JJB
Lid
Begin dit jaar ging ik op zoek naar een vervanger voor mijn Octavia I en wilde graag weer een Skoda. De OIII is voor mij onnodig groot, de keuze was daarom tussen een gebruikte OII of een nieuwe Rapid. Gekozen voor de laatste optie, vooral met het oog op gebruikskosten: met name lager brandstofverbruik, mrb en onderhoudskosten, voorlopig geen apk, 2 jaar garantie (optioneel voor een kleine 300 euro uit te breiden met nog eens 2 jaar).
Het is een Rapid 1.2 TSI 86 pk sedan in Elegance-uitvoering, geproduceerd in week 22/2014. Eind juni de auto opgehaald (na 4 maanden wachten) en inmiddels ruim 2000 km afgelegd. Enkele zaken die opvallen t.o.v. de OI 1.9 TDI 90 pk 2003 (ben van diesel naar benzine overgestapt):
Geluid: stille auto, motor trekt al prima bij lage toerentallen dus geluid blijft bij normaal gebruik binnen de perken, ook op de snelweg.
Verbruik: gemiddeld ruim 1:17. Octavia TDI was een stuk zuiniger (ca. 1:22) maar voor het verschil in mrb (meer dan €170/kwartaal) kan ik een heleboel benzine kopen.
Ruimte: bij nagenoeg gelijke buitenafmetingen voor mijn gevoel meer binnenruimte, vooral beenruimte achterin. Niet merkbaar smaller alhoewel hierover door diverse autojournalisten geklaagd wordt.
Uitrusting: "gewone" Elegance (dus geen Business, Pro etc.) heeft alles aan boord wat je voor huis-, tuin- en keukengebruik nodig hebt en is ongeveer gelijk aan de OI Ambiente Kompas die ik had. Meest opvallende verschillen:
Rijgedrag: vering en demping strakker dan OI maar in combinatie met 15" wielen comfortabel genoeg. Geen klachten over gedreun zoals elders op het forum wel genoemd. Auto staat op 15" all seasonbanden (Vredestein Quatrac 3)
Verder vooral veel positieve reacties op de kleur Race blue. Al met al na een kleine 2 maanden nog steeds tevreden met de keuze.
Het is een Rapid 1.2 TSI 86 pk sedan in Elegance-uitvoering, geproduceerd in week 22/2014. Eind juni de auto opgehaald (na 4 maanden wachten) en inmiddels ruim 2000 km afgelegd. Enkele zaken die opvallen t.o.v. de OI 1.9 TDI 90 pk 2003 (ben van diesel naar benzine overgestapt):
Geluid: stille auto, motor trekt al prima bij lage toerentallen dus geluid blijft bij normaal gebruik binnen de perken, ook op de snelweg.
Verbruik: gemiddeld ruim 1:17. Octavia TDI was een stuk zuiniger (ca. 1:22) maar voor het verschil in mrb (meer dan €170/kwartaal) kan ik een heleboel benzine kopen.
Ruimte: bij nagenoeg gelijke buitenafmetingen voor mijn gevoel meer binnenruimte, vooral beenruimte achterin. Niet merkbaar smaller alhoewel hierover door diverse autojournalisten geklaagd wordt.
Uitrusting: "gewone" Elegance (dus geen Business, Pro etc.) heeft alles aan boord wat je voor huis-, tuin- en keukengebruik nodig hebt en is ongeveer gelijk aan de OI Ambiente Kompas die ik had. Meest opvallende verschillen:
- Geen regensensor, interval is wel regelbaar dus werkt ook prima;
- Geen lendesteun, mis deze ook niet. Zitting geeft wel wat weinig steun aan bovenbenen, ben dan ook vrij lang (2 m.) maar heb ook na langere ritten geen klachten;
- Buitenspiegel (links) heeft geen dodehoekspiegel, is even wennen maar gehele spiegelglas is behoorlijk groot;
- 3 parkeersensoren achter, in gebruik geen merkbaar verschil t.o.v. 4 stuks in de Octavia.
Rijgedrag: vering en demping strakker dan OI maar in combinatie met 15" wielen comfortabel genoeg. Geen klachten over gedreun zoals elders op het forum wel genoemd. Auto staat op 15" all seasonbanden (Vredestein Quatrac 3)
Verder vooral veel positieve reacties op de kleur Race blue. Al met al na een kleine 2 maanden nog steeds tevreden met de keuze.