Bandenspanning

Rallye

Forumguru
Dat meen je niet...
Stel nou dat je banden van Vredestein monteert. Die fabrikant adviseert voor zijn sportiefste banden spanningen van 2.8 tot 3.0. Erg hoog inderdaad, maar zo stonden ze echt op de actiesite 'Hou de spanning erin' die Vredestein een paar jaar geleden nog had.

Zou er verschil zijn tussen de spanning die Skoda adviseert en die Dunlop adviseert? Dat had ik me niet gerealiseerd.
Dunlop zegt dit:

voor belast/leeg achter belast/leeg
225/45R 17 91W *2.8 / *2.5 225/45R 17 91W *3.4 / *2.3
(via http://dunlop.tiremanager.eu/nl_nl/tires.aspx)

Zal morgen eens kijken wat Skoda zegt.
 

Dutch4x4

Senior Member
Tien tegen één dat 2.5/2.3 (leeg) en 2.8/3.4 (belast) hoger zijn dan wat er in het portier van de Skoda staat. Veel hoger zelfs.

Ik bedoel maar. :D ;)
 

Timothee

Actief lid
Waar niemand het over heeft is de temperatuur. Als je je banden gewoon met perslucht oppompt (en dat doet bijna iedereen naar ik aanneem...het schijnt dat je er ook wat anders in kan doen, ben even de naam kwijt van het gas) dan zit er ook water in dat uitzet door hitte. Bij normaal rijden worden de banden niet extreem heet, maar bij een rondje Nordschleife of een tijd lang hoge snelheden op de Duitse Autobahn (wat vaker voorkomt in vakantietijd) worden de banden behoorlijk heet en zet de lucht uit waardoor de bandenspanning vanzelf toeneemt. Als je je banden bij de (koude) start dan al extreem hard hebt opgepompt, lijkt me dat je de kans op een klapband vergroot.

Maar goed...bij normale rij condities zal het allemaal niet zo'n vaart lopen en is het een kwestie van smaak denk ik.
 

Gieliovd

Forumguru
Bandjes op druk

Wat jij bedoelt met een alternatief voor lucht is om je banden te laten vullen met stikstof.

Banden te hard komt je comfort niet te goede, je vebruik en bochtengedrag wel.

Banden te zacht zorgt voor hoog verbruik, snelle slijtage van banden, instabiel weggedrag, meer grip in het mulle zand.

Je moet gewoon je instructies van de Skoda handhaven, en als je andere instructies krijgt bij je banden volg je deze. Lijkt me toch duidelijk?

Het belangrijkste is je banden niet te slap te laten zijn.

K*tsmoes trouwens dat je niet geeft om je verbruik omdat je een tankpas hebt. Er bestaat nog meer dan jouw eigen portemonnee. Proost.

Oja, je moet dus je banden op druk brengen als ze koud zijn. Inderdaad in verband met uitzetten, krimpen etc.
 

Dutch4x4

Senior Member
Helemaal niet zo vreemd.

Het advies van Dunlop is voor precies die band. Het advies van Skoda moet rekening houden met allerlei soorten banden die onder een O2 kunnen, of het nu een toerband of een sportband is.

Ik zou dus eerder naar Dunlop luisteren.

Iets te hard is trouwens altijd beter dan te slap, IMHO. Vaag sturende auto krijg je daarvan en snellere slijtage aan de randen.
 

Tallguy

Forumguru
Ben eigenlijk benieuwd naar de spanning voor een Octavia Elegance 2.0TDI met Michelin Pilot Sport SP2 225/45R17 91y bj2006

Net maar een mailtje naar Michelin gestuurd, want ik kan het niet echt terugvinden. Heb nu het idee dat ze iets te hard staan.
 
Ik heb ook dunlops (als zomerband) en die staan standaard op 2.7 tot 2.9 voor en achter op 2.7.
Lekker hard en strak.
Ik pomp ze het liefst zo hard mogelijk op, dan glimmen ze goed, of pomp ik dan net wat te hard?? :D
 

vdijk

Lid
even een vraagje over de bandenspanning en het koude weer.

Ik heb de afgelopen 3 weken tweemaal mijn 4 (!) banden moeten bijvullen. Ik vul de banden normaal gesproken tot zo'n 2,4 bar, maar beide keren waren de 4 banden teruggelopen naar ongeveer 1,9 bar.

Mijn vraag is
1) komt dit door het koude weer ?
2) wat is een goed tijdstip om je banden bij te vullen: bij koude banen (dwz nog weinig gereden) of warme banden (dwz na een "lange" rit) ?
 

___JC___

Forumguru
Koude lucht is compacter dan warme lucht. Bijvullen kan dus moeten met die weer, maar let er wel ff op dat als het warmer wordt de druk niet te hoog wordt.

Ik heb dr nu stikstof in zitten, dan heb je daar geen last van. Of in ieder geval veel minder.
 

EdK

Forumguru
banden op spanning brengen doe je als ze nog koud zijn !
Dus van huis direct naar pompstation om ze op spanning te brengen
 
Na het geklets over druk en temperatuur wilde ik wel eens weten hoe het nu echt zat. In drie MAVO Natuurkunde had ik het al eens voorbij zien komen maar even mijn geheugen opgefrist.

Ene meneer Gay-Lussac heeft bepaald dat het volume maal de druk gedeeld door de temperatuur een constante is.
P*V/T = constant. De temperatuur is hier in Kelvin dus dat begint bij -273 graden Celcius.

Dan maar aan het rekenen.

Stel dat je je banden bij 20 graden op 2.3 bar zet. En dan een rondje Nord-Schleif doet. Dan zouden ze misschien op 70 graden moeten komen. (70 graden kun je niet vasthouden. Je verbrand er je vingers aan.)

Dan is de druk opgelopen naar zowaar 2.7 bar.

En dan nog een rondje op de Nord-Schleife en je hebt ze op 110 graden!!! Als je ertegen piest komt de stoom eraf.
En de druk zal dan bedragen: 3.0 bar.

Geweldig al die verhalen over klapbanden. :winkie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Gay-Lussac
 

Vacaro

Senior Member
Ik zet ze gewoon redelijk hard, 2.5v en 2.6a, vind dit fijner rijden, minder vaag, directer in de bocht. Stuiteren valt nogal mee, enkel over de hier alom aanwezige kinderkopjes(kasseien) valt het comfort tegen. Maar met welke wagen is da niet.
Ik heb Maragoni Verso 205/55/16 w91 en ben daar zeer tevreden over, iets zachter dan de Dunlop SP1 die ik daarvoor had.
 

TL@

Forumguru
Doe ik niet, veel minder grip bij hoger bandenspanning.

De mijne blijven op 2.1 staan, ruim voldoende.
 
Bovenaan Onderaan