Benzinemotor icm caravan

Lordje

Actief lid
Zeker weten beamen!
4x4 heeft alleen nut als je geregeld in de modder zit (of daar een caravan uit wilt trekken). De rest van het jaar heb je er alleen maar last van, doordat 4x4 zowel het gewicht als het brandstofverbruik verhoogt.
Van een DSG heb je altijd genot, en ik zou dan ook nooit meer zonder willen.

Dan is er nog de keuze tussen de 2.0 en de 1.8 TSI: Ik zou je aanraden met beide een uitgebreide proefrit te maken. Omdat de 1.8 een lichtere DSG heeft en zelf ook wat lichter is, heft dat het iets lagere motorvermogen grotendeels op, waardoor veel mensen bijna of helemaal geen verschil voelen tussen de 2.0 TSI met DSG en de 1.8 TSI met DSG. Behalve dan in de portemonnee, want de 1.8 is goedkoper, en, zeker met DSG, ook zuiniger.

Over de betrouwbaarheid van de DSG's: T/m modeljaar 2011 waren er diverse koppelingsproblemen met de DSG-7 bakken (die oa aan de 1.8 hangen). Vanaf modeljaar 2012 zijn die opgelost. Van deze DSG's heb ik nog geen problemen op de forums gezien. Momenteel zie ik op de Duitse forums weer wat akkevietjes met de DSG-6 bakken, dus het lijkt er nu op dat de DSG-7 zelfs nog wat betrouwbaarder is dan de DSG-6, maar echt zeker weet je dat natuurlijk pas over 10 jaar....

Hmmm 4x4 heeft meer voordelen dan in de modder rijden. Zonder moeite de helling op, het snellere bochten werk, extra veiligheid, .....

In jou 4x4 denken zit je bij Landrover vrees ik :-)
 

andrehj

Forumguru
Het zal wel aan mij liggen, maar die laatste voordelen van jou snap ik niet. Met mijn voorwielaandrijving ben ik tot nu toe zonder moeite elke helling opgekomen, mijn auto kan veel harder door een bocht dan mij (en vooral mijn passagiers) lief is, en waarom 4x4 veiliger zou zijn moet je me ook maar eens uitleggen, want dat snap ik al helemaal niet. Remmen doe je immers gewoon net als ieder ander op vier wielen?
 

CDK

Forumguru
@ Andreh, ook ik heb het idee dat je met een voorwiel aandrijver eerder bij het grensberijk ben als met 4x4 als ik mijn vorige S2 vergelijk met mijn huidige, is daar toch wel een groot verschil, qua wielspin bij wegtrekken, jankende banden / glijden in het bochtenwerk en zeker op nat en glad wegdek kom ik beter weg met 4x4, maar 1 ding is zeker, ook met een voorwielaandrijver kom je meer dan prima uit de voeten! ook kan je je afvragen of het kostenplaatje (hogere aanschafwaarde/extra onderhouds kosten / hoger brandstof verbruik) het je het waard is...? kortom, het is zeker niet noodzakelijk, maar wel heerlijk om mee te rijden.

greetz Corné
 

andrehj

Forumguru
Dat ben ik met je eens. Als ik met mijn 1.8 TSI snel weg wil op een kruising, resulteert dat eigenlijk altijd in slippende voorwielen, omdat de voorzijde vrij licht is, en de voorwielen het koppel niet aan kunnen. De traction control laat in zo'n geval best veel wielspin toe.
Dat zou voor mij de enige reden zijn om 4x4 te willen. Maar om dan 4x4 veiliger te noemen gaat mij weer te ver. Bij een botsing tegen een hard object (boom / vrachtwagen oid) ben je immers in het nadeel, omdat je met dezelfde kreukelzone een grotere massa moet afremmen.
 

skodaboy

Forumguru
een 4x4 heeft een betere wegligging in bochten,ook bij regen of sneeuw voel je het verschil duidelijk..
het wegrijden op een (steile) helling of op de camping met een caravan aan de haak zal beter/vlotter gaan omdat je meer tractie hebt tegenover alleen een voorwiel aangedreven auto.

en zelfs met een 4x4 heb je soms wielspin (allé ik toch) als je ff snel ergens weg of tussen wil schieten.
echter is de wielspin maar minimaal (halve toer) omdat het systeem meteen ingrijpt en vermogen verdeelt tussen voor en achterwielen..(ben er zelfs al ingeslaagd om achteraan wielspin te créêren) :crazy:

het nadeel van de 4x4 is,dat hij zwaarder is van gewicht,en dat je een meer verbruik hebt,kwestie remweg maakt het géén verschil.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Een auto met voorwiel aandrijving heeft in de bocht de neiging om naar de binnenkant van de bocht te trekken (meer gasgeven is scherper sturen, gas los is ruimer sturen). Een auto met achterwiel aandrijving heeft juist de neiging om naar de buitenbocht "geduwd" te worden bij gasgeven. Het lastige daarvan is, dat wanneer je grip verliest, die neiging precies omgedraaid wordt (een voorwiel aangedreven auto gaat "over de voorwielen" naar buiten glijden, terwijl bij een achterwiel aangedreven auto de achterkant je voorbij komt. Dit alles is vooral van toepassing in het grensbereik. Nu zal je zeggen "dan moet je niet in het grensbereik gaan rijden", en daarmee kun je inderdaad een heleboel voorkomen. Maar soms heb je dat niet zelf in de hand (glad wegdek bijvoorbeeld (en dat kan ook onverwachts voorkomen door olie of zand op de weg).
Een vierwiel aangedreven auto stuurt neutraal, ongeacht de gasstand. In het grensbereik merk je daarom een heel groot verschil en is een vierwiel aangedreven auto stabieler en dus veiliger. Zelfs als je gaat glijden, merk je dat dat veel beter controleerbaar is.
Daardoor is een vierwiel aangedreven auto veiliger.
Het voordeel van betere tractie merk je, behalve bij stoplichtsprints, vooral wanneer je met een aanhanger rijdt. De aanhanger zorgt ervoor dat de gewichtsverdeling van de auto verder naar achter ligt. Daardoor krijgen de voorwielen minder grip. Een voorwiel aangedreven auto heeft bij wegrijden met aanhanger sneller last van slippende wielen. Dat wordt nog eens versterkt wanneer je op een helling staat.

De grote vraag is natuurlijk hoe vaak je bovenstaande allemaal nodig hebt, en hoeveel je merkt van het neutralere gedrag i.c.m. jouw rijstijl. Maar de verschillen zijn er zeker. Hoeveel je ervan merkt en hoeveel je daarvoor over hebt, moet ieder voor zichzelf bepalen.
 

hemi24

Forumguru
Een goede vriend heeft een Audi met Quattro aandrijving en is zeer te spreken over het 4x4 gedeelte behalve bij het trekken van (zware) aanhangers: bij het manouvreren blijkt het gebrek aan wielspin af en toe echt moordend voor de koppelingsplaten.
 

mikehotel

Actief lid
bij het manouvreren blijkt het gebrek aan wielspin af en toe echt moordend voor de koppelingsplaten.

Heb zelf ook een A4 Quattro gehad en regelmatig met grote en zware aanhangers gereden en herken het probleem totaal niet. Iets minder gas en meer gevoel gebruiken?
 
Bovenaan Onderaan