Beetje afscheid?

fanSkoda-VW

Donateur
Na 17 jaar Skoda waarvan 2 1/2 jaar de Scala ga ik waarschijnlijk overstappen.
De Scala blijft wel in de familie, de Citigo Artic met nu 155.000 KM's en extra cruise control gaat er dan uit.
Naar aanleiding van de verhalen over de Mazda ook daar gekeken, maar dat wordt het niet.
Ik ben in onderhandeling over de hybride Hyundai Bayon.
Inmiddels heb ik geleerd dat mild hybrid weinig toevoegt, de Scala rijdt al enorm zuinig.
Maar de levertijd van wat ik wil is ca. 7 maanden. Ik heb nog een vraag openstaand over mogelijk een eerdere levering maar dan een andere kleur.
De Bayon lijkt wel een iets kleinere Scala, keurige auto. Wel benieuwd hoe hun service zal zijn. Die van mijn dealer ken ik onderhand wel.
Kortom.... Wordt vervolgd.
Grtsss
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Er is veel meer dan Skoda daarbuiten, en de Japanners/Koreanen hebben gewoon hun zaakjes beter op orde, zowel qua service als qua kwaliteit. Veel plezier ermee!
 

EdK

Forumguru
Ik ben in onderhandeling over de hybride Hyundai Bayon.
Ik ben zeer benieuwd of het doorgaat en hoe hij je gaat bevallen.
Ben ook al eens onlangs aan rekenen geweest met de Fab 4 en de Hyundai Bayon.
En financieel gezien is de Bayon dan erggg aantrekkelijk, en als een filmpje van het navi gedeelte niet is gefaked dan is die wel ergggg snel
En er zijn genoeg voorraad wagens in NL van dit momenteel met standaard veel opties tov de Fabia
 

Tees

Donateur
Wat deed de balans tussen de Bayon en de Kona naar de eerste doorslaan? Ze lijken behoorlijk op elkaar zo op t oog (als je tenminste de hybride van beide vergelijkt), neem aan dat je naar beiden gekeken hebt?
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Tees Ik heb ook gekeken naar de Honda Jazz. Zeker het 'Simply Clever' opvouwsysteem van de achterbank is een winner. Ook visueel is de ruimte door het 'cab forward' systeem erg prettig.
Maar m'n dochter zei onbevooroordeeld toen ze de Bayon Premium zag: "Die valt buiten het budget, 10 mille verschil". Wat niet zo is.
Ze vindt de Jazz meer een damesauto.

De Kona staat op een ouder platform t.o.v. de Bayon en is duurder. Wel iets meer bagageruimte.
Maar de passagiers- en bagageruimte van de Bayon is voor mij prima. Ik heb mijn koffer en zo gepast. Groot genoeg.
Ook een proefrit in de handgeschakelde en de automaat gemaakt. Ik heb nu ook een DSG dus ik blijf bij de automaat.
De digitale klokkenwinkel lijkt veel op de Scala, wat de Jazz zeker niet heeft.

Ik ben nog de gegevens aan het vergelijken, de Bayon is net iets kleiner in alles vergeleken met de Scala.
Bose Sound, alles moderne hulp- en rijgadgets zijn aan boord, LED verlichting, stoelverwarming, etc.
Stoelen zijn ook oké, voor die proefrit tenminste. Verwacht dat ook op de lange rit.
Nee, ik denk dat ik weinig inlever, zeker wel de elektrische achterklep, 12V aansluiting in de koffer, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel,. Maar daar staat tegenover de stuurwielverwarming en waarschuwing snelheid a.d.h. van de verkeersborden.

