Benzinemotor icm caravan

DuncanMcLoud

Nieuw lid
Hallo allen


Laat me beginnen met mezelf kort voor te stellen. Ik ben een jarenlange trouwe Saabrijder geweest, maar na een hele leuke tijd te hebben beleefd met deze fijne wagen, is het toch tijd geworden om ze in te ruilen.


Na lang uitkijken, zijn we wel gevonden voor de zeer ruime superb.


We doen eigenlijk niet veel kilometers, +-15.000/ jaar, maar we wensen wel een caravan te kunnen trekken van ongeveer een 1.500kg. En daar wringt het schoentje. Op dit forum heb ik al redelijk wat gevonden over caravans icm diesels, maar niet echt over benzine (kan ook wel aan mijn zoekkwaliteiten liggen ;)...)


Dienen we eerder voor de 1.8TSI 4*4 te gaan? Eerder voor de 2.0TSI aangezien dit een automaat is en krachtiger? Of voor de combinatie van beide, de 3.6FSI die misschien wel wat overdreven krachtig is...


Als versie gaan we waarschijnlijk voor de elegance. Ook over de opties heb ik hier redelijk wat gevonden, waarvoor alvast dank. Momenteel staan er aangekruist:

  • afneembare trekhaak
  • MDI
  • mirage afwerking
  • cargo platform
  • elektrische opening van de achterklep
  • soundsystem
  • wegrijhulp en TPM
  • pack elegance Columbus
Zijn er opties die jullie, na zelf er al jaren van te hebben genoten, ons nog zouden aanraden?


Alvast hartelijk bedankt voor jullie tijd / antwoorden.
Mvg
 

andrehj

Forumguru
De 1.8 TSI kan dit best wel aan, ook in combinatie met DSG. 4x4 is pas nodig als je je caravan ook uit de modder wil kunnen trekken.
Mij bevalt de 1.8 TSI in ieder geval best. En omdat deze ook al bij lage toeren veel koppel heeft, combineert deze in feite de pluspunten van de diesel (veel koppel bij weinig toeren) met die van de benzine (stilte). Het enige nadeel van de TSI is dat deze iets meer verbruikt, wat zeker bij het trekken van een caravan wel uit zal maken.
Daar staat tegenover dat de 1.8 TSI momenteel de meest probleemloze motor van VAG is en je met een benzinemotor geen roetfilterperikelen hebt.

Wat wel een aandachtspunt i.c.m. een caravan is: Een of andere boekhouder bij Skoda heeft besloten dat de auto die n.b. trekauto van het jaar werd (de S2) niet over een geschakelde 12V (in het Jaeger stopcontact) hoefde te beschikken..... Stelletje prutsers.
Bij een af-fabriek trekhaak krijg je die dus niet, alleen een constante 12V.
Mogelijke oplossing is het gebruiken van een after-market trekhaak, sommige (maar niet alle!) after-market trekhaak-electro sets zijn nl. wel compleet bedraad.
Een andere oplossing (die ik heb gekozen omdat ik per sé de af-fabriek electroset wilde hebben i.v.m. TSA, trailer stability assist) is het modificeren van de kabelboom van de af-fabriek electroset met een extra geschakelde 12V.
 

Noord26

Forumguru
Van de week voor het eerst met een aanhanger gereden en op een gegeven moment vergat ik dat hij erachter hing. Denk niet dat je daarom te kort gaat komen met een 1.8TSI, zonder 4x4 en zonder DSG..
 

skodaboy

Forumguru
om te beginnen welkom op het forum...:aangenaam:

aangezien je niet zoveel km's per jaar rijdt,kun je misschien idd 'beter' voor een benzine-uitvoering kiezen.
daar ik al jaren een 'diesel' rijder ben heb ik géén ervaring met de huidige benzine-motoren en hun prestatie's.

ik lees hier dat je van plan bent om een caravan van (+/-1500kg) te trekken met je superb.
echter is het wel zo als je een 'lichte' benzine-uitvoering neemt je meteen een max sleepgewicht van 1500kg gaat benaderen..
ook is het zo,als je al ver op het max sleepgewicht zit het rijden op hellingen/bergpassen minder soepel gaat,ook ff 'inhalen' zal niet zo vlot gaan omdat je weinig of niks overschot hebt..

hierbij enkele cijfers;

benzine-uitvoering;

een 1.8 tsi (160pk) 2x4 heeft een max sleepgewicht van 1500kg.
een 1.8 tsi (160pk) 6V/4x4 heeft een max sleepgewicht van 1600kg.
de 3.6 fsi (260 pk) DSG 4x4 heeft een max sleepgewicht van 2000kg.

