Betrouwbaarheid wagens

Skoda-MAN

Forumguru
Iemand die me meer uitleg kan geven over deze tabel?
Uitleg: niet naar die lijstjes kijken !!!! vrolijk rijden met de auto.
In verschillende landen zijn er van die lijstjes en ze zijn allemaal verschillend.
Ik zag vorig jaar ergens een Nederlands lijstje en daar was de Dacia logan op de 2e of 3e plaats van betrouwbaarheid en op dit Duitse lijstje ergens onder aan bungelend.
Het komt er op neer hoe gebruik je de auto en hoeveel geluk heb je. Elk merk maakt maandagochtend auto's de ene misschien wat meer als de andere.
 

Wallieweb

Actief lid
Ik maak me er zeker niet druk om hoor, ik ken vele Octavia-rijders die probleemloos rijden.
Daarom probeer ik een verklaring te zoeken voor dit bizarre tabelletje
 

michelover

Forumguru
Raar lijstje bij een 2 tot 3 jarige Octavia scoort hij slecht , wordt de leeftijd ouder dan scoort hij gemiddeld??
Ik zeg altijd maar je moet rijden wat je leuk vind en jezelf een goed gevoel bij heb.
Al vanaf 1989 alleen VAG auto's en nog altijd dik tevreden en nooit onverwacht stilgestaan of grotere mechanische problemen gehad. Dus bij de volgende is er weer een uit de VAG stal , of die nou onder op het lijstje staat of boven aan.
 

EdZ

Donateur
Nou, dan vallen de Fabia en Roomster best mee :-)

Nog een aparte conclusie die je wel kunt trekken is dat nieuwe Japanners het minder goed doen dan oudere. En dat nieuwe Duitsers het weer beter doen dan oudere.

Dat brengt de vraag op of Japanse auto's slechter zijn geworden (en Duitse beter) of dat na verloop van tijd je Duitse auto slechter wordt (en de Japanse goed blijven)?
 

Canon-Eye

Forumguru
wanneer is een storing een ernstig gebrek?
Elke definitie daarvan is arbitrair, omdat hetzelfde mankement voor de een (met technische kennis en gereedschap) weinig betekent, oftewel minder hard aankomt dan voor een ander die het om welke reden dan niet zelf kan verhelpen.

Zeer algemeen gesproken zou ik zeggen dat elke storing waardoor de auto - ook na een noodreparatie - niet verder kan, óf die leidt tot hoge reparatiekosten, als ernstig gebrek kan tellen**. Maar ook het begrip "hoge kosten" valt voor verschillende personen weer verschillend te interpreteren natuurlijk, dus zo kunnen we nog wel even aan de gang blijven.

**
uiteraard alléén voor zover zo'n storing niet voortvloeit uit onjuist gebruik of onvoldoende onderhoud, want dan is het geen "gebrek" in de zin van een ontwerpfout waardoor een voorwerp onder normale omstandigheden niet aan zijn bestemming beantwoordt of blijft beantwoorden.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik heb de aircopomp defect bij circa 16.000 km dat is een ernstig gebrek.
Bij de aflevering zat er 0,3 liter motorolie te weinig in, dat is ook een ernstig gebrek.
Af fabriek zaten er H7 gloeilampen in als nachtkaarsen is dit ook een ernstig gebrek?
 

edero

Forumguru
:cry: Mijn Rapid staat er niet tussen :nono:! Is dat goed nieuws :yeehaa:of slecht nieuws :banghead:(of heb ik niet goed gekeken :pieker:)

Vage lijsten altijd, trek me er weinig van aan (of je moet Porsche rijden...)
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het lijstje goed interpreteer, zijn er heel wat auto's die volgens de ranglijst het goed doen, maar als je dan naar het aantal km's kijkt, dan rijden ze pakweg de helft van wat een Octavia rijdt, dus niet vreemd dat je dan ook minder mankementen hebt. Zulke lijstjes zijn altijd dubieus, omdat er allerlei invloeden zijn die niet worden meegenomen. Automodel X wordt bijvoorbeeld veel door vrouwen gekozen, en een kapotte zekering kan dan al een rampzalig mankement zijn, als die toevallig van een essentieel elektrisch onderdeel is. Model Y wordt door veel gekozen door 'handige jongens', en daar je zo'n kapotte zekering nergens terug in de statistieken. Ik weet dat deze voorbeelden generaliseren, maar ik denk dat het wel duidelijk maakt, dat je altijd voorzichtig moet zijn met dergelijke lijstjes, en het is nu eenmaal een feit, dat (weer zo'n generalisatie) vrouwen massaal bijvoorbeeld voor een Fiat 500 gaan, zelfs een roze is geen probleem, en dat maar heel weinig mannen een Fiat 500 zouden kiezen. Zo heb je meer merken/modellen die veel door een bepaalde bevolkingsgroep wordt gekozen, een ander voorbeeld is het merk Volvo, dat wordt bijvoorbeeld naar verhouding veel gekozen door managers en zzp-ers.
 
Bovenaan Onderaan