr

Actief lid
Ik heb een basic uitvoering (zonder airco, mét cassetteplayer en spiegelverwarming) en heb dat lampje wel en ook branden als de achterbank plat ligt. Volgens mij zit de sensor aan de passagierskant bij de haak waar de rugleuning aan vast zit. Alsof ik zelf niet kan zien dat 'ie plat ligt denk ik dan.. ;)
 

Cordoba

Forumguru
Gaat er vooral om als ie overeind staat, en op het eerste gezicht goed zit, maar niet vergrendeld. Dan kunnen bij hard remmen/aanrijding zware voorwerpen uit de kofferbak makkelijk de passagiersruimte invliegen, én als je de (3-punts)middengordel gebruikt, zal die heel weinig effect hebben.
 

darkprojectx

Forumguru
Lampje doet hetzelfde als dat van de kofferbak, als die niet dicht is brand er ook een lampje in de cockpit. Het lampje voor de rugleuning is rood omdat het gevaar kan opleveren, uiteraard als er lading in de kofferbak ligt, maar voornamelijk als er een kinderstoeltje geplaatst zou zijn. Het kind zou dan met zn hoofd tegen de voorstoel aan slaan. En daar schijnen ze niet tegen te kunnen, de kinderen dan.
 

turboturbo

Forumguru
Ik vind het bij nader inzien een erg nuttig en logisch lampje... had het echter nog nooit eerder gezien in m'n hele leven :)
 

EdK

Forumguru
had het echter nog nooit eerder gezien in m'n hele leven
Ach gelukkig ben je nog jong, dus dat hele leven van je is de helft van mij waarschijnlijk.....
En in de Trabant tijd waren dit soort lampjes nog in geen enkele wagen te vinden hoor.....
 
Bovenaan Onderaan