diesel-uitvoering:

een 2.0l tdi (140pk) 2x4 met/zonder DSG heeft 1800kg max sleepgewicht.
een 2.0l tdi (140pk) DSG 4x4 heeft max 2000kg sleepgewicht.

het ligt eraan wat jij wil en wat jij wil dat de auto aan kan..
succes met je keuze...:xyxthumbs:
 

jalex_h

Forumguru
Maak je geen zorgen, de 1.8 is zwaar zat.
Ik heb zelf een 1.8 met DSG en sleep elke zomer 1500 kg fluitend naar Frankrijk. Zoals Andrejh al schreef, heb je bij een laag toerental al veel koppel. Sterker, tussen de 1500 en 400 toeren heb je gewoon permanent je maximale koppel ter beschikking. En dat is duidelijk merkbaar. De meeste hellingen op de doorgaande wegen kun je gewoon (als je wilt) met 110 km/u nemen en dan nog zit je nog niet aan het eind van z'n kunnen. Met mijn vorige auto (een VWTtouran met een 105 pk 1.9 TDI) lukte dat niet, ook al was het maximale koppel even groot. Niet dat die langzaam was, maar je merkte gewoon dat het koppel boven de 2000 toeren al vrij snel in stortte. Met 90 km/u bergop hield het daar wel mee op.
En ook op steile hellingen wegrijden vanuit stilstand gaat prima. Alleen op dat campingpaadje (minstens 15%) met flink wat grind erop en een linker voorwiel dat op een zanderig talud stond, moest de truckendoos wel even open. Maar ook daar kwamen we zonder kleerscheuren boven.
 

CDK

Forumguru
Hallo allen


Laat me beginnen met mezelf kort voor te stellen. Ik ben een jarenlange trouwe Saabrijder geweest, maar na een hele leuke tijd te hebben beleefd met deze fijne wagen, is het toch tijd geworden om ze in te ruilen.


Na lang uitkijken, zijn we wel gevonden voor de zeer ruime superb.


We doen eigenlijk niet veel kilometers, +-15.000/ jaar, maar we wensen wel een caravan te kunnen trekken van ongeveer een 1.500kg. En daar wringt het schoentje. Op dit forum heb ik al redelijk wat gevonden over caravans icm diesels, maar niet echt over benzine (kan ook wel aan mijn zoekkwaliteiten liggen ;)...)


Dienen we eerder voor de 1.8TSI 4*4 te gaan? Eerder voor de 2.0TSI aangezien dit een automaat is en krachtiger? Of voor de combinatie van beide, de 3.6FSI die misschien wel wat overdreven krachtig is...


Als versie gaan we waarschijnlijk voor de elegance. Ook over de opties heb ik hier redelijk wat gevonden, waarvoor alvast dank. Momenteel staan er aangekruist:

  • afneembare trekhaak
  • MDI
  • mirage afwerking
  • cargo platform
  • elektrische opening van de achterklep
  • soundsystem
  • wegrijhulp en TPM
  • pack elegance Columbus
Zijn er opties die jullie, na zelf er al jaren van te hebben genoten, ons nog zouden aanraden?


Alvast hartelijk bedankt voor jullie tijd / antwoorden.
Mvg
welkom op het forum,
ik rijd zelf met een 3.6 4x4 wat subliem is zowel qua trekkracht als grip onder alle omstandigheden, maar dat is geen auto om een caravan achter te hangen, want dan kan je bij elk tankstation stoppen ;)
maar de 4x4 vind ik wel een aanrader!
de 1.8 tsi heeft daarvoor power genoeg in huis én zoals Andrehj aangeeft het is de meest probleemloze motor.... dsg is fantastisch maar weet niet of dat ook zo is icm met caravan in bergachtig gebied..... alleen is de 1.8 met 4x4 geloof ik alleen met handbak verkrijgbaar, maar dat is in België misschien wel mogelijk.
succes met je keuze! van Skoda als merk zal je geen spijt krijgen!
 
Wel u hebt bijna alles van opties.;)

Een rubberen koffermat past perfect bij de dubbele bodem en is zeer degelijk.
LED verlichting maar dat kan je niet aanvinken bij de dealer.
 

floyd2

Forumguru
Als je het randje kiest met betrekking tot het maximale trekgewicht zou ik me meer zorgen maken om de wegligging als dat de 1.8tsi te kort zou komen.
Ik bedoel als ik de 3.6 lepel in een citigo,dan mag ie nog steeds geen 2 ton trekken terwijl ie dat motorisch makkelijk aan kan.
 

