Beslagen ramen Yeti

Freekw

Actief lid
Wij hebben een Yeti uit 2015 1.4 en bij temperaturen onder 0 graden buiten slaan de ramen enorm aan.
Dit is niet weg te krijgen met de blower gericht op de ramen. Het lijkt er op of er zeer vochtige lucht in de auto word geblazen.
De lucht stinkt ook.
Soms heb ik het idee dat er ergens in het verwarmings gedeelte regenwater blijft staan wat gaat verdampen bij verwarmen.
Heb de airco al laten reinigen (ivm stank) maar helpt niet. ook een nieuwe interieur filter helpt niet.
Heeft iemand suggesties hoe dit komt?

Frup

Forumguru
Wellicht schimmel op de aircoverdamper. Heb dat ook eens gehad met vorige Yeti. Zoek maar eens op.
Je schijnt daar zelf niet goed bij te kunnen (misschien hebben andere leden daar een idee bij).
Er zijn bedrijven die dat professioneel kunnen oplossen met Ozon. Ik heb toen zelf een Ozongenerator gekocht. Uiteindelijk heeft dat effect gehad, maar de auto stinkt daarna een tijdje naar ozon. Dat is overigens niet ongevaarlijk, goed en lang luchten is noodzakelijk.

Tees

Donateur
Die schimmel kan wellicht de stank veroorzaken, maar het vocht moet toch ergens vandaan komen. Grootste kans is dat er ergens in de auto lekkage zit waardoor er water/vocht in de auto zit, dat door de ventilatie dan zorgt voor condensvorming.

EdK

Forumguru
Niet de ventilatie op recirculatie staan toevallig ??
Want dan beslaan de ramen ook als binnen al vochtig is door natte jassen of natte matten door lekke deuren
En kijk eens in kofferbak onder de plaat waar reserve wiel zit of de compressor

PizzaPieter

Donateur
Mss beginnen met de hele auto langs, met name de vloeren, en voelen of het vochtig is.

Ónder de vloermatten bij bestuurder, bijrijder en achterin, maar zoals eerder ook gezegd, onder in de bak vh reservewiel. Bij bestuurder en bijrijder ook de stoffen 'zijkanten' en 'voorkanten'.

Freekw

Actief lid
In de kofferbak is het droog afwateringen bij de voorruit zijn vrij, recirculatie kleppen functioneren . Op de vloer voel ik geen nattigheid.
Heeft iemand een exloded view van de airco radiator? En de afwatering van de airco?
Kan ik via het gat van het interieur filter bij de radiator van de airco? Om deze met een stoomcleaner te reinigen?

Laatst bewerkt:

Freekw

Actief lid
Ja het is echt erg, Met name bij vries weer. Heb de vloer overal gevoeld maar vind geen nattigheid.
Is er ergens in het verwarmings systeem waar water in kan staan?
Ik zoek het toch daar ergens. (maar ik kan het mis hebben)

PizzaPieter

Donateur
En ook ónder je reservewiel gekeken? Dus echt onderin de bak? En de kofferbak mat?

Als je zoveel last van hebt, zou dat water toch ergens een keer een laagste punt moeten opzoeken.

Welke ramen zijn het ergste? Voorruit? Achteruit?

Freekw

Actief lid
Even terug komen op die recirculatie klep, hoor je aan de lucht stroom dat deze veranderd als je de knop bediend?

Ja al die plekken bekeken en gevoeld. Alle ramen beslaan erg, de achterraam is met de elektrische achterruitverwarming goed schoon te houden.

Laatst bewerkt door een moderator:

Rallye

Forumguru
Niet de ventilatie op recirculatie staan toevallig ??
Want dan beslaan de ramen ook als binnen al vochtig is door natte jassen of natte matten door lekke deuren
En kijk eens in kofferbak onder de plaat waar reserve wiel zit of de compressor
Dan wordt de lucht toch juist droog? De airco werkt ook bij recirculatie en droogt dan steeds dezelfde lucht?

@Freekw Heb je je ramen al eens afgenomen met Glassex?

PizzaPieter

Donateur
Nope, de uitgeblazen lucht uit je mond en natte jassen lucht wordt dan niet afgevoerd. Recirculatie aan is vragen om problemen (althans, als altijd).
Met airco aan in eerste 5 minuten kan het helpen je auto sneller af te koelen, maar niet voor altijd aan. Je wilt juist verde lucht binnen laten komen, zodat oude lucht via de afvoer aan achterkant auto weg kan.

• Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Het hangt erg af van de omstandigheden of recirculatie helpt om de auto sneller droog te krijgen of juist niet. Als het buiten relatief warm en vochtig is, dan helpt recirculatie zeker, als het juist droog en koud is niet, want dan is de lucht die van buiten komt vaak droger dan wat er van binnen komt.

Tees

Donateur
Ik vraag me eerlijk gezegd af of dat klopt...als de recirculatie aanstaat gaat de lucht toch ook gewoon langs de airco? En dus wordt de lucht daar gekoeld en gedroogd. En als er dan geen (al dan niet vochtige) van buitenaf bijkomt zou dat juist moeten helpen...?

PizzaPieter

Donateur
Recirculatie wil volgens mij zeggen dat er geen verse lucht binnenkomt (handig in een stinktunnel) en dat dus alles wat er al in de auto zit er ook in blijft. Dus geen scheetjes laten!
Maar ik denk (nu) dat het niet 100% luchtdicht is en condens water idd wel afgevoerd wordt.

PizzaPieter

Donateur
Dat gezegd hebbende.....als de afvoer onder/ van de condensator verstopt zit....

Of als de ontluchtingsgaten/drukontlastingskleppen achterin op een of andere manier afgedekt/verstopt zijn, dan verdwijnt er helemaal geen lucht meer uit de auto

Ik lees ook iets over de recirculatieklep die blijft hangen. Kun je HOREN/VOELEN dat de klep anders gaat staan?

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan