Ben ik blij met de groei van Skoda?

AGTon

Forumguru
Goedemorgen,

Ik zit al een tijdje met de volgende gedachten te spelen, en denk dat het nu tijd is om dit in de groep te gooien.

Ik vraag mij af of ik wel blij ben met de groei die Skoda doormaakt.

6 jaar geleden kocht ik een nog geen 3 jaar oude F1 Combi voor een leuk bedrag bij de dealer met een jaar garantie. Skoda was toen een stuk minder bemind door het grote publiek.
Als ik nu een vergelijkbare deal wil maken, dan ben ik gewoon veel duurder uit (natuurlijk meegerekend dat alles duurder is geworden). In mijn ogen omdat Skoda gewilder is geworden bij het publiek.

Corrigeer mij als ik fout zit, maar ik heb voor Skoda gekozen omdat ze degelijke wagens maken die ruim waren voor het geld en niet al te veel poespas aanboden. Misschien wat oudere techniek van VW, maar wel bewezen. Tevens zag je ze een stuk minder 6 jaar geleden en had je nog wat "speciaals" onder je kont.

Overal waar ik nu kijk zie ik Skoda, reclame, nieuwe modellen etc. Nu word ik daar natuurlijk erg vrolijk van, maar op hetzelfde moment denk ik, tja die reclame die wordt doorberekend naar de consument, en des te meer modellen er verkocht worden, des te gewilder zijn ze op de 2e hands markt, des te duurder gaat mijn wagentje straks worden als ik een andere wil.

Wat was er mis met Skoda die achterop de bagagedrager zat bij VW? Dan maar geen hippe modellen, maar gewoon waar Skoda voor staat. Ruim, degelijk en betaalbaar en misschien wel een beetje exclusief.

Canon-Eye

Donateur
Tsja. Dat heet "vraag en aanbod"...

Ruim, degelijk en betaalbaar en misschien wel een beetje exclusief
En zoiets als dit creëert 'vanzelf' extra vraag, met het gevolg dat de directie van Skoda daaraan tegemoet komt met meer aanbod. Die jongens moeten ook om hun bonus denken - logisch toch?

AGTon

Forumguru
Tsja. Dat heet "vraag en aanbod"...

En zoiets als dit creëert 'vanzelf' extra vraag, met het gevolg dat de directie van Skoda daaraan tegemoet komt met meer aanbod. Die jongens moeten ook om hun bonus denken - logisch toch?

Zeker, uiteindelijk draait het allemaal om geld, maar ik weet niet of ik daar zo blij mee ben.

Neptukker

Forumguru
6 jaar geleden kocht ik een nog geen 3 jaar oude F1 Combi voor een leuk bedrag bij de dealer met een jaar garantie. Skoda was toen een stuk minder bemind door het grote publiek.
Als ik nu een vergelijkbare deal wil maken, dan ben ik gewoon veel duurder uit (natuurlijk meegerekend dat alles duurder is geworden).
Is natuurlijk wel prettig voor 'nieuwkopers' zoals ikzelf. Minder afschrijving / hogere inruiprijs als je een andere auto wilt is natuurlijk wel prettig.
Volgens mij komt de hogere Skoda dichtheid in Nederdland ook een groot deel door de leasemarkt. Door het royale aanbod in bijtellingsvriendelijke modellen zijn de afgelopen paar jaar heel wat zakelijke rijders aan de Skoda gegaan. Ik stuikel soms bijna over zwarte OII combi's in belastingontduik uitvoering.

Canon-Eye

Donateur
Ten tijde van mijn eerste Skoda - F1 combi, begin 2002 - moest ik nog behoorlijk doorzeuren voordat mijn baas die uiteindelijk wilde kopen (er werd toen nog niet geleast: wagenparkbeheer was ons vak, als transportbedrijf). Hij was v.w.b. de dienstauto's van zijn medewerkers nogal verknocht aan Volvo, VW en Opel; naar gelang de functie vond hij dat dit de representatieve auto's waren.

Ik kwam uit een VW en was (volgens hem) toe aan een Volvo. Maar op dat moment had ik nog steeds één uitwonende student te onderhouden (dat waren er eerder zelfs 3) dus voor mij hoefde het niet zo duur. Bovendien vond ik het reeds toen juist een statement naar de klanten toe, dat je ook voor minder geld met een keurige en betrouwbare koets voor de deur kon komen onder het motto "wij gooien uw geld niet over de balk".

