Bi-directioneel laden

Backpacker

Senior Member
Tja, voor één leaserijder wellicht niet significant, maar voor >miljoen leaseauto's (in NL alleen al) tikt dat toch aardig aan.
Kortom, de wet van de grote getallen.

Nederland op z'n smalst.? Mwah... ik kan me goed voorstellen dat menigeen vindt dat niet de ene partij werknemers daar wel/niet voordeel bij zou hebben versus een ander deel die niet de pluspunten van een leasevehikel heeft, het helemaal eerlijk vindt.
Grappige discussie, die ik me nog niet eerder gerealiseerd had.

Los van de kosten en de gevolgen voor de belastingen: Het is natuurlijk wel goed voor de stroomdistributie op het grid. Als je overdag, wanneer er veel zonnestroom beschikbaar is, je auto kan laden en na zonsondergang kan gebruiken voor de oven, magnetron, inductiekookplaat, vaatwasser, koffie, warmtepomp enzovoort, dan scheelt dat piekbelasting op het stroomnetwerk. Beetje hetzelfde effect als een thuisbatterij, maar dan eentje op wielen die toevallig overdag bij je werkgever op het terrein staat. Kan me voorstellen dat de minister van Energie en de minister van Belastingen hier dus héél verschillende ideeën over hebben.

Specifiek voor de Enyaq: In mijn ME3.8 zijn al wat V2L/V2G menuutjes zichtbaar, ondanks dat het nog niet werkt. En ergens daarin wordt ook een maximum van (ik meen) 1000 laad/ontlaadcycli via V2L/V2G genoemd. Juist om de batterij wat te sparen.

JJ te G

Donateur
Zoals gezegd: het is een aangelegenheid tussen werkgever en werknemer. Daarbij is het een theoretisch voordeel, je kunt immers niet alle op de zaak geladen kWh ook thuis gebruiken. Nota bene nog begrensd tot 60% van de accu.

Daarbij kunnen we dan ook nog wat vinden van de ERE-certificaten. Thuis geladen kWh-en die per kWh ook nog een privé voordeel gaan opleveren.
We kunnen ons overal over druk gaan maken en ondertussen innovaties afremmen…

JJ te G

Donateur
@Backpacker : 4000 cycli en 10.000 kWh
Wanneer 10% van het wagenpark gelijktijdig aangesloten is op het net dan kunnen we daarmee de benodigde opslagcapaciteit in NL mee afdekken.
Dat vraagt slimme applicaties die er reeds zijn maar wel breed uitgerold moeten worden.

JJ te G

Donateur
@Bakkertje : gave toepassing van Octopus Elektroverse. Ben heel benieuwd hoe dit uitpakt en of dit ook naar NL komt. Met name waar het de haken en ogen betreft.
Heb nu een laadpas van hun en dat werkt prima. Niet altijd goedkoop maar wel vaak goedkoper dan de mainstream aanbieders.

BYD pakt hier mogelijk een voorsprong in technologie ontwikkeling, al was het maar omdat ze ook in de laadpaal ontwikkeling zitten. Europese leveranciers moeten goed op hun belangen passen.

Zaptec is trouwens Noors

Captain Hook

Forumguru
We kunnen ons overal over druk gaan maken en ondertussen innovaties afremmen…
Innovaties hoeven/moeten we niet afremmen. Maar wat meer vooruitdenken over hoe technologische ontwikkelingen, NU en in de toekomst toegepast worden EN blijven, is vaak een ondergeschoven aandachtspunt. De exit strategie ontbreekt vaak, ten faveure van korte termijn economisch gewin. :cautious:

Simpel voorbeeld: we stellen een e-Call systeem verplicht. Prima. Vervolgens maakt dat gebruik van 2G technologie. En, oeps, de door de fabrikanten gebruikte modems werken op basis van een communicatie technologie die door telco's wordt uitgefaseerd, VOORDAT de technische/praktische levensduur van de auto verstreken is.
Ditto voor hele series aan 'slimme' meters.