Wil je echt een paar km's elektrisch rijden dan zou ik voor de duurdere Toyota Corolla moeten gaan.
Maar ik verwacht dat ondanks de bangmakerij (?) dat er vanaf 2025 alleen nog elektrisch aangedreven auto's verkocht mogen worden er wel benzine verkrijgbaar zal zijn. En ik wil absoluut geen stekkerauto, ook geen stekker hybride. Benzine kan ik overal zonder wachttijd tanken, m'n bankpas is voldoende. Geen diverse (buitenlandse) kaarten nodig van de diverse laadstations en waar ook geen kWh-prijzen staan.
En als ik naar vrienden in het zuiden van het land rij is een laadstation te ver lopen voor mij (20 minuten), dus moet ik een uurtje dan in de auto blijven wachten? Tenminste als het station niet bezet is. Nee, mij niet gezien. Echt niet.
Nou ja, hier vind je wat en daar krijg je niets. Of zo iets. :sterretjes:

grtssss
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Canon-Eye goede tip, maar ehhhh neeeeee.
Dat pas niet in de bagageruimte tezamen met de koffers :D .

Ik moet 'bekennen' dat ik een blauwe kaart heb. Nee, niet zoals bij voetbal een gele of rode.
Maar een blauwe met zo'n rolstoeltje er op. Met 'voordelen' zoals soms makkelijker parkeren.
En de grotere nadelen zoals het lopend afleggen van grotere afstanden.
En een gehandicapte, wachtend tot haar auto weer opgeladen is... Dat voelt voor mij erg kwetsbaar.
Té kwetsbaar omdat de meest laadlocaties zijn op een soms eenzame parkeerplaats, en zeker als het donker is zoals ook overdag in de winter.
Daarom absoluut geen stekkerauto, ik kan ook thuis niet opladen. Ik heb een flat.

grtsssssss
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Voor een gewone auto kun je een speciale parkeerplaats op kenteken aanvragen, misschien is het ook mogelijk om een laadplaats op kenteken aan te vragen bij de gemeente (waarbij ze dan waarschijnlijk 1 of 2 gewone laadplekken er naast aan leggen om zo de kosten te drukken en het aantal laadpalen in de wijk op te krikken. Het kan nooit kwaad om bij de gemeente info te vragen voor het geval dat het wel moet, kunnen ze alvast een ei uit gaan broeden.
 

fanSkoda-VW

Donateur
So, the bullet is through the church!
Hyundai Bayon Premium automaat kleur Mangrove Green met enkele extra's besteld.
Levertijd ook hier maand of 7. Nou ja, wat om naar uit te kijken. Productie in Turkey?????
Citigo met dan wss ca. 160 K gaat weg.
De Scala blijft bij m'n dochter. Die zal dan het meeste er in rijden vrees ik.
Dus misschien mag ik tegen die tijd nog een hier komen kijken op dit onvolprezen forum?
Ik zal niet zo ondeugend zijn m'n avatar aan te passen op dit SKODA forum.
Een fatsoenlijk Hyundai forum heb nog niet gevonden, allemaal min of meer in diepe rust.

grtsssssssssssss
 

EdK

Forumguru
So, the bullet is through the church!
Hyundai Bayon Premium automaat kleur Mangrove Green met enkele extra's besteld.
Levertijd ook hier maand of 7.
Gefeliciteerd en 7 maanden is toch wat maanden korter dan vele Skoda's
En deze leur groen, komt die in echt beter tot zijn recht dan op de plaatjes ??
 

Fabia 123

Forumguru
Een fatsoenlijk Hyundai forum heb nog niet gevonden, allemaal min of meer in diepe rust.

Ik volg de Bayon ook met grote belangstelling, al wil ik nu nog niet gaan vervangen. De Fabia 4 is in Nederland kaal uitgerust, mist zaken die ik er op wil hebben en is veel te duur omdat je alles als optie moet bestellen.

