Benzinetank gaat niet vol. Help!?

SienSuperb

Nieuw lid
Beste Skoda rijders,

Mijn Skoda Superb (2008) heeft een tankinhoud van 60 Liter. Ik krijg er echter nooit meer dan 50 Liter in. Afgelopen week voor een Zomercheck bij de dealer geweest en dit ook voorgelegd. Ik heb daarbij vermeld dat als ik de benzine-dop opendraaien, er veel lucht lijkt te ontsnappen. Zij konden zelf niets bedenken en een telefoontje naar de importeur bracht niets op.

Ik heb met het tanken alles al geprobeerd. Kwartslag draaien, minder ver in doen, van alles, zelfs bij meerdere benzinestations. Niks werkt.

Nu las ik gisteren op een forum dat er een terugroepactie is geweest in 2009 voor dit probleem. Heeft te maken met een dop voor de ontluchting die ze vanuit de fabriek er niet af hebben gehaald. Mijn officiële dealer wist echter van niets vorige week. Hoe kan dat? En wat is nu wijsheid? İs hier iets over bekend bij jullie? Ik wil graag de volle 60 Liter tanken. Vooral met de reis die ik volgende week maak naar Turkije.

Ik lees allerlei tips over gaatjes maken in de benzine-dop voor de ontluchting. Maar ik wil geen 'gekke' dingen doen als het eigenlijk simpel op te lossen is.

Kunnen jullie helpen? Terugroepactie? Een dopje voor de ontluchting er af halen? Met open benzinetank rijden? Toch gaatje maken?
 

yves1966

Forumguru
60 liter zal je nooit kunnen tanken, ik heb de laatste 2 jaar max 55 liter kunnen tanken en dan stond de radius op 15 km.
 

koreaan

Forumguru
In mijn polo blue GT krijg ik zelfs 54 liter in de tank. Kost wel wat moeite maar t lukt wel. Vreemd dat jij niet meer dan 50 kunt tanken.
 

Joske

Forumguru
maar even voor alle duidelijkheid, hoever staat het streepje dan op de tankhoeveelheid?
 

SienSuperb

Nieuw lid
Er zijn ongeveer 2 streepjes over in het display na het tanken van 50 Liter. Er moet echt meer in kunnen.
 

CDK

Forumguru
als je de tank ver genoeg leeg rijd past er wel 60 liter in hoor, ik heb er zelfs al eens 61 liter in gepropt :jaja: maar dan moet je wel een tijdje doorrijden met actieradius 0 in je maxidot.
 

hemi24

Forumguru
Maar de grote vraag is nu: gaat de tank niet helemaal vol, of rijd jij hem niet helemaal leeg..?
 

turboturbo

Forumguru
Ik denk dat ik een bel rondje langs een paar dealers in de regio zou doen met de vraag wie dit probleem + evt. terugroepactie kent en die vervolgens de auto aanbieden ter reparatie.
 

Highway

Forumguru
2010 1.8tsi. Tank zou 60l moeten zijn. Ik rijd tot het lampje ana gaaf, MFD geeft aan ong. 50km resterend.

Ik ga tanken tot ik niets meer in de tank kan krijgen. Dat is rond de 50 liter.

In het instrumentenpanneel, wijst de benzinemeter aan dat de tank vol zit (ook maar net - wijzer raakt het vol streepje maa net aan).

Nu ga ik rijden. Na een aantal km is de benzinemeter al een stukje gezakt. Na ong. 50km staat die al 1 streepje van max. Hierna daalt die zoals vewacht.

Je kan de benzinemeter bijstellen. Ik wil dit echter nog bij de dealer voorleggen - mogelijk dat ze de meter kunnen kalibreren.
 

Octavia32

Forumguru
2010 1.8tsi. Tank zou 60l moeten zijn. Ik rijd tot het lampje ana gaaf, MFD geeft aan ong. 50km resterend.

Ik ga tanken tot ik niets meer in de tank kan krijgen. Dat is rond de 50 liter.

In het instrumentenpanneel, wijst de benzinemeter aan dat de tank vol zit (ook maar net - wijzer raakt het vol streepje maa net aan).

Nu ga ik rijden. Na een aantal km is de benzinemeter al een stukje gezakt. Na ong. 50km staat die al 1 streepje van max. Hierna daalt die zoals vewacht.

Je kan de benzinemeter bijstellen. Ik wil dit echter nog bij de dealer voorleggen - mogelijk dat ze de meter kunnen kalibreren.

Houd mij op de hoogte van je bevindingen bij de dealer @Highway want ook bij mij gaat naar 50km het eerste streepje al voorbij.
 

