Batterij lading behouden.

Peetvader

Nieuw lid
Ik wil voor een lange rit de batterij van de auto (gedeeltelijk) vol laten voor aan het einde van de rit. Op zich kan dat door meteen op Hybride te starten en minimaal batterij niveau in te stellen. Dat werkt als je niet vergeet na elke stop al deze instellingen weer opnieuw te doen. Maar, als het minimale batterij niveau bereikt is snoept hij dan wel 1 of soms 2% van de batterij weg. Na een stop alles opnieuw instellen, maar het minimale batterij niveau komt dan 1 of 2 % lager. Zo verlies je door een paar stop's de capaciteit die ik wil overhouden. Waarom blijft die instelling niet staan? Dan zou ik niet vallen over dat %tje afwijking.
Dat die instelling niet voorbij het actuele ladingsniveau kan is jammer.

EvilKnievel

Forumguru
Dat heeft waarschijnlijk te maken met milieueisen. Het kan daardoor inderdaad voorkomen dat je een procentje of 2 mist, maar soms komt hij ook bóven het ingestelde niveau uit.

Peetvader

Nieuw lid
@Fif: Als ik stop (auto uit) en de lading is dan 1% onder de ingestelde minimum lading dan blijft dat zo. Als je dan weer start dan kun je de minimale lading alleen op de 1 of 2% lagere waarde instellen. Dat gaat dan zo bij iedere stop.
@EvilKnievel; Ik heb hem nooit erboven gezien. Dat ik de minimale lading niet boven de huidige waarde kan instellen kan ik inderdaad wel verdedigen uit milieu overwegingen en verbruik, maar gewoon als 40% het ingestelde minimum is waarom dan in hybride toch onder die waarde gaan? Dat is mijn punt.

EvilKnievel

Forumguru
als 40% het ingestelde minimum is waarom dan in hybride toch onder die waarde gaan? Dat is mijn punt.
Dat heeft met het verloop van de rit te maken. Door omstandigheden kan hij soms niet onder de ingestelde waarde komen, wat opgelost zal zijn als je nog een stukje verder zou kunnen rijden. Wat je wel zou kunnen proberen, is als je een rit zonder stops hebt, de navigatie van de auto instellen naar de eindbestemming en eco assist aanzetten, dan berekent de auto over de hele rit hoe hij de accu kan gebruiken, dit werkt vaak net wat beter. Gaat alleen niet op voor lange afstanden met veel stops, of je moet elke stop van te voren al weten.

Bovenaan Onderaan