Besteld: Yeti Ambition Outdoor 4x4 1.4TSI (150pk)

andrehj

Forumguru
Skoda heeft geen reden opgegeven, maar ik heb sterk het vermoeden dat het met beschikbaarheid van de 1.4 motor te maken heeft. Die ligt volgens mij ook in de Superb hybride, die eind vorig jaar natuurlijk nog als een dolle is verkocht.
Euhm, heb ik iets gemist? :pieker:

Oops ... jullie hebben gelijk natuurlijk, die is er (nog) niet. Heb een paar berichten en jaartallen door elkaar gegooid toen ik op zoek ben gegaan naar info over de 1.4 tsi :bloos:. Sorry ...
Zou de Superb 1.4 moeten zijn, heb de post aangepast ...

Laatst bewerkt:

GvL

Lid
@Artic Snowman en @Himalayabeest

Net als jullie wacht ik op een Yeti 1.4 TSI 4x4.
Besteld bij vanbeynum in Gouda op 1-12-2015 met toen een te verwachten levertijd van week 8 2016.
Helaas lijkt het nu pas week 17 te worden, nog even volhouden dus.
Ik begreep idd ook dat er "iets" was met de 1.4 motoren, maar dat PON ze hier ook nog geen duidelijkheid over heeft kunnen geven.

Net bericht gehad van de dealer. Productie is nu weer (3e keer) uitgesteld, maar is nu "definitief" in week 9. Aflevering in week 10 of week 11, "slechts" 14 weken later dan bij de bestelling als eerste indicatie was opgegeven ....
Ik kan de dealer hier natuurlijk niet voor verantwoordelijk maken. Die vond het zelf ook erg vervelend en heeft me wel steeds op de hoogte gehouden van alle informatie die zij kregen.

De dealer kon mij vertellen dat de (nu pas) opgegeven reden "de 1.4 TSI in combinatie met 4x4 en de beschikbaarheid in de fabriek." was. Dat bevestigt wat @GvL te horen heeft gekregen. Nog steeds vaag dus, maar grote kans dat het inderdaad de beschikbaarheid van de 1.4 TSI 150 pk zonder ACT is.

Himalayabeest

Nieuw lid
@Artic Snowman: bedankt voor de informatie. Mijn dealer geeft inderdaad ook nog steeds aan de auto in de 1e helft van maart geleverd zal gaan worden......ben benieuwd. Vooral hoe de 1.4 150 pk het zal gaan doen in de Yeti. Ik heb er helaas geen reviews, etc. over kunnen vinden maar heb er vertrouwen in. Het wordt mijn 3e Yeti, na een 1.2 vond ik de 1.4 122 pk helaas wat teleurstellend en hoop en verwacht dat de 150 pk versie een topper zal zijn.

harrievdlaak

Nieuw lid
mijn auto is eindelijk geleverd.yeti outdoor dsg bevalt prima,alleen snap ik niet waarom het spraakgestuurde gedeelte
niet werkt op een ambition selection en wel op de yeti yoi,tewijl ze allebei de zelfde admuntsen aan boord hebben.
ook wisten ze bij mijn dealer niets van het afvalbakkje,wel opgelost.

Himalayabeest

Nieuw lid
Zojuist een mailtje van mijn dealer gekregen; mijn Yeti 1.4 4X4, die dus in de 1e helft van maart afgeleverd zou worden, stond nog niet in de productieplanning en over de afleveringsdatum kon hij niets zeggen anders dan dat die nog wel enige maanden op zich kan laten wachten... Oorzaak is inderdaad een tekort aan 1.4 motoren t.b.v. de vierwielaandrijving.... Jammer, maar ik rijd nog heerlijk door in mijn huidige Yeti:jaja:

