Bij gas loslaten naar D

Ik heb een Skoda Kamiq en dit is de eerste automaat die ik heb. Mss is dit ook een hele domme vraag ...
Maar als ik in D rijd en zit bijvoorbeeld in D7 en ik laat gas los dan blijft hij soms gewoon in zijn versnelling en soms springt hij naar D en als ik dan weer gas geef dan verschijnt er ipv D weer D7 ... weet iemand waarom de ene keer wel en de andere keer niet?

Okki

Donateur
Is dat geen ECO stand?
Bij mijn auto gaat soms de aandrijving eraf, toerental zakt dan naar stationair en je voelt ook dat er geen aandrijving meer is. Als je ermee speelt kan je behoorlijk wat benzine besparen. Er gaat dan een lampje ECO branden. Vrijloopmodus staat er dan bij.

MacRembrandt

Forumguru
‘t Is een beetje zoals bij een handbak dat je bij het uitlopen de koppeling intrapt. Zodra je weer voortgang nodig hebt, of wikt afremmen op de motor, laat je de koppeling opkomen en staat hij weer in de versnelling.

Nee, het is geen ECO stand, en voelt inderdaad dat er geen aandrijving is want de auto remt ook nauwelijks af. Maar waarom de ene keer wel en andere keer niet?

Okki

Donateur
Maar waarom de ene keer wel en andere keer niet
Dat is afhankelijk van veel factoren. Soms heuveltje af (niet te steil) werkt het wel, soms (bijvoorbeeld tunnel in) weer niet, want dan "moet" er met gas los afgeremd worden op de motor.

Je kan het zelf proberen door op verschillende stukken weg je gas iets te lossen. Dan merk je vanzelf waar het wel en waar het niet werkt. Ik maak er altijd een spelletje van tijdens mijn saaie woon- werkverkeer.

Oh ja, misschien kan je jezelf nog even kort voorstellen in Meet en Greet. Vinden veel forumleden leuk.

eriktv

Forumguru
Kan het zijn dat de DSG getuned is? TVS heeft mij even laten proeven aan die zgn zeilfunctie, ik vond het maar niks. Vind het leuk om zuiniger te rijden, maar in het verkeer praktisch niet bruikbaar. Of zijn er Skoda’s geleverd die dit standaard hebben als onderdeel van de eco-functies?

MacRembrandt

Forumguru
Ach, soms is het een leuk “spelletje” om zo lang mogelijk in die D-zeilfunctie te blijven.
In S doet-ie het sowieso niet, trouwens. En met VCDS kun je het uitschakelen in de D-stand, dacht ik.

Canon-Eye

Forumguru
De DSG in mijn Leon heeft officieel geen zeilfunctie, maar in de praktijk maakt het helaas vrijwel niks uit.
Het afremmend vermogen van de 1.0TSI/115pk is namelijk zo goed als nul... :pardon:

Bovenaan Onderaan