Besteld: O2 1.8 TSI Attractive Business

Na bijna 6 jaar met zeer veel plezier rondgereden te hebben in een Octavia I HB 1.8 Turbo (Elegance) vandaag de knoop toch maar doorgehakt en de Octavia II HB 1.8 TSI Attractive Business besteld.
:yeah:
Van Diamond Silver Metallic ben ik nu overgestapt naar Cappuccino Beige Metallic. Ik hoop dat deze kleur me net zo zal bevallen als de Diamond Silver Metallic. (Daar zag je niet zo veel op.)

Naast Attractive Business (met uiteraard het Columbus navigatiesysteem) ook nog de volgende extra's/opties genomen:
- ESP met Hilhold controle
- Electrisch glazen schuif-/kanteldak
- Ruitenwisser met sproeier achter
- Alarm met interieurbewaking, hellingshoekdetectie etc..
- Handsfree Carkit (Bluetooth) zonder steun voor GSM
- Afneembare trekhaak (13 polig met verloop naar 7 polig)
- 8-Delige dorpelbeschermers met alu-inleg
- Mattenset etc...

Levertijd zou 8-10 weken zijn, dus ik zal nog even geduld moeten hebben.

vdijk

Lid
gefeliciteerd met je aanschaf.

hoe heb je het voor mekaar gekregen om de carkit zonder steun te krijgen ?

Gefeliciteerd! Een O2 in capuccino-beige was voor mij het waardige alternatief van wat ik nu heb: anthraciet-grijs, maar als ik de auto op de weg tegenkom, denk ik steeds: wauw, wat een mooie kar, eigenlijk. (Overigens denk ik dat ook als ik m'n eigen auto zie staan!)

Op dit forum had ik al eerdere berichten gezien dat het wel mogelijk zou zijn.
De leverbare adapters zijn (mijn inziens) veelal voor inmiddels verouderde modellen GSM's en ook nog eens voor slechts een beperkt aantal merken. Voor mijn telefoon was er dus géén adapter beschikbaar en straks als je een nieuwe GSM zou aanschaffen zit je waarschijnlijk weer met hetzelfde probleem.

Zie ook onderstaande berichtje van een ander forumlid:

Lang genoeg zeuren tegen je dealer tot die contact opneemt met de invoerder. Dan zal hij tot de conclusie komen de fabriek de wagen wel kan leveren zonder steun. Dat is wat mijn dealer gedaan heeft. Ik krijg dus BT zonder lelijke houder die toch niet zou werken (heb nu een SE w950 maar verander jaarlijks van gsm, deze ben ik nu wel heel tevreden van)

Een andere reactie was dat de dealer e.e.a. als service zou "herstellen".
De strip bij het dashboardkastje is nl. ingekort i.v.m. de houder. Er zal in dat geval een nieuwe strip gemonteerd moeten worden

cvegreen

Forumguru
Gefeliciteerd met je aanschaf van een O2 ,
Je zult er ongetwijfeld heel veel plezier aan beleven , aangezien je nu al skoda rijdt moet ik u niet uitleggen hoe verlsavend dit merk wel is .
Ik lees hier dat je als optie ruitewis/wasser hebt besteld ? Zit dat niet standaard op een HB dan ?

Zzz

Nieuw lid
Hallo TurboPower,

Ik heb op 1 februari een O2 combi 1.8 TSI elegance besteld, volgens de dealer was deze na 5 weken geproduceerd en na 6 weken staat hij bij de importeur. Met een beetje geluk is 8 weken dus haalbaar, afhankelijk van wat de transportplanning van de importeur is en hoe snel de dealer de aflevering kan uitvoeren.

Ik ben heel benieuwd hoe-ie rijdt. Ik heb van 2001 tot 2005 in een O1 1,8T gereden, dit zou beter moeten zijn...

Hallo Zzz,

Ook ik heb (zoals je wellicht gezien hebt) momenteel nog een Octavia HB 1.8 Turbo.
Bijna 6 jaar mee gereden en 82.000 op de teller. Het is echt een genot om in te rijden. Maar ja, je wilt wel eens wat nieuws .....
Ik ben 2 weken geleden wél een proefrit wezen maken in de nieuwe 1.8 TSI. Hiervoor ben ik naar Pon in Leusden afgereisd, aangezien mijn dealer géén 1.8 TSI had staan. Bij Pon hadden ze (helaas) alleen een Combi-uitvoering staan, maar goed het was mij te doen om te motor uit te proberen. Wat me gelijk opviel, was dat de motor (bij het optrekken) meer "herrie" maakte dan mijn huidige 1.8 Turbo. Of dat nu komt omdat het een Combi-uitvoering was of misschien toch het verschil tussen 20 kleppen (bij huidige motor) of 16 kleppen (bij nieuwe motor) per cylinder????
Ik vond de auto overigens wél lichter sturen.
De nieuwe motor heeft weliswaar 10 PK meer, maar of je nu in 8,3 of in 8,0 seconden naar de 100 gaat, dat verschil merk je denk ik niet. Ik ben ook zeer benieuwd naar het Columbus navigatiesysteem. Afwachten dus maar.

