Besteld : O2 Combi 1.4 TSI Elegance Businessline

Tarco

Nieuw lid
Besteld : O2 Combi 1.4 TSI Elegance Businessline

Kleur : Anthracite grey metallic
Bekleding : Onyx (zwart)

Opties:
- Bluetooth incl. mufu stuurwiel
- Sunset
- Soundpakket
- MDI + kabel t.b.v. ipod
- Reserve wiel
- Zonwering achterportieren en achterramen bagageruimte
- RVS dorpelbeschermers
- RVS uitlaatsierstuk (dubbel)
- Trekhaak met vaste kogel
- Geen type aanduiding e.d. op de achterklep
- Geen reclame van dealer op de kentekenplaathouders
- Kentekenplaten met opgelegde (kunststof) letters en cijfers

Helaas, helaas, ik had ook 17 inch lichtmetalen velgen besteld (type Cepeus) maar dit is afgekeurd door de leasemaatschappij. Volgens de leasemaatschappij schijnt de importeur dit niet meer goed te keuren!?!
Ik krijg hierover nog wel een reactie c.q. verklaring van de dealer.

ertromp

Forumguru
Leuk pakket van opties.
Daar ga je plezier aan beleven aan zo'n Octavia!
Je eerste Skoda?
Succes met wachten.

Tarco

Nieuw lid
Ja, mijn eerste Skoda. Ik rij nu een Ford Focus II station, 2.0 als Rally uitvoering. Wel nog even getwijfeld over een nieuwe Focus.
Maar de nieuwe Focus is niet mijn ding. Ik moet zeggen dat ik de proefrit in de Focus erg vond tegenvallen. Maar de Octavia met de 1.4 heeft veel indruk gemaakt, wat een motor, en dat voor 'maar' 122 pk. Zeker in verhouding tot mijn huidige Focus met 145 pk.

WouterO2C

Actief lid
Heeft die 17 inch misschien iets te maken met de 20% bijtelling? BIj mij deden ze ook moeilijk.
Krijg ze nu achteraf alsnog gemonteerd (dus niet af fabriek).

Gefeliciteerd met je bestelling!

Typeaanduiding had ik ook moeten doen trouwens. Kan dat achteraf ook nog?

Tarco

Nieuw lid
Thanx, ik mag nog tot de 1e week januari 2012 wachten. Jij dus 1e week november, beter! Ja, type aanduiding kunnen ze bij de dealer gewoon weghalen, zit met dubbelzijdig tape vast, dus geen probleem. Had met de dealer een mooie afspraak gemaakt, die 17 inch velgen voor € 600,00. Niet affabriek maar bij de dealer. Echter mocht leaseplan dit niet goedkeuren van de importeur, had met garanties en met de 20% bijtelling te maken. Baal er wel van moet ik zeggen, 17 of 18 inch maakt het allemaal net af. Heb nu ook 17 inch onder mijn Focus.

ppaddo

Lid
Mooie bak!

Dat van die velgen vind ik wel vreemd. Mijn 1.2'tje EBL Combi mocht gewoon op 17 inch Pallas gezet worden. Zou de 20% grens van de 1.4 zo krap zijn dat zelfs op dit soort details gelet moet worden?
En wat een wachttijd! Veel sterkte!

hemi24

Forumguru
de 20% is gebaseerd op de typegoedkeuring die de importeur heeft verkregen door de auto in een bepaalde configuratie aan te leveren aan de RDW.
PON is terughoudend omdat ze de auto's in deze categorie willen houden, maar vervolgens kraait er geen haan na wat er aan de auto versleuteld wordt na de aflevering.

Dus dat PON het niet (meer) toestaat, begrijp ik. Maar de dealer zou er geen probleem van maken (tenzij dit weer een onderdeel is van de Pon-holding...)

WouterO2C

Actief lid
de 20% is gebaseerd op de typegoedkeuring die de importeur heeft verkregen door de auto in een bepaalde configuratie aan te leveren aan de RDW.
PON is terughoudend omdat ze de auto's in deze categorie willen houden, maar vervolgens kraait er geen haan na wat er aan de auto versleuteld wordt na de aflevering.

Dus dat PON het niet (meer) toestaat, begrijp ik. Maar de dealer zou er geen probleem van maken (tenzij dit weer een onderdeel is van de Pon-holding...)

