Betere comfort door een "hogere" band te kiezen met een Karoq 2022 ?

red2003

Actief lid
Beste allemaal,
Ik rij een Karoq sportline uit 2022 en ben mij aan het inlezen welke all season band (4x) ik ga kopen.
Op dit moment zit eronder de maat 225x40R19 96V (zomerband)

Tijdens rijden heb ik het gevoel dat ik wat kort op het wegdek zit (minder comfort) en zoek dus een band die mij meer comfort kan bieden en tevens wil ik naar een all season band.
Ikzelf denk aan een 225x45 R19... Zou deze band voelbaar meer comfort geven?? En past deze "hogere" band onder de karoq ?

En ja, ik heb verschillende bandenspanning instellingen geprobeerd, maar echt beter rijden, qua comfort, vond ik het niet.

Graag jullie ervaring met het rijden van een "hogere"band.. Thansl

Antera

Donateur
Deze band gaat je amper meer comfort geven. Hoogteverschil is daarnaast mer dan 3% houd daarmee rekening dat je tellerafwijking ook veranderd

hemi24

Forumguru
Dus eigenlijk wil je de standaard bandenmaat van de 4x4 versie onder een 2-wiel aangedreven versie monteren.

Dat past gewoon, maar of je echt een verschil gaat merken…?

HenkBNS

Actief lid
Ik had allseason banden 225x40 R19 en was niet tevreden over het geluid en comfort. Heb nu sinds 2 maanden PREMIUMCONTACT 6 FR XL 96W CO225/45W19PRM6XL.zomerbanden. Erg blij mee, weinig geluid en toch merkbaar wat meer comfort. Dat de teller wat meer km/pu aangeeft vind ik niet erg.

red2003

Actief lid
Mijn teller geeft minder km/uur als waze doet in de navigatie, dus ik moet altijd ca 5-7 km harder rijden (dus teller op 107 km/uur) rijden om bij de navi app op 100 km/uur te komen

Canon-Eye

Forumguru
Dat is volstrekt normaal, @red2003 want ingevolge Europese regelgeving van alweer zowat 50 jaar oud is het een homologatie-eis dat snelheidsmeters nooit te weinig mogen aangeven, terwijl de mate waarin ze hoger mogen aangeven ook begrensd is. Daar is zelfs een formule voor: bij een aantal aangegeven snelheden niet meer dan 10% plus 4 km/u te veel.
Dus autofabrikanten spelen op safe en zorgen er gewoon voor dat snelheidsmeters wat hoger aanwijzen dan de werkelijke snelheid en ook binnen die marge blijven zolang de gebruikte bandenmaat overeenkomt met één van de door de fabrikant aangegeven toegestane maten. Kies je een band die daar teveel van afwijkt, dan kan daaruit dus ook een te grote tellerafwijking voortvloeien.

EdwardP

Actief lid
Is het dan ook niet zo dat, behalve de snelheid, ook het aantal afgelegde kilometers afwijkt van wat de teller aangeeft?

Bovenaan Onderaan