Bekabeling Dashcam

whois

Lid
In de Octavia wil ik mijn dashcam weer aansluiten. Dit is een Blackvue650 2CH. Ik ben niet te bang om wat te proberen, maar ik kijk tegen iets aan wat mij tegen houd om direct te beginnen.

In mijn oude Octavia is de coax kabel weg gewerkt via de hemel aan de bestuurderszijde. Dit is gedaan door de garage en de hemel sluit niet mooi meer aan in de rubbers. En als ik het zo zag ligt die kabel voor de airbag(s) Dit gaan we dus niet weer doen.

Jaren geleden heb ik de set korte tijd in een Ford Fiesta gehad waarbij ik de kabel vanaf de achterklep via de hemel naar voren heb gestoken met een trekveer. deze kwam uit bij de spiegel en dat heeft daar prima gezeten.

In de nieuwe Octavia zit een panorama dak. Daar kan ik dus geen kabel overheen trekken. Zit daar aan de zijkant nog genoeg ruimte om een coax kabel (blind) langs te zetten zonder dat ik door de airbag of elektronica van het panoramadak heen prik?

Ik gebruik van die rigide glasvezel staven die je om de 30 / 40 cm aan elkaar moet draaien.
shopping


Of is het wijsheid om alles via de dorpels te doen? Ik kan natuurlijk ook @Antera vragen maar dat is een enkele reis van 2 uur. Dat heb ik ervoor over als dit alles een ramp dreigt te gaan worden.
 

serum

Senior Member
Voor een camera/versterker heb ik de kabels langs de goot aan de bestuurderskant gedaan. Is allemaal prima los te halen, ik heb het bij warm weer gedaan, misschien is het kunststof dan minder breekbaar, maar het viel mij alleszins mee hoe netjes/goed alles te verwijderen was. Niets gebroken of beschadigd en alles ging met een bevredigende klik weer dicht. Ik heb een paar rolletjes van die pluizige PET fluffy antirammel tape gebruikt om de kabels te bundelen. Achterbank eruit gehaald en je kan overal keurig langs/bij. Het hemeltje in de octavia is redelijk vergevingsgezind. De zijwang naast de achterbank zit met 1 schroef vast onder de achterbank en laat zich goed verwijderen, je kan dan keurig achter de airbags langs de kabels leggen. Ik zou het zelf niet zo langs de hemel trekken.
 

marco_b

Forumguru
Ik heb de kabel van de achtercamera direct achter het rubber liggen. Omdat ik zo’n Piet precies ben heeft het mij waarschijn veel langer geduurd dan wanneer ze dit professioneel zouden doen. Maar heb er dus de tijd voor genomen en daardoor vind ik het heel netjes geworden.

Waar woon je? Evt hulp nodig?
 

whois

Lid
Voor een camera/versterker heb ik de kabels langs de goot aan de bestuurderskant gedaan. ......
Ik heb eerlijk gezegd nooit gekeken of daar een goot zit, of bedoel je die in de portier dorpels? Zal de bekleding eens los peuteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In mijn O3 die ik destijds had heb ik gewoon de kabel via de A stijl naar boven gelegd en achter de bekleding van de dakhemel. Ik had ook een panorama dak.. dus dat lukt wel. Wel ff opletten dat je de kabel aan de chassis kant wegwerkt en goed vast zet zodat deze niet voor de gordijnairbags in de weg kan zitten..
 

serum

Senior Member
Er loopt een kabelboom onder de kunststof kappen door, daar kan je ook nog een stukje lager onderdoor.
 
Bovenaan Onderaan