Bekleding reinigen met veel water?

Greenliner

Senior Member
Bij aankoop van mijn Superb combi zag deze er van binnen keurig uit. Na bijna een jaar is het goedje waarmee de garage de vlekken maskeerde verdwenen en blijkt de bekleding dus vol vlekken te zitten. Nu zou ik graag de bekleding kletsnat maken en eens goed schoonboenen. Echter, hoeveel water kun je gebruiken voordat de elektronica storingen gaat geven?Het opdrogen van de bekleding is geen probleem in een verwarmde garage. Mvg.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vroegen hadden we K2R vlekverwijderaar: opsmeren, laten opdrogen tot wit poederlaagje en dat dan wegborstelen. Geen idee of dit (of iets dergelijks) nog bestaat.
Je zou ook een klein model tapijtreiniger incl. extractieschuim kunnen huren, of een kledingstomer proberen?
 

Fabia 123

Forumguru
In aanvulling op de K2R van @Canon-Eye heeft ook het merk HG middelen om tapijt of stoelbekleding schoon te krijgen.
Te koop in de bouwmarkt of supermarkt.
 

EdK

Forumguru
Appie Hijn heeft t ook hoor die HG spullen..

Kunt ook ossegalzeep gebruiken, gebruikte me oma vroeger al en werkt ook en ook nog steeds te verkrijgen...
 

AGTon

Forumguru
@EdK Vraag me nog steeds af hoe ze die Ossegalzeep uit een Os halen.

Is best nog een werkje. Zoek eerst een Os, het liefst uit Oss. Die moet ook niet in zijn beste humeur zijn. Dan moet je de os aanhoren en stimuleren om meer te zeiken en zaniken. Laat hem maar lekker zijn gal spuwen over die nieuwe stier van de boerderij verderop. Dat vangen ze op en maken er zeep van. Nog echt een ambacht.
 

EdK

Forumguru
ze nemen een stier en snijden zijn zaakkie eraf en dan heb je die OS , dan snij je een jaar later zijn GAL er uit en dan hoef je er alleen nog maar zeep van te maken...

Pfffff verwachte je nu ook nog een serieus antwoord @Fabia 123 ????
 

Highway

Forumguru
Ik zou een extractor / tapijtreiniger gebruiken. Hiervoor heb je een klein / smalle zuigmond die hier goed voor werkt.

Als reinigingsmiddel heb ik special reinigingsmiddel voor de extractor gebruikt, maar je n in principe alles wat geschikt is voor stof gebruiken. Dan kan je de extractor gebruiken met schoon water.

Voordeel van een extractor is dat er niet overmatig veel water in het stof blijft. Tevens, daardat de extractor het water er ook direct weer uit zuigt doordrenk je het stof niet. Bij doordrenken wordt het vuil juist verder in het stof gevoerd.
 

Fabia 123

Forumguru
Pfffff verwachte je nu ook nog een serieus antwoord @Fabia 123 ????[/QUOTE]

Net zo serieus als anders.

Gelukkig zijn er mensen die niet alles heel serieus nemen, kunnen we nog eens lachen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

AGTon

Forumguru
Nadeel ervan vind ik dat daarna de bekleding /vloerbedekking veel sneller vuil word.
Dat was mijn ervaring namelijk na mijn vloerbedekking ermee gedaan te hebben..

Is dit niet de cirkel redenatie? Door de tapijtreiniger wordt de stoel een stuk schoner dan gebruikelijk, daardoor zal hij ook eerder "vies" worden of lijken :)
 

Highway

Forumguru
Als je de stoel reinigd met de juiste middelen, wordt deze niet sneller vies.

Juist het tegenover gestelde - sommige middelen laten juist een vuilafstotend laagje achter. Voorwaarden van een waterafstotend laagje, is dat het stof eerst goed schoon is.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je eerst moet kijken wat het vuil is/wat de vlekken zijn. Kunnen het bijvoorbeeld droogvlekken zijn, van regenwater dat bij openen van het portier op de zittingen valt? (bij sommige modellen een echt probleem), of is het 'gewoon' aangekoekt vuil of heeft het nog een andere oorzaak?