Heel veel plezier toegewenst met je nieuwe auto.
We horen wel hoe hij bevalt.

Roel

Lid
Als ik je verslag lees, TurboPower, dan zal ik binnenkort ook maar eens een proefritje maken met de 1.8TSI om te vergelijken met de "oude" 1.8T. Ik lees dat met name de trekkracht onderin beter is dan bij de oude motor. Het verbaasd me achter dat de motor meer herrie maakt (zou toch niet veel uitmaken of het een combi of een HB is?).
Ik ben benieuwd of de 1.8 TSI een alternatief is voor de 2.0 TFSI RS.

Na bijna 6 jaar met zeer veel plezier rondgereden te hebben in een Octavia I HB 1.8 Turbo (Elegance) vandaag de knoop toch maar doorgehakt en de Octavia II HB 1.8 TSI Attractive Business besteld.
:yeah:
Van Diamond Silver Metallic ben ik nu overgestapt naar Cappuccino Beige Metallic. Ik hoop dat deze kleur me net zo zal bevallen als de Diamond Silver Metallic. (Daar zag je niet zo veel op.)

Naast Attractive Business (met uiteraard het Columbus navigatiesysteem) ook nog de volgende extra's/opties genomen:
- ESP met Hilhold controle
- Electrisch glazen schuif-/kanteldak
- Ruitenwisser met sproeier achter
- Alarm met interieurbewaking, hellingshoekdetectie etc..
- Handsfree Carkit (Bluetooth) zonder steun voor GSM
- Afneembare trekhaak (13 polig met verloop naar 7 polig)
- 8-Delige dorpelbeschermers met alu-inleg
- Mattenset etc...

Levertijd zou 8-10 weken zijn, dus ik zal nog even geduld moeten hebben.

Omdat levering eigenlijk in week 20 zou plaatsvinden en ik (nog) niets gehoord had van de dealer, ben ik vandaag maar even langs gegaan. Wat dacht je wat; Hij was inmiddels gearriveerd en kon over ca. anderhalve week geleverd worden. Na wat aandringen heb ik het voor elkaar weten te krijgen dan ik hem toch a.s. vrijdag al op kan halen.:yeah:

Ik ben vervolgens gelijk even bij de auto gaan kijken. Ik heb de kleur nu voor het eerst in de buitenlucht gezien en dat Cappuccino Beige is toch wel een heel mooie kleur hoor. Ik zag ook (ondanks het feit dat ik de bluetooth module zonder telefoonhouder had besteld) dat deze wel af fabriek gemonteerd was. De dealer zal dus zelf de houder moeten demonteren en daarnaast de strip op het dashboard en de rand om het Columbus navigatiesysteem moeten vervangen.

Het aftellen kan dus beginnen. Nog (maar) 7 nachtjes.

cvegreen

Forumguru
Het zullen 7 zenuwslopende nachtjes worden .
Ik hoop voor u althans dat u toch goed kan slapen , en daarna genieten man.

Zzz

Nieuw lid
Ha TurboPower, dan krijg je hem met een beetje geluk met 'n nieuw kenteken! Ik heb inmiddels zo'n 2000km met mijn 1.8 TSI combi gereden, en het bevalt echt super, ook vergeleken met m'n vorige O1 1.8 20v Turbo. De motor is nog wat stiller, trekt nog wat gelijkmatiger en maakt (veel) minder toeren. En als je dan toeren maakt, loopt hij mooier. De oude 1.8 ging boven de 4000 rpm (160 km/h) een beetje rauw lopen. De 1.8 TSI blijft bij dit soort toerentallen (4000 rpm = 190 km/h) mooi rustig. Er staat een leuk artikel over de ontwikkeling van dit blok op de site van amt.nl, zie de link

http://www.amt.nl/web/show/file/id=125478/filename=2007_2_24_motoren.pdf/page=84832

Ook de wegligging van de O2 is net wat strakker dan de O1, dus op alle fronten beter. Veel plezier ermee!

Ha TurboPower, dan krijg je hem met een beetje geluk met 'n nieuw kenteken! Ik heb inmiddels zo'n 2000km met mijn 1.8 TSI combi gereden, en het bevalt echt super, ook vergeleken met m'n vorige O1 1.8 20v Turbo. De motor is nog wat stiller, trekt nog wat gelijkmatiger en maakt (veel) minder toeren. En als je dan toeren maakt, loopt hij mooier. De oude 1.8 ging boven de 4000 rpm (160 km/h) een beetje rauw lopen. De 1.8 TSI blijft bij dit soort toerentallen (4000 rpm = 190 km/h) mooi rustig. Er staat een leuk artikel over de ontwikkeling van dit blok op de site van amt.nl, zie de link

http://www.amt.nl/web/show/file/id=125478/filename=2007_2_24_motoren.pdf/page=84832

Ook de wegligging van de O2 is net wat strakker dan de O1, dus op alle fronten beter. Veel plezier ermee!

