batterij leeg in minder dan 24u

hallo allen,
Op een avond zet ik mijn 1.5TSI (2021) in de garage zoals elke keer. De volgende ochtend blijkt plots de batterij leeg. De pechverhelping stelt ook vast dat de batterij nog in prima staat is (minder dan 2j jong en slechts 16k kms). Terug opgeladen en sindsdien geen probleem meer, voorlopig eenmalig dus.
Iemand een idee wat daarvan de oorzaak kan zijn? Mail gezonden naar mijn garage maar zij vonden het blijkbaar niet nodig om te antwoorden.
bedankt

Tees

Donateur
Dan heb je dus een verbruiker gehad die nacht (simple deduction Watson ;)). Ik zou me er geen zorgen over maken als t eenmalig is, misschien heb je toevallig iets aan laten staan die keer?
Als t nog een keer voorkomt, en je zeker weet dat je niet een lampje aan hebt gelaten of iets in de lader laten zitten, dan is t wel reden verder te kijken. Dan is er een sluipverbruiker die actief blijft. Dat zijn overigens wel heel moeilijke problemen om te diagnosticeren, kan een monteur soms wel een paar dagen mee zoet zijn...

Japanese Power

Donateur
Hoi Paul. Het kan meerdere oorzaken hebben als het vaker voorkomt. Maar wat ik niet helemaal begrijp is dat je een mail stuurt naar je garage? Ik geef de voorkeur aan bellen omdat je dan iemand aan de lijn krijgt en bij een mail kunnen ze makkelijk denken van dat komt nog wel en lekker links laten liggen. Vind bellen een stuk persoonlijker dan een mailtje maar dat terzijde. Kijken wat hier als mogelijke oorzaken genoemd gaat worden.

EdK

Forumguru
En je kunt meteen reageren op een antwoord !
En ze dus ook klem zetten als ze een kletsverhaal vertellen... ( kan ik heerlijk van genieten )
Maar goed heb ook zo'n collega die alles per mail en whatsapp doet !
Blijkbaar bang om direct met me te communiceren, dus dan bel ik hem altijd zelf maar....

Canon-Eye

Forumguru
Deur/koffer niet dicht lijkt me niet zo waarschijnlijk - binnenverlichting wordt na ca. 30 minuten uitgeschakeld, evenals de radio.

Canon-Eye

Forumguru
Ik zit tijdens het boodschappen doen wel eens langer dan die 30 minuten in de auto te lezen met de kessy-sleutel gewoon in mijn zak en zie dan "alles" (wat zicht- en merkbaar is) uitvallen. Bij de Seat staken direct bij contact-afzetten ook de 12V stopcontacten, die bij mijn vroegere Skodas wel altijd aanbleven, ook na die 30 minuten.
Bij TS was het voorlopig éénmalig, dus - even aannemend dat die 12V ook bij deze Skoda aanblijft bij contact uit? - vermoed ik dat er toch onbedoeld iets ingeplugd is gebleven. Mocht deze 12V-plug wel afschakelen, óf zou het alsnog vaker gebeuren, dan wordt het wel een speurtocht...

Tees

Donateur
Het komt wel eens voor dat er bepaalde systemen onbedoeld wakker ik blijven, dat kan dit soort problemen veroorzaken. Dat zit dan vaak in een sensor die een verkeerde signaal afgeeft, waardoor de ECU denkt dat bepaalde modules wakker moeten blijven.
Maar zoals door velen nu gezegd, eerst maar afwachten of het nog eens gebeurt, voorlopig is t een toevalstreffer.

Allemaal dank voor de reacties. Ik zou niet weten welke verbruiker zou aan gebleven zijn, en alle (binnen)verlichting is LED, dat verbruikt niets, wordt ook automatisch uitgeschakeld, heb dit al getest.. Verbruik zou neergekomen zijn op ongeveer 7 ampère per uur, dat is toch veel.
Ik had het gemerkt omdat toen ik in de garage kwam zag dat de achterlichten zachtjes en traag aan- en uitgingen. Zelfde met de startknop.
Sindsdien niet eer gebeurd, ook niet na 10 dagen stilstand.

Bovenaan Onderaan