Bereikbaarheid thermostaat 1.4 DOHC BBY, Fabia 1

JelleSkoda

Nieuw lid
Hallo mede-techneuten,
Mijn 1.4 BBY motor komt maar langzaam op temperatuur de laatste tijd, dus wou s ff naar de thermostaat en/of deksel kijken. Diverse filmpjes Golf/Polo etc. gekeken en op zich allemaal simpel, ware t niet dat er een bij mijn blok een schakelstang vlak langs loopt waardoor je er onvoldoende ruimte lijkt om het thermostaatdeksel weg te kunnen nemen.
Voordat ik bezig ga; iemand hier ervaring daarmee / tips?
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb bij mijn vorige auto (ook met BBY-blok) eigenlijk nooit op de plek van de thermostaat gelet. Het BBY-blok is ook geleverd in de Polo en de Ibiza/Cordoba, maar mogelijk dat het koelsysteem daar net iets anders in elkaar steekt.
 

turboturbo

Forumguru
Wat @Cordoba zegt; op YouTube staan wel wat filmpjes van een 1.4 thermostaat vervangen van de VW Polo.
Check even of het gaat om een 16V motor (ipv de 8V / MPI) en dan is de gelijkenis denk ik voldoende voor wat betreft de thermostaat.
 

JelleSkoda

Nieuw lid
De BBY-motor is 16V en ik zag al de filmpjes van VW etc, maar het punt is juist dat daar de schakelstangen niet voor lopen en bij mijn Skoda wel, waardoor er onvoldoende ruimte lijkt om de flens met thermostaat weg te nemen. IMG_20181109_162830 (600x800).jpg
 

oco1979

Forumguru
Kan proberen.
deze kan je wel wat kantelen om uit te halen als je losgeschroeft hebt
ga het niet terug vast en wat koelvloeistof bijdoen
anders :
stang losmaken
kogelgewricht
 

JelleSkoda

Nieuw lid
Het gaat meer om de schakelarm die ervoor zit dan de kabel maar goed, zal het wel s proberen.
Wel apart trouwens; bij mijn vorige auto's zat de thermostaat aan het begin; bij de aanvoer naar de radiateur. Zie ik het goed dat deze met de klep aan het einde zit dus het koelwater wat van de radiateur AF komt regelt?
 
Bovenaan Onderaan