Ik heb op een ander forum ( Ik dacht van Autoweek). Een discussie gezien van boze Bayon bestuurders. Dat ging over het mild hybrid systeem. Dat schijnt alleen te werken als je alle verbruikers (bijvoorbeeld verwarming). Uitzet.
Niet handig.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@EdK Ik vind het groen een mooie kleur die niet vloekt bij het bruin van de Scala, wat ook een aparte kleur is.
Er zijn al zoveel zwarte, grijze, zilveren, blauwe auto's dat ik een klein beetje brutaal onderscheidend wil zijn.
De Scala heeft een dubbele gouden bies over de zijkanten, een soort 'handtekening' van mij. Dat had mijn blauwe Volvo al in de jaren 80 (van de vorige eeuw, jawel).
Trouwens, in mijn vroegere huis waren alle deuren in Frans groen, en de muren in een heeeeel licht tintje groen. Zag er keurig uit. Ach, ik blijf toch levenslang een groenzoeter :jaja:.

Grtsss
 

Cordoba

Forumguru
Ach waarom avatar niet aanpasssen? Of misschien inruilen voor een foto van de Scala en de Bayon naast elkaar. En van dat aanpassen/personaliseren zal ik niets zeggen, zie mijn avatar.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Fabia 123 Bij alle auto's die ik bekeken heb (op internet) stelt mild hybrid weinig voor het is niet bedoeld om een paar km's elektrisch te rijden.
Het is meer een hulp om het verbruik bij acceleren te verminderen, maar daar staat tegenover dat het accu'tje weer geladen moet worden wat dus weer benzine kost. Vaak is de dynamo en startmotor gekombineerd: dynastart, en die kan dan ook het extra duwtje geven. Zo heb ik begrepen.
Ten opzichte van b.v. de Scala die in het écht ca. 1 op 20 rijdt bij een fluwelen voet moeten de mild hybride auto's dat ook gaan halen. We zullen het gaan meemaken.
Auto's die een redelijk stukje ook elektrisch kunnen rijden hebben al een grotere, en dus in gewicht ook zwaardere, accu. En dan krijg je een soort range extender systeem waarbij b.v. de auto altijd elektrisch rijdt en de benzine- of dieselmotor alleen gebruikt wordt om de accuspanning op peil te houden. Pffff.
Ook kan de elektromotor aan de versnellingsbak gekoppeld zijn, er zijn meerdere systemen.

Grtss
 

Cordoba

Forumguru
Eigenlijk was je Fabia III al bijna een mild hybrid: die heeft ook al een grotere dynamo om bij afremmen op de motor de accu bij te laden, en op die manier tijdens het rijden de dynamo minder te gebruiken en zo brandstof te besparen (en die zwaardere dynamo geeft ook extra gewicht), alleen het extra elektrische duwtje ontbreekt, maar eigenlijk doordat dan de dynamo niet aangesproken wordt zit het er toch een beetje in (minder weerstand voor de ICE motor). Die stapjes naar een EV zijn veel geleidelijker dan sommige autoverkopers/folders doen voorkomen.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Cordoba klopt wat je zegt. Ook de Scala met DSG is, denk ik, zo. Ik kan veel eerder het gas loslaten en 'zeilen'. Zonder noemenswaardig te vertragen laat ik de wagen uitrollen. Het gaat soms tegen m'n gevoel in en wil de voet op het gas houden totdat ik in de ankers moet.
Relaxed rijden, je niet laten opjutten, en ik rijd volgens de computer op langdurig gemiddelde ruim 1 op 20,5. Ook veel in de stad, niet alleen buitenweg.

Grtssssss
 

fanSkoda-VW

Donateur
Krabbel onder contract gezet. En nog een proefrit gemaakt in de autmaat op de snelweg. Nog even goed geluisterd naar het geluid, wat wat meer is dan in de Scala. Verbruik 1op 20,5 dus netjes.
Kreeg ook nog meevaller: prijs nét nog met € 800 verlaagd. Keurig dat de verkoper mij dat voordeel gaf, ik had er anders niet van geweten.

Wegrijden van stoplicht is schokvrij, ook als je heel snel reageert met gas geven. Da's beter geregeld dan bij de Scala.

Grtsss
 
Bovenaan Onderaan