Besteld: Yeti Ambition Outdoor 4x4 1.4TSI (150pk)

Hallo allemaal,

onlangs na 3,5 jaar trouwe dienst van mijn witte Yeti toch een nieuwe besteld. Ik kreeg een zeer schappelijk bod van mijn dealer en daarnaast is de manier waarop ik de auto gebruik ook wat veranderd. De laatste tijd komt de Yeti nogal vaak in het bos of in weilanden, in verband met vrijwilligerswerk. En dan is 4x4 (Haldex) toch wel lekker om paraat te hebben als het nodig is.

Heb even nagedacht over de Edition, omdat dit ook wel een mooie en complete uitvoering is, maar die is helaas niet in 4x4 beschikbaar. Daarom gekozen voor een Ambition 4x4 outdoor, 1.4 TSI met 150 pk (twincharged), metal grey metallic, halogeen verlichting, privacy glass, parkeerassistent, Matterhorn velgen 17" (voor de zomer), afneembare trekhaak. Levering (hopelijk) in december.

Eigenlijk had ik de 1.8 TSI van 160 pk willen hebben, maar die is voor het nieuwe model vervangen door de 1.4 TSI Twincharger van 150 pk. Wat me wel wat zorgen baart is dat ik de afgelopen dagen wat artikelen op internet heb gelezen over problemen met de betrouwbaarheid van deze motor, met name het olieverbruik, vervuiling in de cilinders en gaten in de zuigers. Iemand daar enige ervaring mee? Uiteraard lees je op internet alleen de negatieve dingen.
 

bluskabouter

Forumguru
gefeliciteerd met je aankoop. wilde in eerste instantie ook een 4 x 4 edition outdoor maar zoals je al aangaf, deze is er niet in de 4 x 4 uitvoering.
wanneer wordt die van jouw geleverd?
 
@bluskabouter: ik heb nog geen datum bevestigd gekregen, maar de indicatie was dat de auto rond week 48 bij de garage kan zijn (begin september besteld). Omdat ik dan in het buitenland ben zal ik hem net na de kerstdagen kunnen ophalen. Kenteken is dan waarschijnlijk nog net 2015, maar daar geef ik zelf niet zoveel om. Ik wil hem gewoon zo snel mogelijk hebben:dankje:.
De Edition Outdoor die jij hebt besteld is ook echt een hele mooie :jaja:, gefeliciteerd daarmee. Het was voor mij de 4x4 die de doorslag gaf, anders had ik zeker ook voor die uitvoering gekozen.

@ertromp: ik dacht dat de 1.4/125 pk zonder compressie was. Maar in de speficities wordt inderdaad voor de 1.4/150 pk ook alleen maar een turbo genoemd. Ik ga het voor de zekerheid toch even bij de dealer navragen, maar dank voor je terugkoppeling.
 

harrievdlaak

Nieuw lid
heb ook een nieuwe ambition outdoor besteld,heb nu een adveture 2013,
maar wie van jullie weet hoeveel de outdoor hoger op zijn wielen staat dan de gewone ambition.
bij de daeler en skoda nederland wordt ik er niet veel wijzer op.
Het staat wel duidelijk in de brochure de outdoor staat iets hoger op de wielen,wat voor u een grotere bodemvrijheid betekend en een nóg beter overzicht op de weg.
Wie weet het antwoord,
groet harrie.
 
Hallo Harrie.
Toen ik mijn outdoor bestelde zei de dealer dat er GEEN verschil in hoogte is. Het in de brochure genoemde verschil is een fout. Wellicht is het ooit de bedoeling geweest om wel verschil te maken, maar dit is uiteindelijk niet gebeurd. Waarschijnlijk vanwege de instaphoogte.
Ik kan je meer vertellen als ik de mijne krijg, maar dat is (zonder opgaaf van reden) helaas vertraagd tot medio januari en zelfs dan nog niet eens gegarandeerd.
Er staan overigens wel meer fouten in de brochure, zo bleek dat ik alleen een parkeerassistent kon bestellen als ik ook een navigatiesysteem zou bestellen (a 1100 euro). Staat niet zo in de brochure.
 

harrievdlaak

Nieuw lid
hallo snowman,
Ik weet ook dat er geen verschil is in hoogte,maar mij is niet verteld dat dit een vergissing is.
Nadat ik een email had gestuurd naar skoda nederland,en na 10 dagen geen reactie had,heb ik ze gebeld.
Het eerste wat de heer aan de telefoon aan mij vroeg was.Hoe weet u dat het niet zo is.
Vergissen is menselijk,maar dit vindt ik consumenten misleiding.
Het staat dik gedrukt in de brochure als een aankoop argument,als je dan vraagt hoe weet u dit,en ik zeg meten is weten
dan heb ik het idee dat ze er van uitgaan dat toch niemand dat gaat controleren.
en bovendien zijn dit ook eigenlijk de beste argumenten om voor een outdoor ipv een ambition te kiezen.
heb het trouwens nagemeten met de dealer want die wist het ook niet,en die is ook benieuwd naar het antwoord van skoda nederland.
Maar tot nu toe en drie telefoontjes na 22 dagen geen antwoord!
groetjes harrie
ps ik laat het zeker even weten?
 
