Benzine 1.4 74kw motor

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fabia05

Nieuw lid
Heb nieuwe Fabia Combi Equipe+ besteld, die deze week nog wordt afgeleverd. Er ligt een 1.4 74kw benzinemotor in.
Volgens de technische gegevens op bijv. de website, moet er Ron98 benzine in. De 1.4 55kw neemt echter genoegen met Ron95.
Als geen Ron98 wordt gebruikt zou de motorperformance niet gegarandeerd kunnen worden.
Wie heeft hier ervaring mee? Kun je zonder schade en energieverlies Ron95 tanken?

Jan_Hein

Actief lid
Hallo Fabia05,

Gefeliciteerd met je aankoop. Ik rij al ruim 3 jaar met een Fabia met een dergelijke motor. In het instructieboekje staat inderdaad vermeld dat er RON 98 getankt moet worden. Zelf heb dat echter nooit gedaan en merk dan ook geen verschil. Misschien dat de (top)prestatie niet helemaal gehaald wordt maar daar komen we hier toch niet zo vaak aan toe. Misschien in Duitsland wel? Ik weet het niet !!
Heb wel 180 gereden (op de teller) maar dat was niet zo prettig rijden. Dat hou je nooit lang vol, buiten dat ie dan ontzettend begint te zuipen /forum/images/graemlins/473.gif.
Van schade heb ik ook niks gemerkt, want de motor loopt als een zonnetje of naaimachientje en zeker op kruissnelheid van ongeveer 120 km/u. Olie verbruikt ie ook al niet, dus ik kan je niet veel wijzer maken. Ben dus ontzettend tevreden met deze auto, hoewel ie straks wel plaats moet maken, maar da's weer wat anders............

Groeten, Jan-Hein

Fabia

† In Memoriam
Oeps, gooi al twee jaar Ron98 in mijn 101pk benzine motor. Heb toendertijd rond gevraagd maar kreeg geen duidelijk antwoord en heb toen besloten om het instructieboekje maar aan te houden. Ga in mijn nieuwe Fabia 98ron tanken en daarna over op gas.

Groetjes, Rudy

Maarten

Forumguru
Informatie van internet wat misschien wat duidelijkheid kan bieden?

--> RON staat voor Research Octane Number en geeft middels een getal de klopvastheid van de brandstof aan. Hoe hoger hoe meer klopvast of wel de gevoeligheid voor zelfontsteking. In Nederland wordt zoals bekend het meest gereden met RON95 brandstof. Voor het Nederlandse verkeer en standaard auto's goed genoeg. Maar ga je hogere eisen stellen aan de ontsteking en daarmee de klopvastheid van de brandstof is RON98 een beter keuze. Juist deze hogere kwaliteit stelt een chiptuner in staat de ontsteking te vervroegen zonder kans te lopen op pingelen. Pingelen is het resultaat van een onregelmatig of ongecontroleerde verbranding. Op meerdere plaatsen in de verbrandingsruimte ontstaan tegelijk of vlak na elkaar ontstekingen. De verschillende drukgolven komen met elkaar in botsing en dit veroorzaakt een knikkerachtige geluid.

Er zijn een aantal omstandigheden waarbij motoren extra pingelgevoelig zijn. Doorgaans als de omgevingstemperaturen in de verbrandingsruimte hoger zijn. Dat betekent zowel een extra hoge motortemperatuur als een verhoogde inlaatluchttemperatuur. Maar bijvoorbeeld ook koolafzetting in de verbrandingsruimte (gloeiende delen). Compressie verhoging geeft ook een extra risico op pingelen. Wanneer de verbrandingsruimte bewerkt wordt of andere zuigers gemonteerd worden kan er ook eerder pingelen optreden omdat de wervelingen in de verbrandingruimte anders worden. Maar daar krijgt men pas "last" van als men echt gaat tunen.

Helaas is Shell gestopt met de verkoop van RON98 brandstof. Daarvoor in de plaats is er Shell V-Power gekomen. Aan de pomp staat vermeld dat dit een RON95 brandstof is. Maar in werkelijkheid is dit RON97. Bij de wet mag men een brandstof nooit een hoger octaangetal geven dan dat het in werkelijkheid is. En aangezien in Nederland alleen maar RON95 en RON98 mag worden verkocht. Deze Shell V-Power is daarom een prima alternatief voor RON98.

Dutch4x4

Senior Member
Motor zal ongetwijfeld een pingelsensor hebben, dus bij Euro 95 het ontstekingstijdstip aanpassen. Daarom merk je er niks van.

Wat die toelichting van Maarten ook zegt: pas als je gaat tunen (wat bij een atmosferische 1.4 weinig zin heeft), krijg je ECU-programma's waarbij Super Plus (of Ultimate/Excellium/whatever) echt nodig is.

Als je 98 tankt, zul je wel merken dat je motor vinniger wordt én waarschijnlijk iets zuiniger rijdt. Maar door de meerkosten per liter bespaar je waarschijnlijk niks. Als je Ultimate of Excellium tankt, reinig je wel je motor, dus dat is wel een bijkomend voordeel.