Zzz

De dealer zou morgen het kenteken aanvragen, dus als het goed is krijg ik inderdaad een nieuw kenteken.
Ik had echter het gevoel, dat de nieuwe motor juist minder stil was dan mijn huidige Octavia 1.8 T 20v. Misschien is het mijn verbeelding hoor, maar kan het soms zijn, dat een combi wat rumoeriger is dan een hatchback??? (De proefrit was nl. in een combi)
Ik zag dat ook jij een 1.8 TSI hebt. Kun jij mij misschien vertellen wat je moet tanken? De dealer gaf aan Euro98. Je zou echter af en toe ook wel Euro95 kunnen tanken. Aangezien ik altijd Shell tank, zal dat (neem ik aan) Euro95 Vpower moeten worden. Ik kreeg echter ook van een forumlid te horen, dat op het technisch datablad RON95 zou staan bij de 1.8 TSI motor. Wellicht dat jij mij hier iets meer over kunt vertellen?
Nog 4 nachtjes slapen!!!

Zzz

Nieuw lid
Ha TurboPower,

Qua geluid kan het aan mij liggen. Lawaai is toch persoonlijk. Bij de O2 hoor je de banden het duidelijkst, bij de O1 (bij wat hogere snelheden) de motor. Zowel de O1 als de O2 zijn combi's, dat kan ook uitmaken. Wat natuurlijk ook uitmaakt is dat ik tussendoor 2 jaar in een Honda heb gereden...

Wat de brandstof betreft: het instructieboekje en het tankklepje melden Euro95. Mij is uitgelegd dat Euro98 door toevoegingen een reinigende werking heeft. Als je altijd Euro95 tankt, bestaat het risico dat de verbrandingsruimte en met name de injectoren gaan vervuilen, wat in extreme gevallen problemen kan veroorzaken. Af en toe een tank Euro98 houdt je injectoren schoon.

Ik denk dat ik er af en toe een tank Euro98 in ga gooien, kwaad kan het alleen financieel...:crazy:

TL@

Forumguru
Zolang de motor niet pingeld (wat niet het geval zal zijn) dan kan 95 geen enkel kwaad denk ik.
Mijn broer zijn oude XSara 2.0 VTS verbruikte een stuk minder op 95 en de prestaties waren gelijk.

Dat reinegende van 95 is eerder commerciële praat denk ik.

Het zal in ieder geval geen kwaad kunnen voor de motor, niet voor 95 en ook niet voor 98, dus doe gewoon waar je jezelf het beste bij voelt.

Persoonlijk tank ik liever diesel :680:

cvegreen

Forumguru
ik heb sinds ik mijn F1 heb al iedere keer 95 getankt. Om twee redenen. De prijs daarvoor is toch nog iets lager dan de 98 en in het klepje staat ook 95 en 91 .

TL@

Forumguru
98 was toch aanvankelijk ook bedoeld als vervanger voor de oude autos die niet op 95 kunnen rijden?

Nee, niet echt. Vroeger had je 95 en 98 met lood. Dan is de 95 met lood eruit gegaan. Dan de 98 met lood eruit en vervangen door 98 met loodvervanger en dan is de loodvervanger er volledig uit gegaan en moest je maar een busje gaan halen in de shop. Heb het nog meegemaakt met een Kadett 1.6. Was toen wel vreselijk vervelend.

___JC___

Forumguru
98 was toch aanvankelijk ook bedoeld als vervanger voor de oude autos die niet op 95 kunnen rijden?

Oude auto's rijden beroerd op 98, Vpower en al die andere nieuwe brandstoffen. Mijn ouwe V8 gaat pingelen op 98 en op 95 niet. Overigens heb ik in Leiden nog een pomp gevonden die loodhoudende benzine heeft. Is helaas wel duur.

Desperado

Forumguru
Nee, niet echt. Vroeger had je 95 en 98 met lood. Dan is de 95 met lood eruit gegaan. Dan de 98 met lood eruit en vervangen door 98 met loodvervanger en dan is de loodvervanger er volledig uit gegaan en moest je maar een busje gaan halen in de shop. Heb het nog meegemaakt met een Kadett 1.6. Was toen wel vreselijk vervelend.
Ik had het dus wel goed, maar het is dus weer veranderd.Dank voor de uitleg/aanvulling.

Bovenaan Onderaan