RogerS

Forumguru
1.8 TSI met DSG. Onze caravan mag tot 1440 KG beladen worden.
Altijd meer dan voldoende motor vermogen gehad ook in de bergen en steile hellingen.
1 keer bergop moeten stoppen op een helling van 14%. Het wegrijden was, icm met hillassist, echt supereenvoudig.

Wil je wat meer stabiliteit hebben dan kan ik je wel MAD hulpveren adviseren.
 

DuncanMcLoud

Nieuw lid
Alvast enorm bedankt voor de vele reacties!

Echt leuk om te zien dat er nog velen gepassioneerd zijn door hun wagen waar ze mee rijden :-)

Dat het een benzine zal worden, ligt idd, door de beperkte kilometers die we per jaar afleggen, wel redelijk vast. Enkel de motorisatie ligt nog niet vast. De caravan die we wensen te trekken heeft een maximaal toegelaten massa van 1600kg blijkbaar. En dan zit je bij veel motoren echt wel aan de bovengrens van wat wettelijk toegestaan is. Op caravantrekker.nl (écht een aanrader die site, waarvoor dank :-) ) staat het er ook bij dat dit op het randje zal zijn. En om nu ineens naar een 3.6L te gaan.... Ik denk dat dit ongelooflijk goed zal rijden, maar dat er evenredig getankt zal moeten worden ;)

Misschien dat de 2.0 dan wat meer 'reserve' heeft tov de 1.8, maar dan ben je wel de 4X4 kwijt. Argh... Beslissingen... ;)

Testritjes en de caravan meenemen stelde nog iemand voor, misschien dat dat ook wel handig kan zijn. :-p

Een bijkomend probleem waar ik net op gestoten ben, is de Europese hervorming van rijbewijzen. Momenteel haal ik met mijn Saab geen 3,5T, maar met een zwaardere wagen zal dit wel overschreden worden. En blijkbaar hebben ze het fijne idee gehad van een 'code 96' achter een rijbewijs B te plaatsen. Echter op de lokale rijschool weten ze niet of er een examen gelijk aan BE behaald dient te worden (wat de code 96 dan ook overbodig zou maken) of dat het gewoon een stempeltje dat je dient aan te vragen zou zijn. Bij de politie wisten ze het ook niet en bij het gemeentehuis hadden ze er nog nooit van gehoord. De Vlaamse Automobielbond stelde me voor om binnen een paar maanden terug te bellen... Dank u Europa ;)

Over de opties:
- Dank voor de tip van de rubberen koffermat, na wandelingen de vuile schoenen erop te kunnen plaatsen zal veel schoonmaakergernis vermeden worden ;)
- Ook bedankt voor de tip ivm de Jaeger-aansluiting, zeker iets om in het oog te houden!
- Is de TSA een afzonderlijke optie die aangehinkt dient te worden? Of is deze automatisch bij het onderdeel trekhaak toegevoegd?


Nogmaals dank voor jullie tijd!
 

jalex_h

Forumguru
De caravan die we wensen te trekken heeft een maximaal toegelaten massa van 1600kg blijkbaar. En dan zit je bij veel motoren echt wel aan de bovengrens van wat wettelijk toegestaan is.

Wil je daadwerkelijk tot die 1600 kg gaan, dan heb je inderdaad een 1.8 4*4 of een 2.0 TSI nodig. Maar echt, met de 1.8 kom je echt niets te kort, die heeft voldoende reserves. Onze caravan mag maximaal 1500 wegen, maar (psst, niet doorvertellen!) hij heeft ook wel eens ruim meer gewogen. En dan nog kon ik bergop in de Ardennen van 105 naar 120 km/u versnellen zonder dat daarna de koek op was.
Ben je er toch niet tevreden mee, kun je hem overigens altijd nog laten tunen.
 

andrehj

Forumguru
- Is de TSA een afzonderlijke optie die aangehinkt dient te worden? Of is deze automatisch bij het onderdeel trekhaak toegevoegd?
Nogmaals dank voor jullie tijd!
TSA werkt automatisch (en zonder bijbetaling) bij een af-fabriek trekhaak. Wanneer de trekhaak door de dealer wordt gemonteerd dan werkt het onder de volgende twee voorwaarden:
  1. Je trekhaakelectronica moet ervoor geschikt zijn.
  2. Je hebt een kundige dealer nodig die weet hoe hij een en ander moet coderen.
 

van_der_P

Senior Member
Onze caravan mag maximaal 1500 wegen, maar (psst, niet doorvertellen!) hij heeft ook wel eens ruim meer gewogen. En dan nog kon ik bergop in de Ardennen van 105 naar 120 km/u versnellen zonder dat daarna de koek op was.
Ben je er toch niet tevreden mee, kun je hem overigens altijd nog laten tunen.