Of we pleuren alle daken vol met PV-panelen. Prima... Ai, wat doen we jaren later met al dat technologische afval? Sh*t, daar hebben we geen rekening mee gehouden. PFAS toepassingen; ook zoiets.:oops:
Enzovoorts.

BTW: Zaptec kampt ook met technische perikelen.
niet functionerende temperatuur sensors, software die hapert en/of niet correct werkt. support die geen tijd heeft. :censored:

Backpacker

Senior Member
@Backpacker : 4000 cycli en 10.000 kWh
4000 cycli, eentje per dag, is bijna 11 jaar. Als je ook nog een paar weken per jaar op vakantie bent kom je dus al snel in de buurt van de 15 jaar. Gezien de gemiddelde leeftijd van sloopauto's lijkt me dat heel redelijk - ik zou het niet als een echte beperking zien.

10.000 kWh is wel ietsje spannender. Stel dat je voor je woning 2500 kWh per jaar gebruikt (is ongeveer het gemiddelde in NL) en je verbruik zodanig weet te managen dat je de helft daarvan uit de auto kan slurpen. Dan zit je na 8 jaar aan de max - misschien 10 tot 12 als je het niet elke dag doet. Nog steeds best acceptabel.

Bang om 's ochtends met een lege batterij te staan? Datzelfde NL gemiddelde is nog geen 7 kWh per dag. Zelfs als je dat voor 100% uit de batterij weet te trekken, komt dat overeen met ongeveer 10% van de batterij capaciteit.

Ik ben vóór.

JJ te G

Donateur
Ik ben ook voor!

Mijn huis is inmiddels 23 jaar all-electric en na jaren pionieren en monitoring is het wel duidelijk wat nu nog mogelijk is.

In mijn specifieke situatie is een thuisaccu wel aardig maar tegelijkertijd rij ik rond in een accu op wielen. Met gebruik van de juiste apparatuur is het voor een belangrijk deel van het jaar mogelijk het huis tijdens de avond- en ochtendpiek van energie te voorzien. Tegelijkertijd is het mogelijk om de auto gewoon te gebruiken waarvoor deze bedoeld is.

Laatst bewerkt:

hemi24

Donateur
Mis ik iets, of kan iemand mij uitleggen wat de (rekenkundige) relatie is tussen die 4.000 cycli en 10.000 kWh?

Normaalgesproken is een cyclus toch het (ont)laden van de volledige 100% van de accu?

Tees

Donateur
V2G wordt volgens mij standaard gelimiteerd tussen 80% en 20%. Maar dan nog zit je ver af van de verhouding 10.000 - 4.000.

JJ te G

Donateur
Volgens mij geen relatie met elkaar maar een grens die gesteld wordt aan het gebruik van de accu binnen de garantie (160.000 km of 8 jaar + maximaal V2H/V2G 4000 ontlaadcycli of 10.000 kWh)
Met bijvoorbeeld 8 kWh per dag zijn dat 1250 cycli naast de 160.000 km garantie.

Bedenk dat een thuisaccu 6000 tot 8000 cycli kan doormaken (vuistregel)

Backpacker

Senior Member
Volgens mij geen relatie met elkaar maar een grens die gesteld wordt aan het gebruik van de accu binnen de garantie (160.000 km of 8 jaar + maximaal V2H/V2G 4000 ontlaadcycli of 10.000 kWh)
Met bijvoorbeeld 8 kWh per dag zijn dat 1250 cycli naast de 160.000 km garantie.

Bedenk dat een thuisaccu 6000 tot 8000 cycli kan doormaken (vuistregel)
Mijn auto heeft - toevallig zondag - de 160.000 km gepasseerd. Ik heb dus geen garantie meer op de batterij (en die heeft ~93% SoH dus ik hoef er ook geen beroep op te doen), maar die limieten staan nog wel steeds in de menuutjes. Ik vraag me af of je, als de garantie eenmaal verlopen is, je die limieten zelf kan aanpassen of uitzetten.

Het zou Skoda vanaf dat moment worst moeten wezen hoeveel slijtage je batterij oploopt door hem voor V2L/V2H/V2G te gebruiken.

Bovenaan Onderaan