Vlekken maskeren op een stoelbekleding van textiel, is nu niet iets wat makkelijk is. (krasjes en dergelijke op de lak maskeer je stukken makkelijker) Wat ook nog mogelijk is, is dat de stoelen met een overmaat aan sop gereinigd zijn, waardoor er veel sop binnenin het stoelschuim zit, en dat dit langzaam naar boven komt. Als dit het geval is,kun je proberen om met gewoon lauw water de stoel te reinigen en direct met een extractor of waterstofzuiger er zo veel mogelijk water uit te zuigen.

Overigens doe ik dergelijke klussen bij voorkeur als de zon behoorlijk wat kracht heeft: een auto die na een extractorbehandeling een middagje in de volle zon staat, met de ramen op een klein kiertje (zodat het vocht er ook uit kan waaien, maar de temp. binnen wel hoog blijft) is eigenlijk al zo goed als droog.
 

Eltjo

Forumguru
Mijn eerste auto (bj. 1990) bleek taxi geweest te zijn. Ik heb gewoon een sopje genomen en de stoelen en deurpanelen met een behoorlijk natte handdoek ingewreven en vervolgens met een tweede "droge" handdoek weer afgewreven. Een wereld van verschil (zo'n 50 grijstinten lichter en de handdoeken 50 donkerder) op deze grijze pluche/ribbroek-achtige bekleding. Al die autobekleding is kunst en dus makkelijk te reinigen. Of heb jij erg lichte bekleding?.....

Drogen in een garage is minder, bij het drogen is vooral de luchtverversing belangrijk, de warmte in minder mate. Uit eigen ervaring met m'n tweede auto waarvan de rechter helft in de sloot had gelegen - de vloerbedekking was kletsnat.
En dat was buiten in de vrieskou met een paar dagen met 5 cm geopende ramen met een paar dagen droog. Nee, geen regen...
Het lijkt mij dat je niet bang hoeft te zijn voor elektra-elektronica problemen. Hoewel, ga je de hogedrukspuit gebruiken?
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
Nat maken is niet zinvol.
Het vuil zal deels oplossen en als het droogt zie je kringen, die er nog moeilijker uit te halen zijn.
Ik zou het proberen met daarvoor geschikte reinigingsmiddelen.
Of misschien alleen stomen alhoewel dan ook nog kans op kringen aanwezig is.
Ik weet niet hoe ze het gedaan hebben, maar mijn vorige Faab met zandkleurige bekleding hebben ze bij een professioneel bedrijf na 10 jaar netjes gebruik (geen kleine kinderen) de stoelen als nieuw gekregen.
Maar idd daarna gevoeliger voor vervuiling.
Bij tapijtreiniging kan je vaak kiezen voor een (3M?) beschermingsproduct na de reiniging.
Of zou Harmisol (maakt vochtbestendig) al helpen???

Sterkte met de schoonmaak

grtssss
 

Maartenvds

Forumguru
Er zijn verschillende poetsmiddelen op de markt zelf heb ik leder maar ik gebruik voor andere auto's Turtle Wax heeft goede producten hiervoor. Ook zijn er hier in de regio Utrecht goede poets/schoonmaak bedrijven die stoelen weer als nieuw maken.
 

Greenliner

Senior Member
Inmiddels heb ik de stoelen gedaan en dat ging prima. Wat vloeibaar wasmiddel in een emmer met warm water gedaan en daarna de stoelen kletsnat gemaakt met een spons. Het water trekt er maar ongeveer een centimeter in en daarna staat er een plas water op de stoel. Beetje schrobben en daarna herhalen met schoon water. Daarna een handdoek erop gelegd en daar op gaan zitten, na een paar keer herhalen zijn de stoelen al redelijk droog. Een dag later waren ze vrijwel droog en zo goed als nieuw, geen vlek meer te zien!
 
Bovenaan Onderaan