Bandenspanning

Timothee

Actief lid
Vraagje voor de andere O2 rijders met 205/55 R16 91V banden:

Hoeveel bar hebben jullie er voor en achter in zitten?


In het tankklepje staat bij mij (1.9TDI) dat de banden voor 2.1 bar moeten zijn en achter 2.0.
Bij mij stonden ze alle vier op 2.5 bar. Zojuist bij Tamoil geweest en daar stond op een overzicht van Vredestein (ik heb zelf Bridgestone banden) dat bij mijn auto en mijn bandenmaat voor 2.5 bar erin moest en achteren 2.9 bar!

Dat vind ik wel een erg groot verschil....welke waarden moet ik nu voor waar aannemen? Ik heb ze nu maar alle vier op 2.2 bar gezet als gulden middenweg (banden waren niet volledig koud bij het pompen want ik had een km of 10 snelweg gereden).
 

Dutch4x4

Senior Member
Vredestein staat bekend om zijn hoge opgaves. De actie 'Houd de spanning erin!' was ook van hen.

2.5 is helemaal niet verkeerd trouwens. Nog steeds prima grip (zeker sportbanden zijn toch al heel plakkerig), het stuurt iets makkelijker, vooral op lage snelheden, en je bespaart een boel brandstof. Ik vind de fabrieksopgaves over het algemeen veel te laag.

Mijn bandenboer doet ook standaard 2.6 in mijn Bridgestones als hij ze na de winter weer omlegt.
 

Timothee

Actief lid
Bij Profile Tyrecenter hadden ze ze ook op 2.5 bar gezet na het wisselen. Lijkt een goede gulden middenweg als je de fabrieksopgave en de opgave van Vredestein vergelijkt.

Ik merk op zich nog niet veel van het verschil tussen 2.5 en 2.2 bar. Hij zou misschien iets comfortabeler moeten zijn met die zachtere banden. Het sturen gaat nu fractioneel zwaarder (daar ben ik niet zo blij mee :D.
Als je veel door Duitsland rijdt op hoge snelheden worden de banden wel erg warm, dus is een lagere basisspanning volgens mij beter voor de grip die je overhoudt als ze warm zijn.

Zoals in een ander topic te lezen valt, ga ik binnenkort een rondje Nordschleife doen. Een vriend van me met dezelfde bandenmaat op zijn BMW 3-serie is al vaker over die baan gereden en zegt enorm veel verschil in grip te merken wanneer de bandenspanning bij aanvang 1.8 bar i.p.v. 2.3 bar is. Bij 2.3 bar worden de banden na minder dan een rondje zo heet en hard dat ze beduidend minder grip geven.
Op de openbare weg zal het verschil wel minder duidelijk zijn lijkt me want ik ga normaal niet zo hard de bocht om :)
 
de opgave van Vredestein hou ik meestal aan. Rij nogal vaak met belading en dan is de 2,4 voor en 2,9 achter die ze voor m'n fabia opgeven erg prettig. Als we op vakantie gaan dan doe ik er achter 3 bar in.
 
volbepakt op vakantie (duizenden kilometers snelweg) heb ik alle 4 de banden op 2,7 bar luchtdruk staan. nu staan ze op 2,5 bar; en het rijdt echt super, komt ook door de Dunlop Sport banden die er om de velgen liggen.....weet nu al dat ik die er weer onder laat monteren als ze aan vervanging toe zijn.
 

Arne

Lid
2.5 voor, 2,3 acher vind ik een mooie balans.

Voor voel je goed de grip cirkel, achter is die niet overstuurd als je gas lost.
Alleen bij insturen en remmen zet de kont zich wat, maar dat is goed te doen.

Voordeel:
-directer en meer feeback
- Lager verbruik
- Sneller (marginaal).

Nadeel
-Meer stuiteren van banden bij snelle acceleratie.
-Minder comfort op slechter wegdek ( zie punt hierboven)
 

sitechris

Donateur
Ik kijk altijd even op mijn tankklepje: bij normaal gebruik heb ik 2,3 voor en 2,4 achter. Bij volbelading 2,4 voor en 3,1 achter.
 