En volgens mij gaat dit laatste nog steeds op, ook al ontkomt Skoda niet aan de opwaartse autoprijzentrend. Zolang ze de rest maar op enige afstand volgen, blijft het (relatief!) voordelig...

Overigens: mede door dit argument gaf de baas toe, al was het met enige tegenzin. En zie: enkele jaren later stapte één van z'n zonen ook over op Skoda, al betrof dit een zwaar gechipte power-Octavia (maar daar was aan de buitenkant hoegenaamd niets van te zien).

Wilko

Senior Member
Ik zie het probleem niet zo. Ik rijd sinds 2003 Octavia´s (in het begin lease, later van mezelf), en die zijn nog steeds gunstig geprijsd voor wat je krijgt. In de lease vond ik ze echter vanaf het begin best duur, naar ik aanneem vooral vanwege de relatief lagere inruilwaarde t.o.v. duurder geprijsde familieleden uit het VW-concern. Wel is het zo dat voor mijn gevoel de nieuwere modellen auto´s steeds uitgebreidere pakketten krijgen, wat de prijs zeker ook in negatieve zin zal beinvloeden. Als de prijs/kwaliteitverhouding omlaag gaat en er komt een goed alternatief in autoland dan vertrek ik zonder problemen naar een ander merk. Vooralsnog ben ik te spreken over Skoda, en ik verwacht nog wel een paar jaar in onze huidige O2 rond te blijven rijden.

VEEJAY

Forumguru
Tja ik koos voor Skoda om anders te zijn dan de rest... Daar is nu maar weinig van over.

VEEJAY

Forumguru
Dacia? haha er zijn grenzen... Oeps nu maak me zelf schuldig aan wat anderen een aantal jaren geleden van Skoda dachten ;)

sitechris

Donateur
Skoda gaat overigens wel weer meer terug richting Dacia segment. Zie de nieuwe Rapid. Die is goedkoop geprijsd en vrij basic in bijvoorbeeld materiaalgebruik. Maar wel met moderne TSI motoren en veiligheidsvoorzieningen, dus een echte concurrent van Dacia en een betere auto! Slimme keus. De laatste jaren Skoda imo net wat teveel in vaarwater van Volkswagen.

MarcoO2

Forumguru
't Schuurde inderdaad een beetje tussen VW en Skoda. En als VW nóg duurder zou worden, dekt de naam de lading al helemaal niet meer.

Iets meer basic zou ik niet eens heel erg vinden, denk ik, zolang het om een auto gaat die ik puur om rationele redenen koop of lease.

EdK

Forumguru
Dacia? haha er zijn grenzen... Oeps nu maak me zelf schuldig aan wat anderen een aantal jaren geleden van Skoda dachten ;)

Kunt ook nog overstappen naar een LADA , back to the roots...............ijskrabben aan de binnenkant van je raam in de winter Jeahh

darkprojectx

Forumguru
Ik heb voor Skoda gekozen omdat ik toenertijd veel moderns kreeg voor redelijk weinig geld.
De Skoda heeft mijn zijn plus en minputen laten zien, voor de prijs een aardige score.
Echter twijfel ik wel of ik hierna een Skoda Octavia ga kopen, een VW Jetta of BMW 3serie.
Een nieuwe Fabia gaat het niet worden, die past niet bij mij.
Het wordt in ieder geval een auto waar ik mijn eigen ding mee kan doen, anders ben ik hem na een week alweer beu.
Dat de naam van Skoda groter is geworden is mooi, ik gun het ze van harte, en daardoor mogen de auto's best duurder worden, maar dan moeten ze wel mooiere en kwalitatief betere autos gaan maken.
De Superb is wel een mooie auto, maar vind ik weer minder geschikt voor een jonge alleenstaande knul.

