Beperkt toerental na start, is dat normaal?

ergees

Lid
goedenavond iedereen,
Vandaag heb ik iets heel vreemds opgemerkt, misschien speelt dit al jaren, maar het is me nooit eerder opgevallen. Mijn octavia een 1.9 TDI uit 2009 met DPF, 233000 op de teller.
Vandaag kocht ik een ODB2 tester, een ELM 327 bluetooth, IK ging daar een beetje mee spelen en testte verschillende gratis apps uit om te zien welke het beste beviel.IK ben een rustige chauffeur en rijdt mijn dieseltje altijd heel rustig warm, ook ga ik nooit overdreven gas geven om de motor te horen brullen als ik stil sta.Daarom heb ik het volgende misschien nooit eerder opgemerkt omdat ik juist vandaag wilde zien hoe de interface o.a het toerental doorgeeft.En wat daarna gebeurde was vreemd, Als ik de motor start( hij was al goed warmgelopen inmiddels) en flink wat gas wilde geven kwam ik niet over de 3000 toeren.Ook na opnieuw starten kwam ik bij flink gas geven niet over dit toerental, de motor reageerde alsof hij werd afgeknepen.Ik ging toch een stukje rijden, en ik kon eigenlijk meteen weer goed in de toeren komen, zo rijd de auto normaal altijd.Dus weer naar huis motor stationair, en ik kon makkelijk(heel heel eventjes) tot 5 a 6000 toeren gas geven.Probleem voorbij dacht ik,dus motor afgezet en opnieuw gestart,en wat denk je hetzelfde gebeurde weer, 3000 toeren maximaal.Dus weer weggereden en al meteen gemerkt de auto loopt gewoon normaal, met tussengas geven en koppeling in,makkelijk richting 4000 toeren. weer naar huis afgezet, gestart en jawel hoor weer hetzelfde max 3000 toeren( het lijkt wel sjoemelsoftware om een ouderwetse roetmeting door te komen).Mij is dit nog nooit opgevallen, want ik rijdt normaal ook altijd rustig weg en sta nooit stationair een peut gas te geven, maar zijn er anderen die zoiets ook meemaken, of kan er een ander onderliggend probleem de oorzaak zijn? graag jullie advies in deze. Overigens er zijn geen foutcodes aanwezig of in de ECU opgeslagen.
MVG Ruud
 

hemi24

Forumguru
Is al jaren zo geprogrammeerd dat de motoren bij stilstand niet verder gaan dan 3000 toeren (TDI's)
 

B.Stuurder

Forumguru
Als je stilstaat is het toerental afgegrendeld bij circa 3000 toeren doordat dan de brandstoftoevoer wordt afgesloten om motorschade te voorkomen bij overtoeren.
Dat is een 2 step, waarbij bij sportauto's meestal de ontsteking wordt aangepast, in plaats van de brandstoftoevoer afgesloten, waardoor er dan vlammen uit de uitlaat komen omdat de brandstof in eerste instantie nog onverbrand in de uitlaat komt (benzinewagens) Bij benzinewagens ligt het toerental meestal rond 3500 toeren vast.
Bij sportwagens wordt dit vaak overruled in de Sport + stand of Race stand
 

ergees

Lid
Bedankt voor deze geruststellende reaktie's.Is dat bij ford tddi's ook zo want in dat geval heb ik de laatse 12 jaar wel heel rustig gereden.Ik heb dat echt nooit geweten.Toch fijn dat je hier steeds wat bijleren kan:thumbsup:
 

B.Stuurder

Forumguru
Vroeger (met een lange OE) was dat niet zo geregeld. Ik meen dat mijn Mondeo (Diesel) uit 2010 wel voorbij de 3000 toeren ging bij stilstand, maar omdat ik overmatig gasgeven bij stilstand in alles met minder dan 8 cilinders een beetje kinderachtig vind, weet ik me dat niet zeker te herinneren.
 

B.Stuurder

Forumguru
Overigens is het goed voor een motor om eens goed stevig te worden gereden zo nu en dan. Dat hij lekker heet wordt en schoon brand van binnen. Wel zorgen dat je de (turbo)motor niet meteen na het rijden uitzet. Even een seconde of 30 tot een minuut laten draaien (afhankelijk of je een stuk rustig hebt kunnen rijden of niet) is beter voor de turbo.
Altijd heel rustig rijden is ook niet goed voor een motor.
 
Bovenaan Onderaan