MMM

Lid
Hangt ook af van welke banden je er op hebt liggen en hoe je rijstijl is. Zachte banden hebben gewoon ietsje meer bandenspanning nodig.
 
ik rij met de zomerbanden voor 2.4 en achter 2.6

met zomervakantievakantie en 4 personen plus bagage : voor 2.4 en achter 3.1

Met de winterbanden rij ik voor 2.2 en achter 2.4
 

Timothee

Actief lid
Jullie rijden allemaal met behoorlijke hoge bandenspanningen valt me op. Ik heb ze nu een paar weken op 2.2 bar staan en eigenlijk bevalt me dat prima. Wellicht dat het verbruik nu fractioneel hoger ligt, maar dat interesseert me toch niet zoveel omdat ik een tankpas heb :) Ik vind het comfort net een stukje beter zo en in snelle bochten heb je meer grip.
 

MMM

Lid
Jullie rijden allemaal met behoorlijke hoge bandenspanningen valt me op. Ik heb ze nu een paar weken op 2.2 bar staan en eigenlijk bevalt me dat prima. Wellicht dat het verbruik nu fractioneel hoger ligt, maar dat interesseert me toch niet zoveel omdat ik een tankpas heb :) Ik vind het comfort net een stukje beter zo en in snelle bochten heb je meer grip.

Met snelle bochten meer grip? Sneeuwt bij jullie soms? Dan zou het kunnen kloppen, maar anders ....
 

___JC___

Forumguru
Een zachtere band heeft meer rubber aan de weg. Dan heb je in ieder geval iets meer grip met optrekken en remmen. Echter de band beweegt iets meer op de velg dus in bochten zou ik zeggen dat je juist minder grip hebt. Met harde banden reageert de auto ook wat direkter dan met zachte. En je verbruik gaat wat omhoog met zachte banden.

Ik heb rondom 2,5 bar en dat bevalt prima.
 

Rallye

Forumguru
Waarom zou je met een hogere bandenspanning rijden als Skoda aangeeft? Dat kan niet anders dan de rij-eigenschappen verslechteren.
 

Hetzer

Forumguru
2.7 zit er in mijn banden ( is het max. wat toegestaan is in mijn Falken banden in de maat 205/45 R16 ) , lekker hard !! dat spaart wat brandstof en grip is onder alle omstandigheden goed.

Want immers, hoe lager de bandendruk, hoe groter de radiale vervorming van de band zal zijn, hoe meer de band uitpuilt rond het raakvlak en hoe groter het raakvlak zelf zal zijn.

Je snapt wel dat je daardoor veel minder ronding hebt en daardoor moeilijker de bocht doorkomt. Het uitpuilen van je band laat zien dat de zijkanten van je band grote flexibiliteit bezitten. Omdat het buigen van rubber hitte produceert, maar een slechte geleider is, kun je bij een te lage bandendruk je zijkanten van je band snel beschadigen, met catastrofale gevolgen. Ook is het dus noodlottig voor je prestaties.
 

Dutch4x4

Senior Member
Waarom zou je met een hogere bandenspanning rijden als Skoda aangeeft? Dat kan niet anders dan de rij-eigenschappen verslechteren.

Dat meen je niet...

Vaak zie je al verschil tussen de fabrieksopgave van de autofabrikant en de fabrieksopgave van de bandenfabrikant. Die van de autofabrikant is gewoon een gulden middenweg voor allerlei soorten banden en rijstijlen.

Stel nou dat je banden van Vredestein monteert. Die fabrikant adviseert voor zijn sportiefste banden spanningen van 2.8 tot 3.0. Erg hoog inderdaad, maar zo stonden ze echt op de actiesite 'Hou de spanning erin' die Vredestein een paar jaar geleden nog had.

Naar wie luister je dan?
 
Bovenaan Onderaan