Endja

Senior Member
Ik moet wel zeggen dat ze volgens mij wat vals spelen. Op de papieren van mijn vorige O2 Combi stond dat er een tank in zat van 50 l, ik heb zelfs 55L kunnen taken op een bepaald moment. Natuurlijk neem je dan wat risico's maar ik vind het vreemd. Ik zou denken dat je dan met een 60l tank dit ook zou kunnen doen.
 

henriz

Forumguru
@SienSuperb
Sien, je hebt het steeds over benzine, maar volgens jouw eerste bericht heb je een TDI. Daar gaat diesel in.
De reden dat ik hier mee kom is omdat ik dit meteen herken als een 'probleem' dat alleen de diesels hebben.
De Octavia III heeft het zelfde probleem en daar is al heel veel over geschreven: http://www.skodaforum.nl/forum/i/brandstofmeter-en-actieradius-tonen-te-weinig.20532/
60 pagina's, maar je hoeft niet alles te lezen. Ik zal het even voor je samenvatten: (Octavia III TDI specifiek)
Het is erg vervelend voor de motor als een diesel zonder brandstof stil komt te staan. Je kunt niet gewoon even met een jerrycan wat bij gooien en verder rijden. Skoda (o.a.) heeft deze situatie willen voorkomen door een deel van de brandstoftank te 'reserveren'. Voor de Octavia III betekent dit dat de tankinhoud 50 liter is, maar als je de tank 'leeg' rijdt (d.w.z. tot de boordcomputer zegt dat je 0 km resterend hebt) dan krijg je er 43 liter in.
Een tweede punt gaat over de melding 'aub tanken. Nog 70 km'. De boordcomputer schat dat je nog 70 km kunt rijden tot je tank 'leeg' is (dwz alleen de 7 liter reserve nog aanwezig is). Zou je op moment van die melding gaan tanken dan krijg je er bijvoorbeeld 40 liter in. Maar dat kan ook 38 liter zijn, of 42. De boordcomputer leert van jouw rijgedrag, dus die 70 kilometer kan in de loop van de tijd corresponderen met een grotere hoeveelheid brandstof (dan kun je steeds minder tanken) of juist een kleinere (dan kun je steeds meer tanken.​
Ik heb nog geen ervaring met de Superb, maar ik neem aan dat de Superb TDI op de zelfde manier werkt. De getallen zullen anders zijn. Met een tankinhoud van 60 liter waarvan zeg 7 liter gereserveerd is en je tankt wanneer de boordcomputer aangeeft dat je nog 70 kilometer hebt, dan kom je waarschijnlijk op ongeveer 50 liter uit.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zit er eigenlijk ook nog een analoog metertje in die hedendaagse modellen? Gewoon, op basis van een vlottertje in de tank dat géén leereffect of andere electronische foefjes kent?

Ergens in mijn maxidot zit ook zo'n "resterend bereik"-schermpje. Ik let daar helemaal nooit op, voor mij is het metertje voor m'n neus maatgevend en ik weet onderhand vrij nauwkeurig hoeveel liter er in kan bij welk streepje, terwijl het bereiken van het rode gebied een glashelder signaal is dat er onderhand eens een keertje getankt moet worden. Maar zo ver komt het eigenlijk nooit omdat ik altijd wel al eerder net op een "extra-korting dag" langs één van de 3 tankstations in de buurt kom die dit op verschillende dagen van de week aanbieden. Op zo'n moment gooi ik 'm (bij mooi weer althans) vol als er zo'n 30 liter of meer in kan, dan heb ik altijd voldoende bereik om in noodgevallen ook bij nacht en ontij te kunnen uitrukken naar een van de kinderen of zo.
Handig, joh: nooit tankstress... :D
 

henriz

Forumguru
voor mij is het metertje voor m'n neus maatgevend en ik weet onderhand vrij nauwkeurig hoeveel liter er in kan bij welk streepje, terwijl het bereiken van het rode gebied een glashelder signaal is dat er onderhand eens een keertje getankt moet worden.
Ik negeer dat metertje grotendeels. Pas wanneer dat metertje op 0 staat ga ik eens nadenken waar ik graag zou willen tanken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Ik negeer dat metertje grotendeels.
Kan ook.
Maar - ook vanuit mijn beroepsmatige achtergrond, al ligt die tijd inmiddels achter me - hou ik toch altijd rekening met de mogelijkheid dat ik op een ongelegen moment plotseling dringend een redelijk lange rit (thans 100 à 140 km) wil kunnen maken zonder dan eerst te moeten tanken.
Dit eens te meer omdat ik met tanken op de juiste dag bij een van de pompen in de buurt al gauw zo'n 5 cent/liter in m'n zak hou zonder daarvoor extra moeite te doen, afgezien van op jaarbasis een keer of 5 à 10 vaker te tanken dan als ik 'm steeds bijna leeg zou rijden. Voordeel van dat laatste is dan weer dat ik zo goed als nooit in slecht weer hoef te tanken... want met een beetje wind heb je aan zo'n overkapping immers ook niet veel. 't Is een keuze, hè.
 
Bovenaan Onderaan