Bijgeluid bij langzaam rijden FII 1.4

LenK

Forumguru
Sinds kort heeft de auto van mevr LenK bij langzaam rijden een bijgeluid.
Kan zijn dat het bij hogere snelheid ook is maar misschien wordt het dan overstemd door de andere rijgeluiden.
Het klinkt als een elektromotor erbij. Toonhoogte verandert met de snelheid mee.
Versnellingsbak ?
 

GJS

Senior Member
Met zo'n verbruik zal het je benzinepomp wel zijn die al die brandstof op straat aan het pompen is.
 

EdK

Forumguru
En er staat toevallig geen Skoda Prius opeens op de achterkant ?

Sorry kon het ff niet laten
 

peperskoda

Forumguru
Het zou kunnen dat de dynamo stoort op de speakers van je autoradio, waardoor je een "zoemend" met het motortoerental varierend bijgeluid krijgt. Misschien dat het opnieuw ontstoren van de dynamo dit verhelpen kan. Je zou dit kunnen ontdekken door de motor bij stilstand op verschillende toerentallen te laten draaien om vast te stellen of mijn idee zou kunnen kloppen. Heb je er bij stilstand met een varierend toerental geen last van dan zal het waarschijnlijk een andere oorzaak hebben.
Wanneer het je versnellingsbak is zou dat geluid ook op hogere snelheid hoorbaar moeten zijn(wanneer het een defect lager zou zijn) De bak gaat dan een zagend/gierend geluid produceren dat telkens bij overschakelen weer op een lagere toonhoogte begint om dan weer de toonladder te beklimmen.
Verder zou je de oorzaken kunnen zoeken in wiellagers of cuppende banden. Het laatste kun je zelf vrij eenvoudig voelen en zien. Strijk met je hand van boven naar beneden met de rijrichting mee, wanneer je vingers telkens achter een profielblokje blijven haken dan heb je last van cuppende banden. Te zien is dit in ernstige gevallen door een zaagtandprofiel op de buitenkant van het profiel. Dit cuppen maakt een geluid alsof er een wiellager kapot is.
Ik ben wel nieuwsgierig of je hiermee wat geholpen bent.
 

LenK

Forumguru
Het geluid komt van voren. En zoals ik schreef, het valt alleen maar op bij langzaam rijden. Zoals op een parkeerterrein of bij file verkeer. Op hogere snelheid niet uitgesloten maar dan wordt het misschien overstemd door andere geluiden.
Cuppende banden of storen op de radio is het niet.

Het geluid lijkt op een elektromotor met slechte lagers.

Het geluid varieert met de snelheid vandaar dat ik aan de versnellingsbak denk. Zit niet zo vaak in de auto maar het is mijn vrouw ook opgevallen. Ze gaat er nu op letten of het altijd is en een regelmaat er in proberen ontdekken.

KM stand is 28k
 

peperskoda

Forumguru
Als je tijdens het langzame rijden de koppeling intrapt is het geluid dan weg? In dat geval zou het je drukgroep kunnen zijn die wat bijgeluiden maakt.
 

NielsW

Lid
Heb zelf ook een keer storende electrische geluiden gehad in mijn fabia 1.
Bij mij was het toen de electrische ondersteuning in mijn stuurkolom. Dat geluid verschilt trouwens wanneer je je stuur draaid (harder zoemen/zachter zoemen).
 

Combiron

Actief lid
Lijkt verdacht veel op een lagerprobleem. Wel raar trouwens, dit zou niet mogen bij deze kilometerstand. Probeer eens dit: rijden op een hogere snelheid waarbij het geluid niet te horen is, dan in zijn vrij zetten ( geen motorgeluid/toerental). Is het geluid nog goed hoorbaar? Stuur heen en weer bewegen: lagers kunnen vooral geluid maken als in een bepaalde richting gestuurd wordt, bocht naar links of rechts is hoorbaar, rechtdoor rijden nauwelijks. Succes.
 

piair1982

Forumguru
Kan ook de lager van de aircopomp zijn. Bij trad dat op tussen de 2300 en 2600 toeren. Bij lage snelheden goed te horen. Toen de aircopomp vervangen was, hoorde ik geen bijgeluiden meer.

Je kan het trouwens testen als je de airco uitschakeld en het geluid dan niet meer waarneemt. (knop econ bij F2 pre facelift)
 

LenK

Forumguru
Nog ff wat diagnose: het geluid is het best waarneembaar in 1e versnelling, iets minder in de 2e versnelling en weer minder in de 3e versnelling. Heeft ook te maken met de bijgeluiden. In 3 en hoger overstemmen de overige rijgeluiden.
De toonhoogte verandert mee met de motortoeren. Bij hoger toerental is het niet meer hoorbaar.
Koppeling intrappen dan is het geluid weg -> Airco heeft er dus niets mee te maken en wielen ook niet.
 

GJS

Senior Member
En als je bij stilstand het toerental verhoogt, hoor je het dan ook of alleen tijdens het rijden?
En dan zowel proberen in z'n vrij met koppeling op en met koppeling ingetrapt.
 
Bovenaan Onderaan