Bandenspanningscontrolesysteem

CDK

Forumguru
@hemi24, dat is niet waar hoor, enige wat gemeten wordt is of de afrol omtrek van alle 4 de wielen identiek is, verder niets.
Wat er daarvoor gemonteerd was doet niet terzake.
 

andrehj

Forumguru
@Corné de Kluijver
Dat klopt niet. Het systeem vergelijkt de relatieve verschillen tussen de wielen in de huidige configuratie met de relatieve verschillen tussen de wielen in de opgeslagen configuratie. Als je dus met winterwielen rondreed waarvan door profielslijtage de voorwielen 1% sneller draaiden, en nu met nieuwe zomerbanden waarvan alle profieldieptes gelijk zijn, zal het systeem toch een melding geven, ondanks dat de wielen nu allemaal exact even snel draaien.
Dit verschilt dan immers van de opgeslagen configuratie.
 

CDK

Forumguru
@andrehj, Heb nog maar 1 x een melding gekregen en dat was met een lekke band met een inrijding er in, nog nooit met een bandenwissel, ik had er 19" onder zitten half versleten en nu 20" met nieuw profiel, dus de afrol omtrek verschilt wel degelijk met beide configuraties en toch geen melding, zelfs niet na 400km rijden.
 
Laatst bewerkt:

bobbl

Forumguru
Bij mij gaat het verhaal van @andrehj wel op, want mijn oude Pirelli set was erg verschillend afgesleten, en bij de winterwissel kreeg ik ook gelijk melding.
afgelopen wissel kreeg ik geen melding omdat ik wissel van nieuwe winter naar nieuwe zomerbanden, dus dat betekent dan ook dat mijn 2 sets nagenoeg gelijk zijn qua afmeting.
 

CDK

Forumguru
@bobbl, als de banden een ongelijk profiel hadden en het systeem daar op geijkt is, dan is het logisch dat je een melding krijgt als je een nieuwe set monteert met een gelijk profiel toch?
 

bobbl

Forumguru
@hemi24 De opgeslagen configuratie van de winterbanden zal nagenoeg gelijk zijn aan de configuratie van de zomerbanden....dus afmeting en verhouding
 

CDK

Forumguru
En die heb ik niet gekregen, mijn voor en achterbanden hebben / hadden een gelijke profieldiepte, dat zal het uitblijven van de melding dan waarschijnlijk verklaren.
 

bobbl

Forumguru
Vandaag ff de bandenspanning gecontroleerd en rondom een tiende aangepast.
En ja hoor.........melding van het bandenspanningscontrole systeem!
 

bobbl

Forumguru
Nee, vandaag 3 tiende eruit om te kijken of dat minder (afrol)geluid produceert, en na 30km geen melding!
Geluid is zeker minder, dus mss toch maar de spanning aanhouden die Michelin voorstelt, al vindt ik 2.1 bar voor wel wat laag voor platte 18" banden.
 

CDK

Forumguru
@bobbl, als je je verbruik in de gaten houdt ben ik nieuwsgierig naar het effect. Lagere bandenspanning is in theorie een hoger verbruik namelijk.
 

Jasper-RS

Forumguru
2.1 is echt te weinig voor 225/40/18. Ik zou spanning zetten op 2.6 / 2.7. Dan maar iets meer afrol geluid. Maar deze bandenspanning is beter voor de banden en ook het verbruik
 

bobbl

Forumguru
2.1 is echt te weinig voor 225/40/18. Ik zou spanning zetten op 2.6 / 2.7. Dan maar iets meer afrol geluid. Maar deze bandenspanning is beter voor de banden en ook het verbruik

Ja Jasper, ik heb ze nu op 2.5 rondom, maar denk dat ik ze gewoon weer op 2.6 zet, heb daar zelf een fijner gevoel bij.
Blijf het wel raar vinden dat Michelin 2.1/2.3 adviseert.
 

Jasper-RS

Forumguru
Ja dat vind ik ook erg vreemd. Maar de juiste banden spanning is niet alleen afhankelijk van het merk en maat. Maar ook oa van het type auto (gewicht & vermogen) . Geeft Michelin deze waarde voor de superB of alleen voor deze type/maatvoering
 

bobbl

Forumguru
Ja dat vind ik ook erg vreemd. Maar de juiste banden spanning is niet alleen afhankelijk van het merk en maat. Maar ook oa van het type auto (gewicht & vermogen) . Geeft Michelin deze waarde voor de superB of alleen voor deze type/maatvoering

Nee type en maatvoering, maar in het tankklepje van de SuperB staat ook 2.1/2.3 met 225/40/18.

Edit: voor de zekerheid nog ff bij Michelin gekeken, advies dus wel voor de SuperB!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan