Beste manier voorruit ontdooien Octavia E-Tec 1.0

Bouwtjeee

Nieuw lid
Goedemorgen allen,

Ik ben sinds een paar maand in het bezit van de Octavia E-Tec 1.0 en vanmorgen de eerste keer de ruiten moeten krabben.

Ik heb een knop onder het scherm zitten met voor en achterruitverwarming, waarbij je de temperatuur op warm kan zetten.
In het display heb je ook bij Intel de optie op vrij zicht te zetten, maar dan hoor ik hem voor mijn gevoel weer niet blazen.

Vergeleken met mijn voorgaande Opel Insignia gebeurde er voor mijn gevoel helemaal niks, behalve toen ik het met de hand deed haha !

Wat is nou precies de beste/snelste tactiek wat je precies allemaal moet aanzetten dat als je de zijruiten hebt gedaan de voorruit ook al wat minder is geworden ?
En tijdens het rijden omdat er dan warmte zit in de auto het beslaan tegen te gaan ?

Alvast bedankt voor de reacties mensen !

Gr Roelof

Schakel de verwarming op de voorruit in (ontdooi stand in infotainment?)

Zet de airco aan als die aanwezig is, dit ontvochtigt de lucht en versnelt het ontdooien.

En nu….wachten….

Bouwtjeee

Nieuw lid
Goedemorgen,

Bedankt voor je input !

De ontdooi stand op het scherm, zit even na te denken maar is dat die vrij zicht, want de overige standen die me zo bij staan is koele lucht, handen verwarmen etc. als stand.

Gr Roelof

Captain Hook

Forumguru
Voorkomen is beter dan genezen!

M.a.w. als er voorruitkrabweer (mooi woord) verwacht wordt, leg je ff zo'n flap over je voorruit (voor een paar euro te koop bij b.v. de Action) de avond tevoren.
Die pak je er af en voila, vrijwel schone voorruit. En dat is sneller dan krabben of wachten totdat allerlei blazers de boel schoongeblazen hebben. :jaja:
Oh ja, en zorg dat vooral de binnenzijde goed schoon & ontvet is. Dat voorkomt ook het hechten van condensdruppels.

Inmiddels heb ik een auto die ik afstandsgestuurd laat voorverwarmen, inclusief voorruitverwarming. En dan is het altijd fascinerend om te zien, hoe in de minuten vóór vertrek, al het ijs en/of sneeuw langzaam van de auto verdwijnt. :cool:
(kost me circa 20-50 cent aan kWh verbruik via de laadsteker)

Maar als je dat niet hebt, zul je moeten anticiperen op dit soort weersomstandigheden.

Bouwtjeee

Nieuw lid
Dat is zeker de manier !

Alleen had dit niet helemaal voorzien, en omdat ik de auto nieuw heb was ik ook wel benieuwd hoe snel hij zou ontdooien, vooral als ik van een 2016 auto naar 2021 ben gegaan haha !

Arjan1985

Forumguru
Wat helpt is de zonnekleppen naar beneden. Dan blijft de lucht hangen onder je ruit ipv dat het weg gaat in de ruimte in je auto.

Ja de airco werkt goed. Want als ik geen airco aan zet heb ik binnen 5 minuten beslagen ramen. Met airco aan blijven ze mooi schoon

andrehj

Forumguru
Zet de airco aan als die aanwezig is, dit ontvochtigt de lucht en versnelt het ontdooien.
Kun je uitleggen hoe de airco (die in het beste geval de lucht binnen in de auto ontvochtigt, maar bij vorst wordt uitgeschakeld) zou helpen om de ruit aan de buitenkant van de auto te ontdooien?

Bovenaan Onderaan