Op enkele websites werd bij de introductie van het nieuwe model het volgende vermeld (oa http://www.vroom.be/nl/autotest/test-skoda-yeti-tdi-170)
"De Outdoor staat ook beter zijn mannetje op slechte wegen omdat hij iets meer bodemvrijheid biedt (180 mm tegenover 155 mm)."

Aangezien het oude model een bodemvrijheid van 180 mm heeft, zou dat betekenen dat de nieuwe "gewone" Ambition dus verlaagd zou worden. En op blz 217 van de handleiding (dank @Skoda-MAN) van de nieuwe modellen staat het volgende: upload_2015-12-28_19-44-47.png

Beide versies 180 mm bodemvrijheid (F), dus ik denk dat het plan om de normale Yeti te verlagen gesneuveld is? Ik ben in ieder geval met je eens dat de brochure onduidelijk/misleidend is. Ik had namelijk gedacht dat de bodemvrijheid van de Outdoor nog iets hoger zou zijn dan de 180 mm van de oude versie, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Ik had dit graag gehad (icm de 4x4) omdat ik af en toe het bos in moet en een paar cm extra daarbij altijd welkom is.
Ben erg benieuwd met welk antwoord Skoda komt, en ik vraag me af waarom ze zo ontwijkend doen. Ik ben in ieder geval blij dat mijn dealer meteen duidelijkheid gaf.
 

EdK

Forumguru
Het antwoord staat volgens mij gewoon in de folder en wel ergens in de kleine letters.
Iets met dat er fouten in kunnen staan oid.
 
klopt @EdK

Feit is dat er inderdaad veel fouten in de folder staan.
De Greenline werd in Nederland alleen verkocht voor de 1.6 TDI en die wordt niet meer aangeboden, maar nog wel genoemd op de website. Skoda lijkt zelf ook een beetje de draad kwijt te zijn. Is dat wellicht de reden waarom er geen duidelijk antwoord komt op de vraag van @harrievdlaak?
 

EdK

Forumguru
Feit is dat er inderdaad veel fouten in de folder staan
Tsja en door dat ene regeltje op hun folders , komen ze dus met hun fouten weg...
Is lullig maar helaas waar...
Gaat ander verhaal worden als je een koopcontract hebt en alles op papier hebt staan, dus ook de hoogte in mm.
Dan heeft de dealer een probleem dat hij kan oplossen voor je.

Maar als je de transportblokken niet laat verwijderen dan ben je zo en zo hoger dan dat ze verwijderd worden.
Maar ff serieus nu, misschien dat @Antera hierin nog kan helpen, halve skodaforum komt welliswaar bij hem om te verlagen, maar met andere veren moet verhogen toch ook mogelijk zijn ??
 

harrievdlaak

Nieuw lid
vandaag weer gebeld,weer is mijn vraag in behandeling,blijkt toch moeilijk om toe te geven.
ps,op de brochure staat ook dat de informatie bij het te perse gaan correct is.
groet harrie
 

Himalayabeest

Nieuw lid
@artic snowman

Is je nieuwe auto al afgeleverd? Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen. Ik heb zelf in november ook een 1.4 4x4 besteld en die moet volgens planning begin maart geleverd gaan worden.
 
Hoi @Himalayabeest
Nee, helaas nog niet. Productie is bij Skoda tot 2x toe uitgesteld. Hij staat nu gepland voor week 7 en wordt dan waarschijnlijk ook begin Maart afgeleverd, wellicht gelijk met die van jou. Ik heb dan wel 2 maanden langer moet wachten dan jij ...
Op zich niet erg, want ook mijn huidige Yeti is leuk om in te rijden, maar ik vind het toch niet erg geslaagd als voorgehouden verwachtingen niet worden waargemaakt.
Skoda heeft geen reden opgegeven, maar ik heb sterk het vermoeden dat het met beschikbaarheid van de 1.4 motor te maken heeft. Die ligt ook in de Superb, die eind vorig jaar waarschijnlijk nog als een dolle is verkocht vanwege de bijtelling. En natuurlijk in bijna alle VW's. Ik denk dat de grote leaseklanten in December toch nog even voorrang hebben gekregen ...
Nog even geduld dus.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan