Beetje zwanger

RayDelft

Forumguru
Auto's vind ik leuk, maar voor de rest heb ik er niet zo heel veel mee. Mijn laatste twee auto's heb ik gekocht vanaf papier zonder er ook maar een meter in te rijden. Ik geloofde het allemaal wel en ik was tevreden. Nu heb ik weer van papier (maar dat heet tegenwoordig internet) mijn superdeluxe Superb besteld , Elegenace businessline combi 2.0 TSI met zo ongeveer de hele optielijst bovenop de toch al rijke uitrusting. Wel heb ik veel research gedaan alvorens tot de bestelling over te gaan van wat ik tot voor kort, en velen nog steeds, een Oostblokauto vond. Ik heb hier heel veel meegelezen , tests op internet, youtube filmpjes, reviews en tests op autoweek enzovoort, dus ik weet wel waar ik aan begonnen ben. Wat ik nooit eerder heb gedaan is van te voren zelfs het instructieboekje gelezen. Dat vond ik ook op internet en dat is zowat een telefoonboek.
Gelet op alle enthousiaste reacties over Skoda, begin ik steeds meer in te zien dat mijn keuze inderdaad Simply Clever is. Op een pol die ik op autoweek plaatste vindt overigens 2/3 dat anderen voor dat bedrag iets anders gekocht zouden hebben dan een Skoda. Dat vind ik heel wonderlijk, want inmiddeld ben ik ervan overtuigd dat ik een goede keuze heb gemaakt en echt "value for money" krijg, ookal is er meer te koop, maar dan lang niet zo luxe en zo compleet.( Jullie kunnen op de poll nog stemmen overigens) Gek genoeg, mijn aanstaande Skoda die ik dus alleen ken van veel lezen, komt pas tegen eind mei, maar ik ben er nu toch wel een beetje zwanger van en dat had ik nooit eerder. Ook had ik er in het verleden buikpijn van mijn oude auto weer in te moeten leveren en dat heb ik nu veel minder, ookal heb ik veel probleemloze en luxe kilometers met mijn Espace gemaakt. Dat ik me er nu meer dan bij eerdere auto's op verheug is toch bijzonder. Ik heb immers geen Bentley maar een Skoda besteld. Je zou haast zeggen: Skoda; Simply Magical

EdK

Forumguru
wel dat wordt veel puffen en flink persen want een full superb is een flinke baby hoor !

Eduardo

Forumguru
Beste Ray, sterkte met je "zwangerschap". Ik rij nu ruim een maand mijn eerste Skoda. In mijn geval een Yeti Ambition.
Ik heb mijn hele leven lang "Frans" gereden, Peugeot en Citroën. Mijn Yeti bevalt mij buitengewoon.
Zelden zo'n fijne auto gehad. Hopelijk dat hiermee je "zwangerschapsgevoelens" nog ernstiger vormen mogen aannemen.... :laugh:

Rijd een Octavia Combi Elegance Business Line. Erg compleet en fijne wagen. Kom uit een BMW (1-serie) en vervolgens Toyota Avensis Wagon. De Skoda is in zijn geheel de topper, de BMW was op sommige punten beter, maar in zijn geheel een mindere auto.

Espace altijd een mooie wagen gevonden, maar in Skoda voel je toch meer 'Duitse' degelijkheid.

Het 'zwangerschapsgevoel' is wel herkenbaar. Ik heb mijn Superb ook 2 weken geleden besteld en kan niet wachten tot hij geleverd is. Lekker toeren met dat ding!
nu alleen YouTube filmpjes en de folder steeds bekijken....

Fabia

† In Memoriam
ZO zie je maar dat het loont om verder te kijken dan je neus lang is. Succes met de zwangerschap.

RayDelft

Forumguru
Dank voor de bemoedigende woorden. Het wachten is nu op de bevalling, eh, ik bedoel aflevering. Jullie horen tegen die tijd.

Heel goede beslissing, hier ga je zeker geen spijt van krijgen.

Heb mijn superb ook op ongeveer dezelfde wijze gekocht, en momenteel nog geen seconde spijt van gehad!!

The bone collector

Senior Member
De vooroordelen bestaan misschien wel nog wat, maar rationeel gezien is het de betere keuze. VW profileert Skoda natuurlijk steeds als budgetmerk, waardoor een echte 'status'-update er niet meteen inzit. Nu, waar je misschien wel rekening mee moet houden is dat die inlever-buikpijn wel eens heel hevig terug zou kunnen komen :). Veel succes met het wachten!

WouterO2C

Actief lid
Daar ga je zeker geen spijt van krijgen! Skoda is gewoon echt top. Daar ben ik inmiddels ook wel achter.
Begrijp echt niet dan mensen soms wel 1/3 meer betalen voor alleen "het premiumgevoel"... als je geld teveel hebt misschien.... :)

PS: waarom heb je niet een testritje gemaakt? Was je bang dat het tegen zou vallen? :laugh:

RayDelft

Forumguru
Nu, waar je misschien wel rekening mee moet houden is dat die inlever-buikpijn wel eens heel hevig terug zou kunnen komen :). Veel succes met het wachten!

Je doelt waarschijnlijk op de inruilprijs tzt. Ik veronderstel dat het niet veel erger kan dan met mijn huidige Espace. Toch denk ik dat het wel eens mee zal kunnen gaan vallen. Skoda is nu voor velen inderdaad het Euroshopper merk, ookal is hij opgebouwd met onderdelen die ook in de zogenoemde Premiummerken zitten. Toch zal Skoda als merk steeds meer een het imago gaan krijgen van een "normale" auto, zoals een Peugeot , een Toyota of wat dan ook, maar dan wel met als plus op het imago 'betrouwbaarheid'. De wereld verkeert in crisis, mensen en bedrijven hebben voorlopig minder te besteden. De benzine stijgt naar recordprijzen, kortom autorijden wordt nog duurder. Ik denk dat er een tendens zal komen naar functionaliteit boven status en flitsendheid. Skoda is het nieuwe chique, de nieuwe lifestyle voor mensen die liever hun verstand dan hun ego laten prevaleren en kiezen voor betrouwbaarheid en comfort. Ergo; ook in de 2e hands markt zal Skoda een populair merk zijn tegen de tijd dat ik de mijne ga inruillen. Mijn Super bling-bling Skoda zal hoe dan ook wat sneller afschrijven, maar dat geldt voor elk merk met dat niveau van aankleding. Overigens was 1 van mijn redenen om voor Skoda te kiezen, de lol die ik eraan beleef om deze voor velen toch wat controversiele stap te maken. Ongetwijfeld zullen mensen in mijn omgeving gaan denken " Het gaat zeker niet zo goed met hem, hij heeft een Skoda" Als ik voor hetzelfde bedrag een V70 zou hebben gekocht hadden ze gedacht " Zo, het gaat erg goed met hem hem ". Zo zie je hoe gek het eigenlijk is.

RayDelft

Forumguru
PS: waarom heb je niet een testritje gemaakt? Was je bang dat het tegen zou vallen? :laugh:

Dat heb ik met mijn Espace ook niet gedaan, en met mijn XC 70 evenmin. De Volvo kende ik al omdat ik er 3 op rij heb gehad, maar de Espace was vreemd voor mij.
Een testrit zegt me niets. Je weet pas na een paar duizend kilometer wat je onder je handen hebt. Bij Skoda heb ik bovendien het vertrouwen dat het domweg allemaal oke is, ongeacht welk type.
Ik heb gelezen wat er te lezen valt. Van mijn aanstaande speeltje verwacht ik meer dan dat het oke is. Het is een zeer luxe speeltje . 1 grote gadget eigenlijk, dus ik verwacht eerder een WOW dan een Oke gevoel.

Meestal is het zo, dat je pas na een tijdje je auto echt gaat waarderen. Ik weet nog dat toen ik mijn Espace ophaalde een erg ambivalent gevoel kreeg. Het is al een grote auto maar met dat glazen panoramadak werd dat nog groter. Ik had het idee dat ik zielsalleen in een rijdende steriele gymnastiekzaal rondreed. Toen ik d Superb zag van binnen dacht ik : "Tjonge wel krap allemaal" terwijl het 1 van de grootste autos is in zijn klasse, zo niet de grootste!. Vanuit een Espace is alles klein. Kortom alles is relatief en alles heeft tijd nodig om te wennen en om er gelukkig mee te zijn. Mensen die Skoda kiezen zijn volgens mij mensen die hun verstand hebben gebruikt.

WouterO2C

Actief lid
Een testrit zegt me niets. Je weet pas na een paar duizend kilometer wat je onder je handen hebt. (...) Meestal is het zo, dat je pas na een tijdje je auto echt gaat waarderen. (...) Kortom alles is relatief en alles heeft tijd nodig om te wennen en om er gelukkig mee te zijn

Hoewel ik je argumentatie kan volgen, ben ik toch echt verbijsterd dat iemand een auto van bijna 40k (?) koopt, zonder erin gereden te hebben. Ik begrijp wel dat het ook zonder kan en dat je toch aan iedere auto moet wennen, maar waarom niet een proefrit maken? Als je zoveel tijd spendeert in alles te lezen op internet en instructieboekjes etc etc etc... waarom dan niet even afspraak maken een een uurtje snelweg pakken? Alles wat je leest op internet is immers ook subjectief. Om een voorbeeld te geven: dat "windgeruis" waarin iedereen op internet het over heeft, heb ik totaal geen last van. Ik vind mijn O2 superstil, ook met 140 op de klok.

Maar goed ik vind het moedig van je :worshippy:

RayDelft

Forumguru
Hoewel ik je argumentatie kan volgen, ben ik toch echt verbijsterd dat iemand een auto van bijna 40k (?) koopt, zonder erin gereden te hebben.
Maar goed ik vind het moedig van je :worshippy:

Welnee, dat is niet moedig en overigens bijna 50 k ipv 40 en dat voor een Skoda! Ik heb vele reviews gelezen van mensen die uit Mercedessen kwamen, en BMW's en Volvo's etc en die er allemaal gelukkig mee waren. Nog recent schreef de journalist Bas van Putten dat van de vele, vele auto's die hij had gehad, hij pas echt gelukkig was geweest met zijn Mercedes en zijn SuperB. Ik verwacht gewoon een comfortabele auto, die als het moet, maar dat moet bijna nooit, lekker snel kan zijn en comfortabel van A naar B zoeft. Daarvoor heb ik nodig een beetje ruimte, een goede automaat, airco, een muziekje, navigatie en goede stoelen. Welnu dat heeft die SuperB ongetwijfeld allemaal. Ook weet ik van te voren dat het franse comfort van mijn huidige auto, een beetje zweverig en rustig deinend, straks even zal tegenvallen. De Skoda zal wat harder en strakker zijn. Daaraan zal ik even moeten wennen denk ik. Maar als ik straks tot de conclusie kom dat het allemaal niks is, hoe onwaarschijnljk ook, dan is dat jammer, maar dan heb ik wel een primeur, want ik ben dan de eerste die dat over een SuperB zegt!

The bone collector

Senior Member
Je doelt waarschijnlijk op de inruilprijs tzt.
Ik bedoelde eigenlijk dat je die Skoda gewoon nooit meer wil inruilen :). Voor de inruilprijs hoef je volgens mij niet bang te zijn.
Toch zal Skoda als merk steeds meer een het imago gaan krijgen van een "normale" auto, zoals een Peugeot , een Toyota of wat dan ook, maar dan wel met als plus op het imago 'betrouwbaarheid'.
Voor mij, maar ik kijk misschien ook te veel van uit mijn eigen referentiekader, heeft een Skoda vandaag ook geen ander imago dan een peugeot, of dergelijke.

RayDelft

Forumguru
Ik bedoelde eigenlijk dat je die Skoda gewoon nooit meer wil inruilen :). Voor de inruilprijs hoef je volgens mij niet bang te zijn. Voor mij, maar ik kijk misschien ook te veel van uit mijn eigen referentiekader, heeft een Skoda vandaag ook geen ander imago dan een peugeot, of dergelijke.

@ je eerste punt, oh bedoelde je de buikpijn zo! Ja wellicht, maar dan weer een Skoda.

@ je 2e punt, voor mij geldt dat ook, maar als je tegen (veel) mensen zegt ik heb een Peugeot, Toyota, Opel of Ford gekocht, dan kijken ze min of meer neutraal. Zeg je dat je een Skoda hebt gekocht, dan kijken ze je vooral verwonderd aan ( op de enkele verstandige mensen na natuurlijk) met een vragende blik alsof ze zitten te wachten op een nadere toelichting in de trand van "Tja, het bedrijf draait slecht, ik ben gedegradeerd, de crisis slaat toe " of ander onheil dat de keuze voor een Skoda moet verklaren.
. Zelfs mijn vrouw vroeg me verbaasd : Een Skoda?????" Alsof ik iets heel oneervols zei. Tot mijn verbazing is dat zo met Skoda. Kijk maar wat er op de weg rijdt. Vele Passats, Vele A6-en, kosten meestal veel meer, maar Superbs zijn betrekkelijk zeldzaam. Een Audi dat is pas écht being there. Duidelijk is dat auto's eerder met emotie, associaties en beeldvorming te maken hebben dan met logica. Daarom vind ik de slogan "Simply clever" zo ontzettend goed gevonden.

RayDelft

Forumguru
VERVROEGD UITGEREKEND
Hoewel ik het een beetje kinderachtig vond aan mn dealer te vragen wanneer mn SuperBolide zou worden afgeleverd, dat had hij immers al gezegd, vroeg ik maar of de uitgerekende datum voor mijn zwangerschap nog op schema lag. Wat blijkt: week 16 productie, week 18 aflevering. Ik kan haast niet wachten......

RayDelft

Forumguru
We zijn weer 2 weken verder. Op het moment dat ik dit schrijf is het week 14. Normaal gesproken ben ik niet zo op de hoogte welk nummer een bepaalde week heeft. Nu weet ik dat precies. We zitten 2 weken voor de productieweek van mijn OPB. (Oostblok-Partijfunctionarissen-Bolide, verzonnen door een collega van mij). Ik begrijp mijn eigen prettige soort spanning eerlijk gezegd ook niet zo goed. Maar nu ben ik nieuwsgieriger dan ooit naar mijn nieuwe aankoop. Ik kijk uit naar het moment dat ik bij de garage weg rijd en rustig naar huis kan rijden om 's avonds op mijn gemak het hele instructieboekje door te lopen en alle "knopjes"uit te proberen.
Een maandje nog als alles meezit. Wordt vervolgd.......

Bovenaan Onderaan