Best zuinig zo'n 1,6 tdi

mkmons

Actief lid
Ik keek deze week op de verbruiksmonitor van Autoweek.nl en zag daar een aantal mensen die substantieel zuiniger rijden dan ik met zo'n 1.6 TDI. Nou rijd ik écht rustig; streepje 100 waar je 100 mag (en dat is 90% van mijn kilometers) en meestal streepje 115 waar je 120 of 130 mag. Met die rijstijl haal ik meestal 4,7 of 4.8 liter op 100 km (zelf gemeten, kilometers afgezet tegen liters, maar de boorcomputer wijkt daar nauwelijks van af). Rijden die andere mensen dan écht als een bejaarde (niet denigrerend bedoeld overigens) of is mijn stijl van het nieuwe rijden toch niet de zuinigste?
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
@mkmons, zoals je je rijstijl beschrijft lijkt het wel op wat ik doe, en volgens je handtekening is de auto ook vergelijkbaar, de jouwe is wel bijna 2 jaar nieuwer. Mijn verbruik is gedurende het eerste half jaar, 15000km wat afgenomen, de laatste 2 jaar vrij constant.

Ik rij meestal 105 op de teller waar je 100 mag (en dat is dan ongeveer 100 in het echt), meestal niet veel harder waar je 120/130 mag. Wat ik daarbij wel doe is als ik ga inhalen en ik zie auto's in m'n spiegel dat ik dan toch even flink gas bij geef. Ik heb zelf een hekel aan mensen die erg lang over zo'n inhaalactie doen, dus daar wil ik zelf me ook niet schuldig aan maken. Alles bij elkaar is denk ik ook zo'n 90% van mijn kilometers.

Ondanks dat is de mijne dan toch kennelijk flink zuiniger, als ik de vakanties weglaat (dan rij ik meestal harder, 130/140, verbruik is dan 5.2/5.3) zit ik toch wel een paar tienden gunstiger als jij, 4.3, 4.4 liter/100km (ook zelf gemeten, maar evenals bij jou wijkt m'n boordcomputer niet veel af). Wat me wel opvalt is dat ie volgens de boordcomputer in het eerste deel van iedere rit, voordat de zaak lekker op temperatuur is, aanmerkelijk meer verbruikt dan de rest van de rit. Mijn snelwegritten zijn vrijwel altijd zo'n 70km. Misschien maak jij vaker korte ritten?
 

mkmons

Actief lid
Hm... mijn woon-werk rit is ruim 40 km, waarvan 35 km snelweg, en 2 à 3 dagen in de week begin of eindig ik de dag met een kort ritje van/naar school of BSO om de kleine skodafan weg te brengen of op te halen. Verder doe ik ook wel eens boodschappen, maar het overgrote deel van mijn reizen gaat over de snelweg met ritten van minstens 40 km.
Overigens... als ik op vakantie ga en 130/140 rijd, haal ik die 5,2/5,3 echt niet. Eerder 5,6/5,7. Geen idee waar dat aan zou kunnen liggen.
Ten slotte: ik heb inmiddels 30.000 km op de teller staan, dus ingesleten/ingereden is mijn O2 inmiddels echt wel.
 

Skodasuperb2011

Actief lid
Mijn verbruik over de laatste 71.336 km ( 93 tankbeurten) 5,45 l /100km ( 1:18.35) Brandstofkosten : Eur.7,61 per 100 km
1,6 CRTDI amb.bus.
 

Joske

Forumguru
Afhankelijk van de snelheid en weersomstandigheden rij ik soms in 5e ook zuiniger dan in 6e. Het toerental bij 120km/u is dan niet altijd interessant voor het verbruik, dan ga ik natuurlijk af op boordcomputer, welke ook al eens een vertekend beeld durft te geven.
 

TooTall

Forumguru
Ik blijf erbij dat met een beetje gezond nadenken je met een 2 liter + zesbak even zuinig kan rijden als met een 1.6. Het maakt niet uit wat onder de motorkap zit, maar het maakt wel uit wie er achter het stuur zit.

Misschien moeilijk te geloven, maar vandaag een ritje Hasselt => Overpelt => Eindhoven => Overpelt => Hasselt gedaan met mijn 2.0 CR zesbak. Toen ik thuiskwam had ik 4.4 L/100km gemiddeld...En dat is zeker niet traag gereden, zelfs op sommige stukken goed doorgegeven..voor de rest, zone 50 naald op 55, zone 80 naald op 85, alleen op de autostrade verkies ik 110 te rijden op de teller ipv. 120/130. Wel véél anticiperen (zonder te hinderen), vér vooruit kijken...

Had 307km op de teller staan sinds de laatste tankbeurt bij thuiskomst, en nog een actieradius van 930km...natuurlijk gaat dit nog naar beneden, maar haal op de boordcomputer normaal +/- 5.0 L/100km. Winterbanden erop is wel meteen 0.5 L/100 erbij.

Dit is wel een verschil tussen de waardes van mijn maxidot en spritmonitor, daar telt hij 0.2-0.3 L/100km bij.
 
Laatst bewerkt:

mwhite

Forumguru
Ik kom steeds 1.18 na 3000km 1.6 tdi abt. en regelmatig trek ik hem effe door.
Maar woon/werk verkeer hou ik het netjes...
 

Piet

Nieuw lid
Ik ben een van de mensen die volgens de verbruiksmonitor van Autoweek zuiniger rijdt. Ik moet zeggen dat het verbruik van mijn Superb mijn verwachtingen al meer dan 110000 kilometer overtreft. Ik rij weliswaar regelmatig op 80 km wegen en ook veel in de Randstad met zijn snelheidsbeperkingen en bijna nooit in de stad. Maar ik ben geen bejaarde en heb ook niet een dergelijke rijstijl. Zelfs snelle rit (ruim 140 op de teller) afgelopen jaar naar Zuid Frankrijk met 4 volwassenen en bagage leverde een gemiddeld verbruik op van 5,4/100km. Dit over bijna 3000 kilometer. Conclusie mijn Superb is best wel zuinig!
 
Bovenaan Onderaan