Betrouwbaarheid Haldex

pkrijgsman

Senior Member
Skodabroeders,

De zoektocht is nog steeds gaande, regelmatig zie ik n Kodiaq met 4x4 voorbijkomen. Naast t (minimale) hogere wagengewicht, vroeg ik me af in hoeverre de Haldex betrouwbaar/kwetsbaar is. Waarschijnlijk komen er reacties als 'het valt of staat met onderhoud' maar ik lees ook iets over 'idealiter ieder half jaar wielen V/A wisselen '. En als je dat niet consequent doet...draaitie kapot? Is dat ern dure reparatie? Google zegt vanaf ong E650,- tot over E1500,-

Wie heeft er ervaringen met een haldex?

Dank!

hemi24

Donateur
Dat wisselen van wielen is geen kwestie van tijdsintervallen, maar eerder afhankelijk hoeveel je rijdt…
Volgens het boekje wordt voor elke Skoda geadviseerd om elke 10.000 km de banden te wisselen tussen voor- en achteras.
Dat stuklopen til ik persoonlijk niet zo zwaar aan, maar er zit wel aanvullend onderhoud aan een 4x4 (en dus ook extra kosten).

En wat Google zegt, tja…
De uiteindelijke rekening zul je niet bij Google moeten voldoen, dus of dat dan zo’n goede raadgever is…

CDO

Forumguru
@pkrijgsman als je regelmatig een Kodiaq 4x4 voorbij ziet komen zit je al aardig in de fuik.

Nog geen 7% is 4x4, een paar 1.4 of 1.5 maar het meest 2.0TSI of 2.0 TDI en een zeldzame RS.

Ik denk dat het is zoals je zegt: onderhoud is belangrijk en wat deed de vorige eigenaar er mee. Dat + factor geluk bepaalt het wel zo'n beetje.

Frup

Forumguru
Nog nooit problemen met de haldex zelf gehad. Ik rijd er zelf inmiddels ruim 10 jaar mee (in 2 wagens). Smeren is onderdeel van het periodiek onderhoud. Eerlijk gezegd wissel ik niet periodiek v/a.
Naar mijn ervaring is het betrouwbaar. Dat wil zeggen: ik merk er niets van. De achterwielen schakelen onmerkbaar bij zodra het nodig is. Ik weet dat doordat ik nog weleens met een caravan van een drassig land moet wegrijden. Waar anderen met slippende wielen een modderstreep trekken (als ze al wegkomen), kan ik rustig wegrijden. Idem op sneeuw/grind.

Rallye

Forumguru
Is dat wisselen van de wielen niet vooral om verschil in afrolomtrek tussen d banden op de voors c.q. achteras te voorkomen? De Haldexkoppeling moet dat namelijk opvangen.

Antera

Donateur
Een Haldex is ook gebouwd of een x% verschil in afrolomtrek dus ook daar zou ik me niet druk om maken over kapot draaien daardoor.

En een haldex is erg betrouwbaar.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Kleine verschillen in afrolomtrek zijn ongetwijfeld geen probleem, maar je wil wel alle vier de banden tegelijk vervangen.
Anders zou dat verschil weleens te groot kunnen blijken.

Tees

Donateur
Waarom zou je alle 4 de banden tegelijk willen vervangen? Bij een 2-wielaangedreven auto doet ook vrijwel niemand banden V/A wisselen en hebben we geen enkel probleem met 2 banden per keer wisselen.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Tees Omdat de haldex dan belast wordt met de verschillen in afrolomtrek???
Het verschil tussen een nieuwe band en, zeg maar, eentje met 3mm profiel (op een oudere band) kan wellicht zover oplopen dat de haldex daar 'last van krijgt'.
Ik meen me te herinneren dat VAG daar ooit een maximale waarde voor gaf.
Het is overigens al eerder op dit forum onderwerp van discussie geweest.
Maar iedereen moet doen waar hij/zij zich 'goed bij voelt' in deze.

hemi24

Donateur
Ookal slijt je hele profiel van 8 mm weg, dan geeft dit nog maar max. 2% verschil, dus daarheen je niet direct wakker van te liggen!

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Als ik kijk naar de slijtage bij mijn eigen auto gaan de voorwielen zo'n 1.5-2x zo snel als de achterwielen. Bij een Haldex-4x4 zal dat niet zo gek veel schelen aangezien de 4x4 maar af en toe ingeschakeld wordt (en de slijtage voor m.i. vooral door sturen komt). Dus als de 8 mm nieuw aan de voorkant tot 2 mm is gereduceerd, zou achter nog zo'n 4-5 mm hebben. Dan heb je dus met nieuwe banden zo'n 3-4 mm verschil wat niet enorm verschilt met het verschil bij de oude banden zonder omwisselen V/A.

Maar volgens mij wisselt de dealer bij een Haldex niet standaard de voor en achterwielen om, dus zal het wel niet zo'n vaart lopen. Kan t nog even checken bij m'n ouders, zij hebben een dealer onderhouden Tiguan 4x4.

Bovenaan Onderaan