Bevestiging nummerplaathouder

andrehj

Forumguru
Op onze Superb Combi zitten de kentekenplaathouders voor en achter slechts met de twee standaard schroefjes vast.
Dit houdt in dat ie voor recht blijft (en niet de kromming van de bumper volgt) en dat de houder aan de achterzijde rammelt als je de kofferbak dicht doet, wat niet bepaald degelijk overkomt.

Aan de voorzijde kan ik dit eenvoudig oplossen door de houder in de vier hoeken met zelftappers in de kunststof bumper te schroeven, maar hoe wordt dit aan de achterzijde gedaan? In de (stalen?) klep van de kofferbak ga je niet zomaar schroeven draaien...
 

Ronnie

Forumguru
Om het rammelen van de plaat te voorkomen zetten we de plaathouder plus de plaat vast met schroeven en (de plaat eveneens) met 2 zijdig klevend carrosserietape (zitten de sierlijsten ook mee vast). een dotje ruitenkit of siliconenkit links en rechts doet ook wonderen.
Ook kunnen ze dan niet zo snel de platen jatten........
 

andrehj

Forumguru
Hoeveel schroeven gebruik je dan aan de achterzijde? Gewoon de 2 standaard of gebruik je er meer? Of gebruik je gewoon dat tweezijdig carrosserietape over het gehele achteroppervlak van de houder? En doe je dat aan de voorzijde ook, of gebruik je daar gewoon zes schroeven (twee standaard en 4 extra in de hoeken)? Dit is nl. wat ik bij een dealer gezien heb, maar bij die auto kon ik de achterzijde niet zien.
 

Ronnie

Forumguru
Gewoon de 2 standaard schroeven, de plm. 2 mm ruimte tussen de houder en de achterklep wordt door de tape opgevuld.
Aan de voorkant gebruik ik normaal 4 popnagels (alunagels met parapluvorm voor kunstof) dit ook teven als diefstalpreventie, en ook tussen de plaat en de houder een beetje tape of kit.
 

andrehj

Forumguru
OK, thanks, hier ga ik mee aan de slag. Nu eerst even ergens die dubbelzijdige carrosserietape ritselen...
 

Monteurtje

Forumguru
Nummerplaathouder monteer ik altijd met de 2 standard bevestiging en kit. En de hatchback wel gewoon in de hoeken schroeven. Die zit op de bumper.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb het uiteindelijk als volgt gedaan:
Voorzijde: 4x RVS schroeven 4.8x20 in de standaard gaten + 4x RVS schroeven 4.8x12 in de hoeken (gaatjes 3mm in de kunststof bumper voorgeboord). Dit geheel zit nu perfect.
Achterzijde: 2x RVS schroeven 4.8x20 in de standaard gaten en voor extra stabiliteit heb ik op ca 10% en ca 90% van de lengte van de houder een stukje zelfklevend schuim geplakt op de achterzijde van de nummerplaathouder. Nu kan de houder niet meer tegen de klep slaan bij het dichtgooien van de achterbak. Tevens heb ik datzelfde zelfklevende schuim (afkomstig uit de machinebouw) ook in de nummerplaathouder gebruikt om rammelen van de nummerplaat te voorkomen.
Toen zat het geheel hartstikke stevig, maar toch rammelde er nog iets bij het dichtgooien. Wat blijkt nou, in de kofferbakbodem zit een scharnierend klepje rondom de haak waar het klep in haakt. Dit klepje wordt bij het dichtgaan de kofferbak aan de kant gedrukt, en dat geeft ook een rammel. Moet nog maar eens nadenken hoe ik dat wat kan dempen.
 
Bovenaan Onderaan