Eerste rij-impressie: de 4x4 is zo'n 150 kg zwaarder dan de 1.2 die ik had (o.a. door de Haldex, 1.4 motor en het reservewiel) en dat is in de wegligging en het stuurgedrag wel merkbaar. De auto ligt (nog) stabieler op de weg en bij het insturen merk je wel dat er wat meer gewicht de bocht om moet. Eigenlijk een beetje alsof je 2 extra volwassenen in de auto hebt zitten, maar met het verschil dat de motor dat echt wel trekt.
Gemiddeld verbruik over de eerste 600 km was 1:12.6 volgens de boordcomputer. Dit was ongeveer 50% snelweg, 40% op binnenwegen en 10% in de stad. Eens zien hoe zich dat ontwikkelt.
Optrekken van 1500 naar 3000 rpm gaat als een speer, vooral in de 4e versnelling is hij goed vlot. Hogere toeren heb ik nog niet geprobeerd om de motor wat te sparen tot hij goed ingereden is.
Versnellingsbak/koppeling is nog een beetje stroef. Soms pakt de 1e of de achteruit niet goed en schiet hij er weer uit. Ik ga er even van uit dat dit moet "inslijten".
Ben vanmiddag over wat half-verharde bospaden geweest en geen enkel probleem gehad. Helaas kan je niet zien of de 4x4 ingeschakeld is of niet, maar het voelde wel beheerst.
Comfort is prima, natuurlijk is een nieuwe auto stiller dan een 4 jaar oude en zijn de stoelen nog wat steviger. Lende-steunen in de voorstoelen had ik veel eerder moeten doen, echt goed. Nu ik een reservewiel heb is de kofferruimte wel aanzienlijk kleiner. Wel drempelvrij, maar het scheelt wel een stuk.
Helaas vertrek ik morgen voor een paar weken naar het buitenland (zonder auto ...), dus verdere updates laten even op zich wachten.