Betalen voor lane assist en acc na 3 jaar?

Anton1968

Actief lid
Mijn enyaq is nu bijna 3 jaar oud en nu moet je ineens gaan betalen voor opties die er al op zitten, Of op zaten? Dat is bij verkoop nooit vermeld. Is dit niet mosterd na de maaltijd?
Je bent gewend aan opties en manier van rijden en ineens gaan een aantal dingen niet meer werken. Bijzonder hoor. Kan en mag dit zomaar? Ieder jaar €135 om je auto up-to-date te houden is een soort chantage, toch?
Ik vind een update van je navigatie iets anders, dat zou nog te verdedigen zijn.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik zie ook optie voor standaard groot licht voor aanbieding €235, deze is dan wel onbeperkt houdbaar.

ps het gaat om travel assist, infotainment, care Connect

Rallye

Forumguru
Misschien moet je eens bij het begin beginnen. Je hebt een Enyaq gekocht met een aantal opties. Van een dealer? Staan de opties op je factuur? Doen die het nu niet meer of krijg je een melding dat ze het binnenkort niet meer gaan doen? Van wie? Welke melding?

Ter toelichting: ik kan nergens vinden dat dit soort opties bij Skoda tijdelijk zijn. BMW heeft dat wel (gehad); daar kon je bijvoorbeeld kiezen om alleen in de winter een abonnement aan te gaan voor de stoelverwarming. Bij Mercedes kon je extra vermogen vrijschakelen.

Bij Skoda zijn de verschillende vormen van Skoda Connect wel tijdelijk. Maar dan gaat het niet om opties, maar om de examinator die al of niet nieuwe kaarten voor je downloadt - dat soort dingen. Dus: op basis waarvan heb jij geconcludeerd dat je opties het niet meer gaan doen.

EdK

Forumguru
Mag dat dan nog die klokken luiden ??
Hier word dat gezien als geluids overlast en mogen dus niet meer gebruikt worden.... :koffie:

Anton1968

Actief lid
......
Bij Skoda zijn de verschillende vormen van Skoda Connect wel tijdelijk. Maar dan gaat het niet om opties, maar om de examinator die al of niet nieuwe kaarten voor je downloadt - dat soort dingen. Dus: op basis waarvan heb jij geconcludeerd dat je opties het niet meer gaan doen.
Deze melding staat in de Skoda app

Laatst bewerkt door een moderator:

Rallye

Forumguru
Lees voor “examinator” maar “e-sim”.

Gerco

Nieuw lid
Deze opties hebben niets te maken met lane assist of ACC. De genoemde items zijn allen online diensten voor de auto.

Online infotainment zorgt voor oa weergave van beschikbaarheid van laadstations en online resources gebruiken voor routeplanning.
Care Connect is de koppeling met je MySkoda app, het kunnen starten van je AC/Heating op afstand, evt vergrendelen/openen, routes naar je auto sturen, status en lokatie van je auto inzien, etc.
Online info voor Travel assist is volgens mij een online dienst om plekken van verkeersborden etc op te kunnen halen. Het is alleen het online deel van Travel Assist (dus NIET lane assist, acc, etc. zelf)
Traffication is een online dienst die meldingen doorgeeft van bijv. flitsers, gevaar of voorwerpen op de weg, etc.

Kortom: de basis features zouden met deze diensten niet aangetast moeten worden. De auto wordt nog steeds tussen de strepen gehouden, de afstand wordt nog steeds bewaard als je achter trager verkeer terecht komt.

Backpacker

Senior Member
Care Connect is de koppeling met je MySkoda app, het kunnen starten van je AC/Heating op afstand, evt vergrendelen/openen, routes naar je auto sturen, status en lokatie van je auto inzien, etc.
En voor de slimme laders onder ons: Care Connect is nodig om aan jouw energieleverancier te kunnen doorgeven dat je thuis bent en dat er dus "slim" geladen kan worden. Een laadsessie op een andere GPS-locatie dan jouw eigen huis = publiek laden = "boost" laden.

Mijn auto is ook een paar maanden geleden over de drie jaar heen gegaan. Care Connect is het enige waarvoor ik betaal en door slim te kunnen laden verdien ik die 15 euro per jaar ruimschoots terug. De rest van de online diensten heb ik laten verlopen, want voor navigatie gebruik ik toch, afhankelijk van de situatie, Waze, Google Maps of ABRP.

hemi24

Forumguru
Voor diegene die veel onderweg is en tijdens de reis moet laden, zou ik de online diensten ook actief houden; geen routeplanner zo slim als die in je wagen als het gaat om een reis op te delen in meerdere laadstops en daarbij ook de beschikbaarheid aan te geven.
Enige waar het systeem je niet voor kan behoeden is dat er vervolgens een trucker overdwars staat te laden en met zijn combinatie 6 laadplekken bezet houdt…

Backpacker

Senior Member
geen routeplanner zo slim als die in je wagen als het gaat om een reis op te delen in meerdere laadstops en daarbij ook de beschikbaarheid aan te geven.
Heb je ooit A Better Route Planner (ABRP) geprobeerd?

Mijn ervaring is dat die véél slimmer is dan de navigatie van de auto. Met name als je bv. een abonnement bij Tesla of Fastned hebt afgesloten en bij voorkeur daar wilt laden op een lange rit. In de routeplanner van de auto (en in de Skoda app) kan je alleen een voorkeur voor Powerpass opgeven. Da's op dit moment zo'n beetje de duurste optie waar het gaat om betaalde laadabonnementen.

Verder kan je in ABRP ook bijvoorbeeld verschillende profielen (dakkoffer, caravan, fietsendrager, ...) aangeven, waarbij ABRP dan vanzelf het bijbehorende referentieverbruik bijhoudt/calibreert en gebruikt in de planning. En houdt rekening met temperatuur, wind en andere omstandigheden. Terwijl de auto navigatie alleen maar uitgaat van het gemiddelde verbruik over de laatste x kilometer en dat gebruikt om zijn plan te maken. Je kan in de auto navigatie (of de Skoda app, die hopelijk hetzelfde algoritme gebruikt) niet aangeven dat je morgen van plan bent de caravan achter de auto te hangen en dat het verbruik dus veel hoger zal zijn dan vandaag.

Door dit soort dingen wint ABRP (zeker in combinatie met een Premium abonnement van 5 euro per maand en een OBD2 dongle van eenmalig 100 euro) het wat mij betreft met straatlengtes voorsprong van de navigatie in de auto.

(Niet dat ABRP perfect is overigens: ABRP heeft mij een keer naar de wintersport in Frankrijk de verkeerde berg opgestuurd, en wilde mij doodleuk de piste laten oversteken om op de juiste berg te komen.)

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
ABRP wel geprobeerd, maar ik had geen zin om daar voor te betalen en er ook nog een dongle voor te moeten aanschaffen om het lekker met de ID.3 te laten functioneren.
Voorkeur voor bepaald laadstation had mijn leasepas niet, dus ik nam bij haast gewoon wat beschikbaar was.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Mooi dat jij er zulke goede ervaringen mee hebt @Backpacker .
Ik gebruik ABRP alleen thuis om een (ruwe) indicatie te krijgen van de voorgestelde route en laadpunten.
Het is voor mij veel te conservatief, kennelijk rij ik te zuinig voor hun algoritme.

Bovenaan Onderaan