Je zou voor de grap eens op het Daciaforum moeten gaan kijken... er gaat een wereld voor je open! ;)

Wel schattig wat voor vragen daar voorbij komen, echt om je te bescheuren! Een voorbeeld;

Beste mensen ,

Ik heb een vraag ik krijg mijn dacia sandero 1.2 16 klepper eind maart
en ik wil een sportuitlaat pot zetten een dtm uitlaat volledig rvs pot

krijg je er meer pk's bij ?
en gaat hij dan ook meer benzine zuipen ?

iemand een idee ? hoop op een reactie

Mvg,
Rayen

:worshippy:
HELD!!!!

The bone collector

Senior Member

Eigenlijk was je dan zelfs al een beetje laat om nog "goedkoop" een Skoda te kopen. De Fabia was de eerste die deftige tweedehandsprijzen had, wat niet verwonderlijk was want het was in feite de eerste Skoda die (mijn inziens) volledig mee was met de tijd/markt. De O1 deed het natuurlijk ook niet slecht. In de jaren daarvoor kon je pas echt goedkoop de VW techniek kopen, maar dan had je natuurlijk eerder een 'oostblokauto'

Ik denk dat we nu ongeveer op een max zitten qua tweedehandsprijs (relatief gezien natuurlijk), de tweedehandsprijzen zullen nooit die van VW inhalen.

Cordoba

Forumguru
Ik denk eerlijk gezegd dat het allemaal relatief is. Ik ben begonnen met Golf I met dieselblok, daarna één met benzineblok: reden betrouwbare auto's voor een redelijke km-prijs. Daarna op zoek naar een vervanger, de Golf II werd het niet: te neutraal stuurgedrag en een flink stuk duurder dan de Golf I en net zo karig uitgerust. De vervanger werd een Seat Ibiza van de allereerste generatie (motor system Porsche): die was goedkoper, veel zuiniger met de brandstof, ietsje ruimer dan de Golf I en behoorlijk wat luxer uitgevoerd, met bijvoorbeeld van binnen uit verstelbare spiegels (mechanisch), de eerste was nog met satellieten aan het stuur, maar de volgende die ik kocht (mijn 1e nagelnieuwe auto) had VW-schakelaars op het dash en was wat dat betreft een stuk betrouwbaarder, en de andere voordelen bleven. Toen ook de 2e Ibiza van deze oergeneratie, langzamerhand vervangen moest worden, ben ik heel lang aan het zoeken geweest naar een geschikte opvolger, maar eigenlijk niets echt naar mijn zin kunnen vinden, en uiteindelijk voor een Corsa als voorlopige opvolger gegaan (mijn grootste misser op autogebied). Na een aantal jaren ergeren aan de slOpel, deze ingeruild en nu weer voor een 2e hands: ik was veranderd van baan en treinforens geworden, de auto was alleen voor in het weekend. De opvolger was een Cordoba SX van destijds 3 jaar oud, deze auto heb ik heel lang gehad, en veel plezier van gehad, tot ie economisch total loss werd gereden. Een andere betrouwbare Seatoccasion was naar mijn smaak veel te duur, reden waarom ik net als 20 jaar eerder toen ik uit een Seat kwam, weer naar Skoda heb gekeken, en anderhalf-twee jaar terug mijn huidige Fabia gekocht voor een redelijke prijs.

De topicstarter heeft het over het groter worden van de Skoda-markt en het duurder worden van de auto's. Ik denk dat het relatief meevalt, als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Seat. Overigens zijn er ook veel mensen die voorspellen dat de Greenlines, Ecomotives, en Bluemotions over een paar jaar behoorlijk zullen dalen in inruilprijs: er zullen er op een gegeven moment veel op de occasionmarkt komen, terwijl de belastingvoordelen zogoed als verdwenen zijn. De waarde van de auto, wordt dan alleen nog vertegenwoordigd door de auto zelf, en niet meer deels door belastingmaatregelen. Ik heb ook het idee dat de groei bij Skoda toch veel geleidelijker is gegaan, ze zijn een beetje gaan groeien met de Felicia, met de Fabia nog een stapje meer, en met de O2 en S2 en de F2 met zijn afgeleiden zijn ze langzaam maar zeker gegroeid. Als ik dit vergelijk met Seat: toen ik in '89 aan mensen vertelde dat ik Seat wilde gaan rijden, dachten ze dat ik me vergiste en Fiat bedoelde, dat maakt duidelijk hoe klein en onbekend het merk toen was. In '91 kocht ik mijn 2e Seat, en toen waren er al veel regio's waar je er heel wat zag rijden, en tegenwoordig staat er op iedere parkeerplaats wel Seat.

