Beslagen ramen na wasstraat

Hoi,

Ik heb een Fabia Combi en vandaag weer eens door de wasstraat gegaan, 2 km naar huis gereden. Auto heeft toen 1/2 uur stil gestaan en toen ik weg moest en ik de auto starte had ik alle ramen flink beslagen. De vorige keer na een bezoek aan de wasstraat had ik dat ook. Dit vind ik echt vreemd, aangezien ik dat met mijn oude Fabia nooit had. Voor ik de wasstraat inrij zet ik de recirculatie stand aan en de aanjager uit. Je zou verwachten dat er dan geen vocht aangezogen zal worden. Is dit een probleem wat meer van jullie herkennen of is er iets mis en zo ja, waar zou in het dan in moeten zoeken?

Alvast bedankt voor de reacties.
 

Canon-Eye

Forumguru
Gecheckt op lekkages?
Denk aan de afwatering van een eventueel schuif/panodak, water dat via de parafan onder de voorruit binnenkomt, niet goed sluitend deurrubber, kapotte leiding-doorvoerrubber, kortom allerlei mogelijkheden. Dus check de hele vloerbedekking eens goed op mogelijke vochtige plekken.
 
Heb een stalen dak, geen vochtige plekken in de auto en rubbers van deuren zijn allemaal goed. Het lijkt alsof het water in de luchtkanalen komt en ergens door warmte verdampt. Maar ik kan niet goed zien waar het water de weg naar binnen vind.
 

SuperBartje

Forumguru
Ik vermoed dat de wasmiddelen in de wasstraat de oppervlakte spanning van het water nog wat verlagen, waardoor het water nu net wel tussen bepaalde rubbers door kruipt.
En als het dan verdampt, zit het even binnen.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik zou niet verwachten dat een ritje van 2 kilometer (3-4 minuten?) de auto voldoende opdroogt, al zeker niet bij lagere temperatuur.
 
Rubbers zijn echt allemaal droog, die heb ik direct gecheckt toen ik het probleem opmerkte. Ik ga de afwaterkanalen eens controleren aan de voorzijde, misschien dat die dicht zitten. Mijn vrouw was vergeten mij iets te melden, zie foto. Toen had het geregend en was de auto nog warm van de rit die ik had gemaakt. Het lijkt dus warmte icm water dat ergens binnenkomt en ik vermoed in de luchtkanalen.
 

Bijlagen

  • IMG_1399.jpeg
    IMG_1399.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 43

EdK

Forumguru
dus warmte icm water
ja dan krijg je waterdamp.
Maar goed je gaat ongemerkt toch met natte schoenen de wagen in en dit kan vaak genoeg zijn om de boel te laten beslaan.
En zet me ventilatie nooit op recirculatie met natte dagen , want dan heb je zeker beslagen ruiten achter en als je ff wacht dan ook voor.
Of die kachel nu wel of niet aanstaat.
Probeer gewoon de volgende keer met je ventilatie op normaal of geheel uit...
 

Canon-Eye

Forumguru
Aangeslagen delen op de foto lijken toch wel vanuit de ventilatie te zijn ontstaan - maar dat is maar de helft van het verhaal omdat nog niet duidelijk is hoe het vocht dan IN het ventilatiecircuit is gekomen.
Bij recirculatiestand zou het via de uit de voetenruimte aangezogen lucht kunnen zijn (van de natte schoenen bv.).
Bij normale buitenluchtaanzuiging verdenk ik toch de parafan (die bak onder het rooster tussen voorruit en motorkap), dus ik zou eens goed naar de afwatering daarvan kijken en naar de ventilatieaanzuigopeningen aldaar.

Om er zo snel mogelijk vanaf te komen zou ik het volgende doen
1) verse lucht aanzuigen
2) verwarming en voorruitontwaseming (ventilator) even maximaal zetten;
3) twee (of eventueel alle vier) de zijruiten een klein stukje open zetten zodat de op volle kracht uitgeblazen lucht ook zo vlot mogelijk de auto uitkan.

Ook nuttig: met enige regelmaat de binnenkantvan de ruiten goed schoonmaken/ontvetten, zodat daar zo weinig mogelijk condensatiekernen op achterblijven. Dit vermindert het beslaan en verbetert sowieso het zicht. Gebruik hiervoor KOUD water met een scheutje ammonia; géén warm water gebruiken, want daarmee jaag je het ammoniakgas uit de oplossing waardoor het niet meer op de ruit werkt (maar dan ruik je het wel beter - wat dan weer goed werkt bij verkoudheid) ;) .
 
ja dan krijg je waterdamp.
Maar goed je gaat ongemerkt toch met natte schoenen de wagen in en dit kan vaak genoeg zijn om de boel te laten beslaan.
En zet me ventilatie nooit op recirculatie met natte dagen , want dan heb je zeker beslagen ruiten achter en als je ff wacht dan ook voor.
Of die kachel nu wel of niet aanstaat.
Probeer gewoon de volgende keer met je ventilatie op normaal of geheel uit...
De recirculatie klep stond aan, niet de aanjager, dan zou je denken dan geen water/vocht in de luchtkanalen/auto kan komen. Ik had ook geen natte schoenen, want het was droog weer toen ik de wasstraat in ging. Dus ergens sluit iets niet af of er komt toch ergens water in de luchtkanalen of auto.
 

Herperduin

Forumguru
Mijn 24 jaar oude Golf heeft dit ook gehad. Probleem zat in de metalen plaat die achter de deurbekleding zit tegen de deur aan. Die was niet goed (meer) afgedicht waardoor water via de deur naar binnen kwam maar niet direct zichtbaar. Toen ik opnieuw had afgekit geen vocht meer in auto. Weet niet of dit bij de Fabia ook het geval kan zijn maar wellicht heb je er iets aan.
 

Tees

Donateur
Bij de Fabia 1 was dat ook een bekend probleem, maar voor zover ik weet is dat bij latere generaties niet meer voorgekomen.
 

Tees

Donateur
Een interieurfilter zou toch niet zoveel te maken moeten hebben met vochtproblemen? Tenzij ie volledig verzadigd is of zelfs doordenkt met water, maar dat heeft weinig met de leeftijd ervan te maken, dan is er eerder een probleem met waterindringing tot diep in t ventilatiesysteem (aangezien het interieurfilter ín de cabine zit).
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad als interieurfilter sterk vervuild is kan deze makkelijk verzadigd raken waardoor je vocht in je systeem krijgt. Kan zeker met leeftijd te maken hebben vandaar de vraag wanneer vervangen
 

hemi24

Forumguru
Kijk eens in de kofferbak, of er toevallig geen water in de uitsparing voor het reservewiel staat…
 
Bovenaan Onderaan