Best zuinig zo'n 1,6 tdi

rickvandevelde

Senior Member
Op kantoor heb ik de brandstofkosten van mijn auto opgevraagd van de eerste 11 maanden dat ik mijn superb combi met 1.6 tdi motor heb.
Gemiddeld over deze maanden (60.000 km) kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 19,55.
Hierbij zitten ook de regelmatige autobaan kilometers in Duitsland en de vakantiekilometers met mijn trailer met boot van 1500 kg.
Start/stop schakel ik altijd uit en ik heb geen lagerolweerstandbanden maar 17 inch LM.
Ik let niet op zuinig rijden en rijd in Nederland op mijn kilometerteller meestal 5 a 8 km/h boven de maximaal toegestane snelheid.
Verbruik komt overigens aardig overeen met wat de boordcomputer aangeeft.

Super tevreden dus!
 

Vanenkelen

Forumguru
Het een Passat gehad met deze motor, maar daarbij kwam ik niet onder de 1:17,5 over een jaar genomen. Ongeveer 40000 km waarvan 5000 vakantiekilometers (autobahn). Dat doe je (of je Superb) dus erg netjes!
 

mkmons

Actief lid
Ik merk hetzelfde bij mijn O2, overigens wél met S/S en lage-rolweerstand-banden. Buiten de vakanties om zit ik op ongeveer 4,7 l / 100 km en ook hier komt dat bijna altijd overeen met wat de boordcomputer aangeeft. Dat was bij mijn vorige O2 1.9 TDI uit 2005 wel anders...
 

lawewing

Forumguru
Knap hoor! Dat red ik met mijn O2 uit 2007 bijlange na niet. Ik kom niet onder de 1 op 17 km. In mijn verdediging: er ligt wel 18" lichtmetaal onder.
 

mkmons

Actief lid
Maar jouw O2 uit 2007 zal nog een 1.9 TDI hebben en geen 1.6 TDI. Mijn persoonlijke ervaring is dat de 1.6 TDI zeker 10% zuiniger is; met de 1.9 TDI zat ik meestal rond de 5,4 l / 100 km.
 

yves1966

Forumguru
oei, val ik even uit de toon.
1.6 TDI met verbruik rond de 7-7.5L (700-750km met volle tank)
Ik rij veel korte afstanden ( 10-15 km ) en met een normale rijstijl haalt mijn 1.6 TDI meestal per tank 5.8 of 5.9 liter, eens met een tank heel sportief gereden en zat dan maar aan 6.5 liter :pieker:
 
Bovenaan Onderaan