Mja, wat ik uit het verhaal van Tarco begrijp is dat het hier gewoon gaat om een leasemij die moeilijk doet.
Maar ik heb ook wel eens ergens gehoord dat als je grotere velgen (en dus banden) erop zet, dat ook je CO2 uitstoot omhoog gaat.
Als je dan op 139g/km zit met 16 inch, zou die 17inch net het verschil kunnen maken.

Tarco

Nieuw lid
De Leasemij gaf aan dat het hun niet uit maakt of er 16 of 17 inch onderzit. Volgens de Leasemij mogen zij dit niet (meer) doen in opdracht van de importeur. De uitstoot is nu 134g/km dus de grens is nog niet bereikt. Blijft een raar verhaal. Ik heb nog geen reactie van de dealer, dus nog even wachten waar zij mee komen.

jalex_h

Forumguru

Als ik het goed begrepen heb, is de leasemij in dit geval Leaseplan. En Leaseplan = Pon....

Tarco

Nieuw lid
Klopt helemaal, de leasemij = Leaseplan en Leaseplan = (gedeeltelijk zover mij bekend) van Pon.

Tarco

Nieuw lid
:confused: Ok, ik had ook ergens een klok horen luiden maar was ff de klepel kwijt.... thanx Jalex_h

Tarco

Nieuw lid

Heb bericht van de dealer ontvangen dat Leaseplan als optie grotere velgenheeft verboden als er geen duidelijkheid is over de eventuele verhoogdeuitstoot bij 14% of 20 % lease auto's. Dus als een auto met 16 of 17 inchvelgen is getest en de uitstoot blijft onder de grenswaarden, dan is dit geenprobleem. Als de auto bijvoorbeeld is getest met 16 inch velgen en niet met 17inch velgen, dan kan je niet kiezen als optie voor 17 inch.
Dit gaat voor alle Leaseplan rijders gelden die een nieuwe auto bestellen. Dusin mijn gevallen, BALEN!!

Wel goed nieuws dat de voorlopige productie van mijn gepland staat in week 45!

hemi24

Forumguru
@ Tarco, ik zag bij de prijslijst van de nieuwe MB B-klasse dat deze per motor- en bandentype zijn vrijgegeven voor een bepaalde uitstoot, waardoor er bij éénzelfde motorvariant onderscheid wordt gemaakt voor 16" (20%) en 17" (25%). Soortgelijk verhaal.

WouterO2C

Actief lid
@ Tarco, ik zag bij de prijslijst van de nieuwe MB B-klasse dat deze per motor- en bandentype zijn vrijgegeven voor een bepaalde uitstoot, waardoor er bij éénzelfde motorvariant onderscheid wordt gemaakt voor 16" (20%) en 17" (25%). Soortgelijk verhaal.

Klopt. Maar dan kan het toch gewoon als optie achteraf?

hemi24

Forumguru
Als jij dan achteraf ook even de extra bijtelling aftikt en/of het resterende BPM bedrag, dan is er verder geen enkel bezwaar, lijkt mij...

Rallye

Forumguru
@hemi24: Even terug naar de wet. Zowel de BPM als het bedrag (en de uitstoot) waarop je bijtelling wordt gebaseerd, worden bepaald op het moment van afgifte van het kenteken. Daarbij wordt uitgegaan van de uitstoot die zeg maar bij de typegoedkeuring wordt vastgesteld (art. 3.20 wet IB, zie hier. Elke wijziging daarna zie je voor de bijtelling en het BPM-bedrag niet. In 2009 is wel sprake geweest van maatregelen tegen het tunen van auto's, maar ik kan niet vinden hoe die in de wet terechtgekomen zijn (iemand anders wel?????). Ook toen was alleen sprake van het (mogelijk) aanpakken van motorische tuning, niet van bijvoorbeeld andere wielen.

Het enige dat ik kan bedenken is dat de aangekondigde maatregelen nooit wet geworden zijn (want onuitvoerbaar) maar wel (zonder veel publiciteit) de afspraak gemaakt is met importeurs en leasemaatschappijen om tuning van niet-25%-auto's zoveel mogelijk te ontmoedigen.

Bovenaan Onderaan