Bediening electrische ramen Rapid

Ik heb een Rapid gekocht uit begin 2013.
Mijn vorige auto was een Skoda Fabia Combi uit 2003 en daarbij was ik gewend als bestuurder de mogelijkheid te hebben de ramen middels een korte druk (of trek aan) de raambediening de (voor) ramen automatisch te kunnen laten openen/sluiten.
Dus zonder continue de knop ingedrukt te houden (of omhoog getrokken te houden).
Bij de Rapid kan dat alleen voor het openen van het raam aan de bestuurderszijde, maar niet voor het sluiten.
Voor de passagierskant dient ook het raam bediend te worden (door de bestuurder).
Zo staat het ok vermeld in de handleiding.
Iemand enig idee of dit zo geprogrammeerd kan worden dat een licht druk of trekbeweging de ramen volledig kan openen/sluiten door de bestuurder ?
 

Bijlagen

  • raambediening.jpg
    raambediening.jpg
    398,3 KB · Weergaven: 26

Joske

Forumguru
Je zou eens kunnen proberen met het raam in te leren. Maar het kan ook in de comfortmodule zitten, maw een soort besparing van Skoda om verschil tussen de modellen aan te kunnen houden.

Inleren: raam sluiten en knop aangetrokken houden gedurende 3 sec. Zelfde bij sluiten openen doen.

Misschien bestaat de mogelijkheid om het alsnog te activeren in de comfortmodule mbhv VCDS ofzo maar betwijfel het.
 
Laatst bewerkt:

kit

Lid
Ik had het ook al opgemerkt bij mijn SB. Heb het aan de dealer vermeld en die wist er ook geen antwoord op te geven. Zouden het na gaan kijken en terugkoppelen. 7 juli gaat hij naar de dealer voor nog wat kleine puntjes en krijg ik ht te horen.
 

Joske

Forumguru
Trouwens, de comformodule in de Rapid is dezelfde als in de Polo. (indien de nummer: 6R0 937 087 H of 6R0 937 087 K is)

In de Polo (6R) is deze feature volgens mij wel aanwezig, dus het zou me niets verbazen dat dit gewoon te coderen is mbhv VCDS (Vagcom).

@ertromp : jij ervaring met Polo platform? (2009 - heden) ;)
 

ertromp

Forumguru
Te weinig @Joske! De laatste Polo die ik aan de kabel heb gehad was van mevrouw de Kluijver :D. Ik zag toch nog andere mogelijkheden voorbij flitsen dan de Rapid. Het hangt echt samen met de modules die je hebt
 

Cordoba

Forumguru
Even een aanvulling: inleren van ramen heeft alleen nut als de 'open' of 'dicht' positie van het raam niet meer kloppen. Inleren betekent niets anders dan dat het systeem de uiterste standen opnieuw in het geheugen zet. Je kunt het syteem natuurlijk ook misleiden door bewust een verkeerde waarde in te leren. Bijvoorbeeld door bij het inleren van de dichtstand een opgerolde handdoek tussen het raam te stoppen: de dichtstand zal dan nog steeds een stukje open zijn, en dat kun je pas corrigeren door het raam opnieuw in te leren. (dit laat wel heel duidelijk de functie zien van het inleren)

:bloemen:Overigens welkom @evabraonline ook al ben je al 2 jaar lid, dit is je eerste berichtje. Misschien wil je jezelf ook even voorstellen in het 'meet & greet'-deel van het forum?
 

Joske

Forumguru
dat klopt Gert, maar ik geef dit standaard mee met mensen die problemen hebben met hun elektr. ramen ;)

voor hetzelfde geld is de batterij los geweest maar vermelden ze dit niet in hun post ;)
 

Cordoba

Forumguru
Prima Joske, maar omdat het probleem niet is dat de open/dichtstanden niet kloppen, maar (gebrek aan) bedieningsgemak van met name het passagiersraam.
 

Joske

Forumguru
ok, maar de eerstgenoemde tip kan je als "leek" (indien van toepassing, ik spreek even algemeen) ineens uitproberen zonder dat je daarvoor naar de garage hoeft te rijden.. Ik spreek ook direct in mijn eerste post dat het gewoon aan de BCM kan liggen, wat nu waarschijnlijk het geval zal blijken.
 
Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik ben zelf ook wat verder gaan speuren en het blijkt inderdaad ook niet te kunnen worden geprogrammeerd. Dwz het kan wel worden geprogrammeerd maar het werkt niet.

@Cordoba ik zal mezelf even voorstellen in het meet&greet-forum. Dank voor de tip.
 
Bovenaan Onderaan