De nieuwe Yeti is zaterdag afgeleverd! 14 weken later dan oorspronkelijk gepland, maar uiteindelijk het wachten zeker waard. De dealer vertelde me dat Skoda nu de levertijd voor de 4x4 met 1.4 motor heeft aangepast, zodat nieuwe kopers in ieder geval weten dat het langer duurt.
Inmiddels zo'n 600 km gereden en (speciaal voor @Himalayabeest ) wat een verschil tussen de 1.2 en deze 1.4!
Ik weet niet hoe de "normale" 1.4 met 125 pk presteert, maar ik ben onder de indruk van de 150 pk motor.
Zelfs in de 6e versnelling is er nog voldoende vermogen om op de snelweg vlot in te halen zonder terug te schakelen, en optrekken vanuit stilstand is gewoon snel. Toegegeven, het is nog steeds geen Ferrari natuurlijk, maar het heeft een heleboel fun toegevoegd aan een toch al verschrikkelijk leuke auto. Ik heb de 4x4 en het gedrag op hellingen nog niet kunnen testen, maar dat zal binnenkort zeker gaan gebeuren.

GvL

Lid
Dat is mooi Arctic Snowman, veel rijplezier !
Ben zeker benieuwd naar je ervaringen met de 4x4
Bij mij staat de leverweek nog steeds op 17 (besteld 1-12-2015)

Himalayabeest

Nieuw lid
Gefeliciteerd Arctic Snowman! Goed ook om te horen dat de 150 PK motor het zo goed doet in de Yeti! Ben ook benieuwd naar je verdere bevindingen met de auto zoals rijeigenschappen, comfort, wegligging, etc. zeker ook in vergelijking met je vorige Yeti.
Omdat ik mijn auto op 28-11-2015 heb besteld ga ik er voorlopig dan ook maar vanuit dat ie net als die van GvL in week 17 geleverd gaat worden.

Eerste rij-impressie: de 4x4 is zo'n 150 kg zwaarder dan de 1.2 die ik had (o.a. door de Haldex, 1.4 motor en het reservewiel) en dat is in de wegligging en het stuurgedrag wel merkbaar. De auto ligt (nog) stabieler op de weg en bij het insturen merk je wel dat er wat meer gewicht de bocht om moet. Eigenlijk een beetje alsof je 2 extra volwassenen in de auto hebt zitten, maar met het verschil dat de motor dat echt wel trekt.
Gemiddeld verbruik over de eerste 600 km was 1:12.6 volgens de boordcomputer. Dit was ongeveer 50% snelweg, 40% op binnenwegen en 10% in de stad. Eens zien hoe zich dat ontwikkelt.
Optrekken van 1500 naar 3000 rpm gaat als een speer, vooral in de 4e versnelling is hij goed vlot. Hogere toeren heb ik nog niet geprobeerd om de motor wat te sparen tot hij goed ingereden is.
Versnellingsbak/koppeling is nog een beetje stroef. Soms pakt de 1e of de achteruit niet goed en schiet hij er weer uit. Ik ga er even van uit dat dit moet "inslijten".
Ben vanmiddag over wat half-verharde bospaden geweest en geen enkel probleem gehad. Helaas kan je niet zien of de 4x4 ingeschakeld is of niet, maar het voelde wel beheerst.
Comfort is prima, natuurlijk is een nieuwe auto stiller dan een 4 jaar oude en zijn de stoelen nog wat steviger. Lende-steunen in de voorstoelen had ik veel eerder moeten doen, echt goed. Nu ik een reservewiel heb is de kofferruimte wel aanzienlijk kleiner. Wel drempelvrij, maar het scheelt wel een stuk.

Helaas vertrek ik morgen voor een paar weken naar het buitenland (zonder auto ...), dus verdere updates laten even op zich wachten.

Laatst bewerkt:

GvL

Lid
Vandaag post van PON, met daarin het bericht dat levering zo lang duurt wegens een wereldwijd tekort van de 1.4 TSI 4x4 motoren en het lange wachten niet aan de dealer (vanbeynum) ligt. Daarbij de melding dat de auto hoogstwaarschijnlijk in mei gebouwd gaat worden en een dinercheque om het wachten iets te veraangenamen.

Op zich netjes dat ze dit nu zo melden. Wel blijft het vreemd dat de afgelopen tijd in landen om ons heen (zoals Engeland en Duitsland) Yeti's met 1.4 TSI 4x4 motoren geleverd worden die later zijn besteld dan bijv. mijn exemplaar.

Bovenaan Onderaan