Welke kant Skoda opgaat zien we wel, ik heb niet de illusie dat wij daar enige invloed op hebben. Ik kijk of het me bevalt, en trek mijn eigen plan net als de directie van VW/Skoda.

Canon-Eye

Donateur
toen ik in '89 aan mensen vertelde dat ik Seat wilde gaan rijden, dachten ze dat ik me vergiste en Fiat bedoelde
Niet geheel onlogisch - als ik me goed herinner, waren de eerste Seats toch niks anders dan in Spanje onder licentie gebouwde Fiats? Zoiets blijft lang hangen...

sitechris

Donateur
Ik las vandaag in de Autozeitung een artikel over de ontwikkeling van de nieuwe Audi Q2, de nieuwe Tiguan en de Skoda SUV (opvolger Yeti). Verschil tussen bijvoorbeeld Audi en Skoda gaat groter worden. Bij Audi alle luxe en mooi interieur. Bij Skoda duidelijk mindere materialen en minder opties/veiligheidsvoorzieningen maar wel tegen goedkopere prijzen als huidige gamma. De interne concurrentie met VW moet stoppen vinden ze bij VAG. De luxe en afwerking die we inmiddels van Skoda gewend zijn, kan wel eens bij nieuwe modellen verdwijnen. Benieuwd wat ze gaan doen met de opvolgers van de Octi en Superb. Ik hoop niet dat ze daar ook gaan bezuinigen op materiaalgebruik en veiligheidsvoorzieningen.

AGTon

Forumguru
Ik las vandaag in de Autozeitung een artikel over de ontwikkeling van de nieuwe Audi Q2, de nieuwe Tiguan en de Skoda SUV (opvolger Yeti). Verschil tussen bijvoorbeeld Audi en Skoda gaat groter worden. Bij Audi alle luxe en mooi interieur. Bij Skoda duidelijk mindere materialen en minder opties/veiligheidsvoorzieningen maar wel tegen goedkopere prijzen als huidige gamma. De interne concurrentie met VW moet stoppen vinden ze bij VAG. De luxe en afwerking die we inmiddels van Skoda gewend zijn, kan wel eens bij nieuwe modellen verdwijnen. Benieuwd wat ze gaan doen met de opvolgers van de Octi en Superb. Ik hoop niet dat ze daar ook gaan bezuinigen op materiaalgebruik en veiligheidsvoorzieningen.

Denk niet dat ze zullen bezuinigen op afwerking etc, maar ik denk dat er meer opties komen. Je begint gewoon met een kale auto, en die mag je dan zelf verder invullen nagelang je portomonee het leuk vindt.

Dat zou voor mij persoonlijk wel een leuke optie zijn.

Skoda wil natuurlijk niet de huidige klanten kwijtraken omdat ze een SuperB minder maken.

The bone collector

Senior Member

Kan ik goed inkomen. Vandaag is het verschil tussen VW en Skoda niet meer zo groot, terwijl er niets anders opzit dan Skoda als budgetmerk (en duidelijk budget, niet goedkoop) te blijven positioneren, want de beide merken zijn niet complementair. Als je ze op hetzelfde niveau brengt zijn het gewoon concurrenten. En zeker omdat Seat er ook nog ergens moet tussen passen. Langs de andere kant moeten ze bij VAG dan weer opletten dat ze niet minder (skoda)auto gaan bieden dan de concurrentie van een ander 'budgetmerk'. Voor mij was de O1 daar heel goed in geslaagd, was zeker nog geen VW, maar kon wel concurreren met andere merken. De O2 is eveneens een geslaagde auto, maar begint net daardoor in het vaarwater van VW te komen.

Geen gemakkelijke opgave voor VAG om een strategie te bepalen. Intertijd met VW was dat niet zo een probleem, VW werd exclusiever en dat was ook geen probleem. Maar Skoda heeft die speelruimte niet meer en zal daarom een evenwicht moeten zoeken tussen concurrentie met andere merken, en budget imago.

Bovenaan Onderaan