Bestuurders stoel kantelen

Hallo allemaal. Sinds een paar dagen heb ik de Fabia Combi Greenline nu in bezit. Heb intussen al 400 km gereden en ik moet zeggen: helemaal goed op een ding na: de voorstoel zitting is vrij vlak en kan niet gekanteld worden. Daar ik vrij lang ben (1m91) kreeg ik al snel last van mijn rechterbeen.:(

In mijn vorige auto kon ik de zitting kantelen en dat miste ik nu al meteen. Ik heb eens gekeken naar de voorstoel bevesting met name de rails en kwam op het idee om er bij de voorste bevestigings bouten een moer tussen te stoppen. De bout is er een van het rare type (thorax denk ik) maar met een grote inbussleutel kon ik hem zo los draaien.

Wel voorzichtig doen, een geluk is dat hij niet erg vast zit (hij is geborgd met een borgmiddel). Vervolgens heb ik een moer M10 ertussen gesmurft en de bouten weer aangedraaid. Bout is net lang genoeg om evengoed goed vast te zetten. Ik was binnen een kwartiertje klaar en het resultaat is verbluffend, ik kan nu helemaal goed achter het stuur zitten. Echt perfect.:super:

Ik denk er nog over om 2 langere bouten te kopen (gewoon inbus,kwaliteit 8.8) zodat ik zeker weet dat de bouten helemaal goed ingedraaid zijn dit ivm de veiligheid. De stoel moet natuurlijk goed vast zitten. Maar vooralsnog werkt dit perfect. Wat een verschil 1,2 cm kan maken.

Ik hoop dat ik hiermee meer mensen help die hetzelfde probleem hebben.

gr. Reuzenpanda.:winkie:

cvegreen

Forumguru
Ben blij dat je het zo hebt kunnen oplossen . Je nieuwe wagen zou zo anders meteen niet leuk blijven en daar rij je dan zowiezo niet graag meer mee . Nu je dit hebt opgelost en goedkoop op de koop toe , zul je nu wel een blije skoda rijder zijn .

Noord26

Forumguru
Bij het hoogte verstellen veranderd ook de hoek van de stoel is mij opgevallen. Zit u nu helemaal onderin?

Beste Noord26

Ik zit nu drie pompjes omhoog en de stoel ongeveer halverwege de rails. Ik kom nu niet met m'n knie tegen het dashboard en m'n been is goed ondersteund. Wat ik ook doe is de sleutel als hij in het kontakt zit, even op het knopje drukken van wegklappen en dan hangt de sleutel kop naar beneden. Zo kom ik ook niet tegen de sleutel aan. Deze steekt behoorlijk naar buiten.

gr. Reuzenpanda

andrehj

Forumguru
Ik denk er nog over om 2 langere bouten te kopen (gewoon inbus,kwaliteit 8.8) zodat ik zeker weet dat de bouten helemaal goed ingedraaid zijn dit ivm de veiligheid.
Dat van die veiligheid is uiteraard zeer belangrijk, zeker omdat je echt niet wil dat je stoel bij een botsing los komt... Daarom zou ik ook gewoon een passende inbusbout kopen, maar dan geen 8.8 kwaliteit maar minimaal de in de auto-industrie gebruikelijke 10.9 kwaliteit. Nog beter is 12.9, maar daar is voor iemand die niet werkzaam is in de industrie wat lastiger aan te komen, al kun je ook deze op internet wel bestellen.
Als het een beetje een flinke bout is (minimaal M6) staat de oorspronkelijke sterkteklasse er over het algemeen wel op. Wat staat er op de huidige bouten?

Ik heb vanmiddag 2 inbusbouten M8 kwaliteit 8.8 gekocht bij de Praxis (8.8 staat op de inbusbout) met een lengte van 40 mm. Uiteindelijk heb ik onder de voorste bouten van de rails twee moeren M10 gestopt dus in totaal ben ik voor zo'n 15 mm gekanteld. Om twee moeren tussen de rails en de bodem te krijgen moest ik wel even de achterste bouten van de rails lossen. Daarna alles natuurlijk weer goed aangedraait en klaar.

Ik kan de stoel nu in de laagste stand zetten en mijn rechterbeen wordt geheel ondersteund door de zitting. Zit erg prettig zo.

Ik ga nog kijken of ik een hoger kwaliteit kan verkrijgen, misschien bij Bo-Rent of zo.

lbergsma

Nieuw lid
Hallo allemaal. Sinds een paar dagen heb ik de Fabia Combi Greenline nu in bezit. Heb intussen al 400 km gereden en ik moet zeggen: helemaal goed op een ding na: de voorstoel zitting is vrij vlak en kan niet gekanteld worden. Daar ik vrij lang ben (1m91) kreeg ik al snel last van mijn rechterbeen.:(

In mijn vorige auto kon ik de zitting kantelen en dat miste ik nu al meteen. Ik heb eens gekeken naar de voorstoel bevesting met name de rails en kwam op het idee om er bij de voorste bevestigings bouten een moer tussen te stoppen. De bout is er een van het rare type (thorax denk ik) maar met een grote inbussleutel kon ik hem zo los draaien.

Wel voorzichtig doen, een geluk is dat hij niet erg vast zit (hij is geborgd met een borgmiddel). Vervolgens heb ik een moer M10 ertussen gesmurft en de bouten weer aangedraaid. Bout is net lang genoeg om evengoed goed vast te zetten. Ik was binnen een kwartiertje klaar en het resultaat is verbluffend, ik kan nu helemaal goed achter het stuur zitten. Echt perfect.:super:

Ik denk er nog over om 2 langere bouten te kopen (gewoon inbus,kwaliteit 8.8) zodat ik zeker weet dat de bouten helemaal goed ingedraaid zijn dit ivm de veiligheid. De stoel moet natuurlijk goed vast zitten. Maar vooralsnog werkt dit perfect. Wat een verschil 1,2 cm kan maken.

Ik hoop dat ik hiermee meer mensen help die hetzelfde probleem hebben.

gr. Reuzenpanda.:winkie:

Bovenaan Onderaan