Backpacker
Senior Member
Grappige discussie, die ik me nog niet eerder gerealiseerd had.Tja, voor één leaserijder wellicht niet significant, maar voor >miljoen leaseauto's (in NL alleen al) tikt dat toch aardig aan.
Kortom, de wet van de grote getallen.
Nederland op z'n smalst.? Mwah... ik kan me goed voorstellen dat menigeen vindt dat niet de ene partij werknemers daar wel/niet voordeel bij zou hebben versus een ander deel die niet de pluspunten van een leasevehikel heeft, het helemaal eerlijk vindt.
Los van de kosten en de gevolgen voor de belastingen: Het is natuurlijk wel goed voor de stroomdistributie op het grid. Als je overdag, wanneer er veel zonnestroom beschikbaar is, je auto kan laden en na zonsondergang kan gebruiken voor de oven, magnetron, inductiekookplaat, vaatwasser, koffie, warmtepomp enzovoort, dan scheelt dat piekbelasting op het stroomnetwerk. Beetje hetzelfde effect als een thuisbatterij, maar dan eentje op wielen die toevallig overdag bij je werkgever op het terrein staat. Kan me voorstellen dat de minister van Energie en de minister van Belastingen hier dus héél verschillende ideeën over hebben.
Specifiek voor de Enyaq: In mijn ME3.8 zijn al wat V2L/V2G menuutjes zichtbaar, ondanks dat het nog niet werkt. En ergens daarin wordt ook een maximum van (ik meen) 1000 laad/ontlaadcycli via V2L/V2G genoemd. Juist om de batterij wat te sparen.