Het maximum trekgewicht heeft niet zoveel met de motor te maken. Maar is meer om een veilige combinatie te verkrijgen. De bouw van de auto is daarbij belangrijker dan of de motor het wel of niet aankan.
 

skodaboy

Forumguru
dat het maximum trekgewicht 'beperkt' is om een veilige combinatie te vormen wil ik best geloven.

als je naar de cijfers kijkt,is er toch maar 'weinig' gewichtsverschil (44kg) tussen de 1.8 tsi & de 2.0 tsi.
en toch zit er 100kg verschil op het max sleepgewicht. (1.8 tsi 1500kg,2.0 tsi 1600kg)
en als ik de 2.0 tsi vergelijk met de 2.0 tdi (140pk DSG) is het gewichtsverschil 'slechts' 14kg.
en toch mag de tdi,200kg meer (1800kg) trekken,ondanks dat hij minder vermogen heeft.

ik ben ook eens benieuwd hoe het in elkaar zit met da rijbewijs,
als we op termijn onze papieren editie moeten inruilen voor een electronische,
ik heb een rijbewijs C/E,maar rij al enkele jaren niet meer met de vrachtwagen...:grin:
 

DuncanMcLoud

Nieuw lid
Nog een aantal telefoontjes gedaan naar examencentra, overheidsinstellingen en de commentaar daar is eenduidig... bel na 1 mei nog maar eens terug... grrr

Met een voorlopige onderlinge wissel van caravans in de familie heb ik er waarschijnlijk een van een MTM van 1300kg. Zo blijven zowel de 1.8 4x4 als de 2.0DSG over, beiden onder de 3,5T, dus kan voorlopig gewoon bij mijn rijbewijs B blijven :-) Op caravantrekker.nl komen beiden dan echt goed naar voor.

Van een aantal personen ook de tip gekregen van eerder voor de DSG te gaan dan voor de 4x4. De DSG geeft je volgens hen constant een 'luxevoordeel', terwijl de 4x4 op onze Belgische wegen minder van toepassing zou zijn... Kunnen jullie dit beamen, of eerder ontkrachten?
 

mikehotel

Actief lid
@Duncan:
Keuze 4x4 met handbak of DSG met voorwielaandrijving is erg persoonlijk en afhankelijk van wat je belangrijk vindt. Zelf zou ik voor de 4x4 met handbak gaan, maar ik heb in het verleden de voordelen van 4x4 ook mogen ervaren. Rij je veel in de file, dan lijkt DSG een betere optie. Ik heb overigens bewust voor een handbak gekozen, omdat ik deze als prettiger ervaar in combinatie met de auto. De 1.8TSI is relatief schakellui (als een diesel) te rijden en daardoor is mijns inziens de noodzaak voor DSG niet aanwezig.
 

andrehj

Forumguru
Van een aantal personen ook de tip gekregen van eerder voor de DSG te gaan dan voor de 4x4. De DSG geeft je volgens hen constant een 'luxevoordeel', terwijl de 4x4 op onze Belgische wegen minder van toepassing zou zijn... Kunnen jullie dit beamen, of eerder ontkrachten?
Zeker weten beamen!
4x4 heeft alleen nut als je geregeld in de modder zit (of daar een caravan uit wilt trekken). De rest van het jaar heb je er alleen maar last van, doordat 4x4 zowel het gewicht als het brandstofverbruik verhoogt.
Van een DSG heb je altijd genot, en ik zou dan ook nooit meer zonder willen.

Dan is er nog de keuze tussen de 2.0 en de 1.8 TSI: Ik zou je aanraden met beide een uitgebreide proefrit te maken. Omdat de 1.8 een lichtere DSG heeft en zelf ook wat lichter is, heft dat het iets lagere motorvermogen grotendeels op, waardoor veel mensen bijna of helemaal geen verschil voelen tussen de 2.0 TSI met DSG en de 1.8 TSI met DSG. Behalve dan in de portemonnee, want de 1.8 is goedkoper, en, zeker met DSG, ook zuiniger.

Over de betrouwbaarheid van de DSG's: T/m modeljaar 2011 waren er diverse koppelingsproblemen met de DSG-7 bakken (die oa aan de 1.8 hangen). Vanaf modeljaar 2012 zijn die opgelost. Van deze DSG's heb ik nog geen problemen op de forums gezien. Momenteel zie ik op de Duitse forums weer wat akkevietjes met de DSG-6 bakken, dus het lijkt er nu op dat de DSG-7 zelfs nog wat betrouwbaarder is dan de DSG-6, maar echt zeker weet je dat natuurlijk pas over 10 jaar....
 
Bovenaan Onderaan