betekenis I van TDI

Hetzer

Forumguru
HELP!!!!!!!!!!!!
Kan iemand mij helepen, Ik vraag het me nog altijd af en ik heb in het verleden ook wel eens discussies gevoerd over dit onderwerp...

Weet iemand mij tevertellen waar de I bij TDI voor staat , de meeste (ik ook in het begin) nemen aan dat dit voor Intercooler staat , en de ander zegt weer dat het voor Directe inspuiting staat ...(maar dat zijn volgens mij alle Diesels dus wat is het verschil dan tussen de huidige TDI's en de oudere TD's GTTD's)
En als het wel voor INTERCOOLING staat ....
waarvoor staat dan de I voor van mijn eigen SDI motor want ik heb volgens mij echt geen intercooler er op zitten of zit ik er nu helemaal naast.........
 

Bijlagen

  • 4278-UV11915786.jpg
    4278-UV11915786.jpg
    10,3 KB · Weergaven: 15

Karstieman

Forumguru
Samengevat geloof ik dat dit de betekenis is van volgende afkortingen:

TDI: Turbo Diesel direct Injection
CDI: Common rail Diesel Injection
CTDi: Common rail Turbo Diesel direct injection
dCi: diesel Common rail à injection directe
DTI: Diesel Turbo Direct Injection
HDI: High Pressure Diesel direct Injection
JTD: Jet Turbo Diesel
TDCi: Turbo Diesel Common rail direct Injection
TDDI: Turbo Diesel Direct Injection
D4-D: Diesel - 4-stroke Direct injection
TD4,5,6: Turbo Diesel 4,5,6 cylinders
TiD: Turbo direct Injection Diesel
 

nomad

Senior Member
En nou zou je denken dat vooral VW (want daar is het logo boven van) nog consequent zou zijn met de T rooie D en rooie I, maar dat zijn ze al jaren niet meer.
Toen ze ermee begonnen was een TD rooie I 110 pk (Golf Bora en Passat). Toen kwam de T rooie D en rooie I en die was 115 PK (de eerste PD), toen kwam ie ook op de Polo en plotseling was de T rooie D en rooie I maar 100 pk. Daarna was de T rooie D en rooie I 130 pk, enz. Alles rood is overigens 150 pk, maar die worden niet meer gemaakt. Daar is de 140 pk TD rooie I voor in de plaats gekomen en straks wellicht een T rooie D en rooie I met 170 pk.

Tot zover deze verwarring over de type plaatjes. /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Hetzer

Forumguru
blijft er nog steeds een over ; SDI????????? /forum/images/graemlins/confused.gif

........diesel injection???
 

Karstieman

Forumguru
Ok, dan maar de echte betekenis:

SDI: Suction Diesel Injection.

Dit is omdat, anders dan bij een TDI, de lucht niet ingeperst maar aangezogen wordt.
 

Karstieman

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
In mijn vak betekent het

Serial
Digital
Interface

oftewel digitaal video.

[/ QUOTE ]

Ja, maar dat rijdt zo slecht he ?
 
Beroepshalve zou ik moeten zeggen dat SDI voor Strategic Defense Initiative staat.

Maar op de achterklep van mijn wagen ... ?
 

Karstieman

Forumguru
Misschien dat het ook wel leuk is om het volgende te bespreken. Het is al in een ander draadje vluchtig besproken, maar het past hier wel.

Wat is nu precies het vermogen dat schuilt achter de typeaanduidingen van de Skoda diesels:
- Fabia TDi
- Fabia TD<font color="red">i</font>
- Fabia T<font color="red">Di</font> (bestaat deze wel?)
- Octavia TDi
- Octavia TD<font color="red">i</font>

En waarom heeft de 2.0tdi van bijv. Seat de aanduiding T<font color="red">Di</font>
 

Exciter

Administrator
Fabia T<font color="red">Di</font> bestaat zeker! En hij is heerlijk, kan ik je vertellen. Het is de 74kW sterke PD diesel motor van 1.9 l.
 

Erik

Lid
Hoeveel kW heeft de Fabia RS eigenlijk?

Maar goed, om even op een vraagje door te gaan uit het topic hier, direct ingespoten diesels zijn van de laatste jaren. Hiervoor werd het voor(wervel)kamer princiepe toegepast. Dus geen inspuiting direct in de cilinder. Dit was ervoor zodat een beetje brandstof reeds kon mengen met de lucht, en dat dan de cilinder in ging, maar met de techniek van tegenwoordig is het niet meer nodig. Dit waren de blokken zonder de I. De echte tractor (klinkende) motoren zeg maar haha. De I van Injection slaat op het feit dat de diesel in de cilinder geinjecteerd wordt, wat daarvoor niet zo was. DI is eigenlijk het zelfde. Alleen zijn er nogal wat manieren om bij die inspuiting in de cilinder zelf, de menging te laten verlopen, vandaar dat er ook nog weer verschillende namen zijn gegegeven voor die verschillen...

T staat voor Turbo, en de S is idd een atmosferisch blok.
In princiepe heeft elk turbo blok een intercooler, aangezien de turbo de inlaatlucht heel erg opwarmt, wordt dit door de intercooler weer wat afgekoelt.

Best jammer, heb hier anderhalf jaar geleden moeilijke tentamens over gedaan, goed gehaald, maar ben t meeste alweer vergeten, best jammer...
 
Bovenaan Onderaan