Ericpeeke

Actief lid
Ikzelf tank eigenlijk altijd 98. De enkele keren dat ik euro 95 tankte (toen ik m'n Fabia nog maar net had), merkte ik wel wat prestatieverlies, en had ik de indruk dat de auto iets minder zuinig werd. Volgens mij zijn de kosten per kilometer daardoor uiteindelijk zowat vergelijkbaar. Shell V-power tank ik overigens nooit (er is een Tango in mijn woonplaats /forum/images/graemlins/smile.gif)

Maarten

Forumguru
Als ik het allemaal goed belees, is het tanken van 95 geen probleem.
Als je er een kosten baten plaatje van zou maken zou het dus ook niet veel uitmaken wat je nu tankt.
98 is iets duurder, maar dan loopt de auto zuiniger.
95 is iets goegkoper, maar dan loopt de auto iets minder zuinig.

-1+1=0 zullen we maar zeggen

Ik heb overigens de vraag ook aan de importeur gesteld. Het antwoord volgt....

Jan_Hein

Actief lid
Heb even het instructieboekje erop nageslagen. Daar staat in dat zonder problemen RON 95 gebruikt kan worden. Het vermogen is dan wel iets minder.
Toename van verbruik wordt niet genoemd. Zelf rij ik netjes. Niet te snel optrekken, zo min mogelijk remmen (nee.........ik heb nooit schade !!!) Hou me redelijk aan de max snelheid. Het verbruik ligt gemiddeld tussen 1:15 en 1:16. Da's toch niet slecht dacht ik zo. Heb ook altijd de airco aan dus....
Ik heb horen vertellen dat de moderne FSI motoren ook RON 98 gebruiken. Geldt daarvoor hetzelfde als voor de 1.4 16v?

Groeten, Jan-Hein

Laus

Actief lid
hmm...bij m'n 2.0 staat duidelijk aangegeven dat er 95 in moet. Wat zou er gebeuren als ik er 98 in gooi? (Van de leasem mag het niet maarja..)

Jan_Hein

Actief lid
Tja, volgens alweer het instructieboekje kan een hoger octaangehalte geen kwaad.

En de 2.0 is een andere motor (2 kl./cil) dan de 1,4 74 kw.(4kl/cil). Maar nogmaals, ik heb er weinig verstand van, als ie het maar doet. Hoe bevalt trouwens die 2.0 Fabia? Als je de testen leest is het een wat brommerige motor?? Maar dat klopt lang niet altijd en als ik hier zo'n beetje rondlees schijnt men er heel tevreden mee te zijn.

Groeten, Jan-Hein

Maarten

Forumguru
....even on-topic....voor we het weten gaat de rest van dit draadje over de 2.0 uitvoering.

Het gaat hier echt om de 1.4-16v 74kw uitvoering i.c.m. het octaangehalte 95 en 98ron.

No hard feelings anyway.... /forum/images/graemlins/489.gif

Fabia05

Nieuw lid
Bedankt Jan-Hein!
(en alle anderen)

Ik zal morgen meteen het instructieboekje nakijken.

Gr.
Fabia05 /forum/images/graemlins/koffie.gif

JettaFreak

Actief lid
In mijn Polo tank ik vrijwel elke keer Euro 95. Een enkele keer V-Power getankt en in Frankrijk super 98. Maakt allemaal geen verschil. Overigens heb ik in het verleden wel eens motorische storingen gehad. Regelbereik van de lambdasonde in cilinderrij 1 buiten bereik. Dan valt het toerental ineens helemaal naar nul en binnen een seconde ofzo is het weer het oude toerental. En je voelt dan een klein schokje. Heel raar, maar volgens mij komt dat niet van de soort benzine. Is gewoon slechte software ofzo. Ik zou gewoon proberen te rijden op Euro 95. Als je dan toch probleempjes krijgt kun je altijd weer terug naar RON 98.

Groeten,

JettaFreak

/forum/images/graemlins/rockon.gif

Maarten

Forumguru
Hierbij het officiele antwoord van PON:

"Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Voor motoren die op RON98 draaien, kan ook gebruik gemaakt worden van RON95. Het gebruik hiervan kan echter leiden tot een gering vermogensverlies. Het advies van onze fabriek is, gebruik de benzine die voldoet aan de voorgeschreven norm.

Wij gaan ervan uit u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en wensen u vele veilige en plezierige kilometers toe.

Met vriendelijke groet,
PON MOBIEL B.V.

Marjolein Mulder
Customer Service"

Helder antwoord! Probleem en vraag opgelost lijkt mij!
/forum/images/graemlins/489.gif

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
hmm...bij m'n 2.0 staat duidelijk aangegeven dat er 95 in moet. Wat zou er gebeuren als ik er 98 in gooi? (Van de leasem mag het niet maarja..)

[/ QUOTE ]
Geeft geen verbetering, alleen het sneller lichter worden van je portemonnaie...

Hetzer

Forumguru
Ja grappig die "octaan discussie" in Duitsland rijd bijna iedereen op Benzin en dat heeft een octaan gehalte van 91 als ik me niet vergis!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan